2023-09-02, 23:42
Medlem
Diamondgrits avatar
Jag har hyrt en bil och på grund av att hyrbolaget bara anställer klappmongon så blev det en laddhybrid denna gång. Otroligt otrevligt de första dagarna men när batteriet väl laddats ur så började den bete sig som ett fordon. Men nu är det dags att lämna tillbaka den och då ska batteriet vara laddat. Sagt och gjort så uppsökte jag en laddstolpe. Bara att koppla in den där tänkte jag.

Så fel jag hade. In med sladden gick ju bra, men sen ska man ju betala också. Fram med kreditkortet? Nej, laddstolpen skulle ha en app. Det verkar i runda slängar finnas c:a ungefär 482 miljarder appar eftersom alla jävla bolag som har laddstolpar ska ha en egen app istället för att använda de betalsystem som redan finns. Till och med Swish vore en bättre idé än detta förbannade nonsens.

Men ok. Det är ju 2023 så visst, en app. Men sen då? Man har med elbil eller laddhybrid med sig en kabel som man ska koppla in i stolpen. Detta anses vara en bättre lösning än att ha kabeln i stolpen. Av vem? Jo av byfån som tycker att det är ok att lägga sin kabel på marken med allt vad det innebär av väta och smuts som man sen ska in med i sin rena fina bil. Som tur är finns det ett specialfack i bilen för kabeln. Nej, jag skojade bara, den får man väl lägga i bakluckan bara.

Tar det slut där? Nej, det tar inte slut. Alls. Det som följer är nämligen en väntan som inte tar slut. Eller jo, men inte förrän om typ tre timmar. Vilket kanske är ok om man tajmar in det hela med ett besök på stadens bordell och/eller köpcentrum. Men nu hade jag inget sådant för mig, så jag fick sitta på en parkbänk och njuta av vädret (16 grader och blåst). Detta alltså i c:a 60 ggr längre tid än det tar att tanka biljäveln.

Nu vet jag ju att typ 40% av svenskar är sossar eller MP-dårar, men de andra 60% då? Hur kommer det sig att vi inte bränt ned Riksdagen än, typ samma dag idioterna där bestämde sig för att Sverige ska bli "fossilfritt"? Varför accepterar vi detta? Visst att bensinbilar inte kommer att kunna köras när oljan tar slut, men elbil som det fungerar nu är ju dåligt på alla möjliga sätt. Eller?
Citera
2023-09-02, 23:56
Medlem
Haft min elbil i ca sex månader och har aldrig upplevt något problem med själva laddningen. Visst, det tar lite längre tid än att tanka en bil som går på bensin/diesel men man kommer in i det rätt snabbt och sen finns det inget annat. Låter lite som att du är extremt oteknisk, eller bara inte har råd att köpa en egen elbil och därför är så jäkla bitter..
Citera
2023-09-03, 00:02
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roevbany
Haft min elbil i ca sex månader och har aldrig upplevt något problem med själva laddningen. Visst, det tar lite längre tid än att tanka en bil som går på bensin/diesel men man kommer in i det rätt snabbt och sen finns det inget annat. Låter lite som att du är extremt oteknisk, eller bara inte har råd att köpa en egen elbil och därför är så jäkla bitter..
Tar ”lite längre tid”!?
Citera
2023-09-03, 00:05
Medlem
KlappMungons avatar
Som hyrbil är elbil så inihelvete jälva värdelöst.

Man har vanligen ingenstans att "ladda hemma" och alla dessa jävla kontakter och apppar är helt omöjliga att begripa sig på. Jag har bara hyrt elbil när jag vetat att laddningen skulle räcka till det jag skulle köra.
Citera
2023-09-03, 00:08
Medlem
Beror ju helt på hur man använder den och vilka behov man har.

Vi laddar enbart hemma över natten, det går alltså fortare än att tanka om man ser utifrån aspekten att man inte behöver vänta, den laddas när vi sover.

Men ts har en poäng, ska man ladda under färd eller inte kan ladda hemma är det rätt bökigt med alla appar och skit, hur svårt är det med en vanlig kortläsare?

(Vi har flera bilar, därav att vi aldrig behöver ladda på laddstation, elbil endast för vardagskörning i närområdet)
Citera
2023-09-03, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Jag har hyrt en bil och på grund av att hyrbolaget bara anställer klappmongon så blev det en laddhybrid denna gång. Otroligt otrevligt de första dagarna men när batteriet väl laddats ur så började den bete sig som ett fordon. Men nu är det dags att lämna tillbaka den och då ska batteriet vara laddat. Sagt och gjort så uppsökte jag en laddstolpe. Bara att koppla in den där tänkte jag.

Så fel jag hade. In med sladden gick ju bra, men sen ska man ju betala också. Fram med kreditkortet? Nej, laddstolpen skulle ha en app. Det verkar i runda slängar finnas c:a ungefär 482 miljarder appar eftersom alla jävla bolag som har laddstolpar ska ha en egen app istället för att använda de betalsystem som redan finns. Till och med Swish vore en bättre idé än detta förbannade nonsens.

Men ok. Det är ju 2023 så visst, en app. Men sen då? Man har med elbil eller laddhybrid med sig en kabel som man ska koppla in i stolpen. Detta anses vara en bättre lösning än att ha kabeln i stolpen. Av vem? Jo av byfån som tycker att det är ok att lägga sin kabel på marken med allt vad det innebär av väta och smuts som man sen ska in med i sin rena fina bil. Som tur är finns det ett specialfack i bilen för kabeln. Nej, jag skojade bara, den får man väl lägga i bakluckan bara.

Tar det slut där? Nej, det tar inte slut. Alls. Det som följer är nämligen en väntan som inte tar slut. Eller jo, men inte förrän om typ tre timmar. Vilket kanske är ok om man tajmar in det hela med ett besök på stadens bordell och/eller köpcentrum. Men nu hade jag inget sådant för mig, så jag fick sitta på en parkbänk och njuta av vädret (16 grader och blåst). Detta alltså i c:a 60 ggr längre tid än det tar att tanka biljäveln.

Nu vet jag ju att typ 40% av svenskar är sossar eller MP-dårar, men de andra 60% då? Hur kommer det sig att vi inte bränt ned Riksdagen än, typ samma dag idioterna där bestämde sig för att Sverige ska bli "fossilfritt"? Varför accepterar vi detta? Visst att bensinbilar inte kommer att kunna köras när oljan tar slut, men elbil som det fungerar nu är ju dåligt på alla möjliga sätt. Eller?
En fundering beträffande det med laddningen, hur gör vi som inte äger någon smartphone? Jag har noll intresse i elbilar och tog för givet att man betalar på samma sätt som när man tankar bensin.
Men om jag vid något tillfälle skulle hyra en sådan bil då?
Citera
2023-09-03, 00:38
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roevbany
Det tar 60 ggr längre tid att ladda än att tanka tydligen, och då får man el som räcker 60 km eller en tank som räcker 600 km. Så om man räknar in den faktorn också så tar det 600 ggr längre tid. SEX HUNDRA GÅNGER LÄNGRE TID! Det är ok att du tycker om att din bil är miljövänlig eller nåt sånt trams, men hur kan du acceptera att den fungerar som den gör?

Citat:
Ursprungligen postat av TracyBeaker
En fundering beträffande det med laddningen, hur gör vi som inte äger någon smartphone? Jag har noll intresse i elbilar och tog för givet att man betalar på samma sätt som när man tankar bensin.
Men om jag vid något tillfälle skulle hyra en sådan bil då?
Ja om du skulle hyra en sådan bil skulle du råka ut för samma skitupplevelse som mig. Jag tog också det för givet att man kunde betala som man kan överallt annars. Jag kan köpa en Loka och knäckbröd i en automat med kort eller Swish men tydligen går det inte att köpa ström på det viset. I och för sig är det ju så att om du inte äger en smartphone är du fuckad i dagens samhälle ändå. Hur klarar man sig utan BankID t.ex.?
Förresten är ju moderna bilar rullande smartphones så...
Citera
2023-09-03, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Tar ”lite längre tid”!?
Om jag var på långresa skulle jag bli vansinnig om jag fick stanna och ladda i tre timmar i 20 minusgrader mitt i natten i Noppikoski.
Undrar om man kan sitta i bilen med påslagen värme när man laddar, eller om den måste vara avstängd?
Om nu en Tesla ens har någon värme? Värmen brukar ju komma från förbränningsmotorn, eller från en bensinvärmare...
Och inte faen kan man hålla igång cirkulationen med whiskey medans man väntar de där tre timmarna heller.
Citera
2023-09-03, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit

Ja om du skulle hyra en sådan bil skulle du råka ut för samma skitupplevelse som mig. Jag tog också det för givet att man kunde betala som man kan överallt annars. Jag kan köpa en Loka och knäckbröd i en automat med kort eller Swish men tydligen går det inte att köpa ström på det viset. I och för sig är det ju så att om du inte äger en smartphone är du fuckad i dagens samhälle ändå. Hur klarar man sig utan BankID t.ex.?
Förresten är ju moderna bilar rullande smartphones så...

Ja, om jag någonsin skall åka ebil/hybrid så får jag komma ihåg att ta med ett bensindrivet elverk att ladda den med. Har två såna elverk så nema problema.
Sen är jag dock miljövän och återanvänder bara gamla grejer. Har restaurerat en bil från 1965 som skall användas som bruksbil.
Citera
2023-09-03, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Beror ju helt på hur man använder den och vilka behov man har.

Vi laddar enbart hemma över natten, det går alltså fortare än att tanka om man ser utifrån aspekten att man inte behöver vänta, den laddas när vi sover.

Men ts har en poäng, ska man ladda under färd eller inte kan ladda hemma är det rätt bökigt med alla appar och skit, hur svårt är det med en vanlig kortläsare?

(Vi har flera bilar, därav att vi aldrig behöver ladda på laddstation, elbil endast för vardagskörning i närområdet)
Om det går att ladda medans man kör så kan man ju ha ett påslaget bensindrivet elverk som sitter på ett takräcke, och som laddar bilen under färd!
Citera
2023-09-03, 00:50
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Jaha, gäsp. Ännu en elbils-hatar-tråd. Hur många finns det nu?

Loosers som inte har råd med en ny fin bil utan kör runt i sin stinkande rostiga gamla 240.

Har både elbil och laddhybrid, och kan bara se fördelar. Så oerhört skönt att köra, tyst och fint, extrem acceleration, lättkörd som en radiobil på Gröna Lund. Andra fördelar inkluderar: startar alltid oavsett väder och temperatur, blåser varmluft i kupen från sekund ett.
Citera
2023-09-03, 01:04
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Jaha, gäsp. Ännu en elbils-hatar-tråd.
Hmm, men den här är lite annorlunda. Finns ingen anledning att hata elbilar för att de är el. Det jag hatar är allt runt elen: allt från dumt betalsystem till att det är opraktiskt att ladda - inte bara tiden det tar, utan även saker som att sladden tillhör bilen och inte sitter på stolpen. Ungefär som att koppla en egen slang till bensinpumpen när man ska tanka.

Frågeställningen är faktiskt inte till de som inte gillar elbil utan snarare till er som gillar dem: hur kan ni? Ser ni inte det opraktiska, eller har ni bara valt att gå med på det för... eh miljöns skull? Det låter kanske nu som om jag frågar "är ni blinda eller bara dumma", men riktigt så menar jag inte. Tycker du att det är en bra lösning med 40 tusen olika appar och att släpa runt på en egen sladd som blir skitig och sen skitar ned bilens insida? Tycker du att den där gången när man sitter på McDonalds i fyra timmar för att man är på bilsemester till Norrland är en rolig stund, eller i alla fall "ok" eftersom det händer bara en gång om året? Eller är det så att du egentligen skulle föredra en elbil med alla de fördelar du nämner men som dessutom kunde köra 80 mil innan du behövde spendera tre minuter på en laddning och sen fortsätta?
Ärlig fråga.

(Sen det där med "extrem acceleration" hahaha är det därför laddhybriden jag hyrt hoppar över till bensinmotor när jag stampar på gasen? alla elbilar är inte Tesla S)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in