2023-09-03, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Jo, personligen så skulle jag skippat bilar som Leaf, Zoe, Ioniq och andra tidiga modeller av ebilar som inte har aktiv vätskekylning av batteripaketet. De är, precis som luftkylda förbränningsmotorer i personbilar, på utdöende.

Kylningens viktigaste funktion är faktiskt att värma kemin, eller kyla ner skiten när det är 45 grader ambient temperature.. den inre resistansen är så sjukt låg att arga effektuttag gör relativt lite för batteriets temperatur. Men som sagt, kemin är en bäbis som trivs absolut bäst mellan 16-35 grader.

Din slutsats är helt korrekt, förutom att det är helt vidriga fordon.
Citera
2023-09-03, 22:39
Medlem
meganegerdases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Jag har aldrig hyrt någon elbil, men däremot många bränslebilar, och jag kan mycket väl tänka mig att bilen måste laddas innan man lämnar tillbaka den. Det är nämligen så att hyrbilsföretaget marknadsidé inte är, som man kan tro, att hyra ut bilar. Det de tjänar pengar på är att hitta på extra avgifter kunderna ska betala i samband med att de hyr en bil. Så det finns säkert någon straffavgift om man lämnar in bilen oladdad.

Samtidigt kan man ju ta mer betalt ifall man erbjuder en tank på köpet. I USA är det standard att man hyr full to empty, alltså att tanken ingår. Det innebär ju i praktiken att varje gång bilen inte kommer tillbaka helt tom tjänar hyrbilsbolaget pengar på tanken som "ingick"

Att det i Sverige är standard med full to full beror nog mest på att här är det dyrt med personal och att behöva tanka bilen när den kommer tillbaks blir helt enkelt för dyrt. Elbilsladdare däremot kan ju vilken avisparkering som helst sätta upp, ergo blir det mer lönsamt att kunna ta några hundra extra i bilhyra och låta en laddning ingå.
Citera
2023-09-03, 22:42
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feemaxxx
Som vanligt har tråden spårat ut för att människor inte kan hålla sig till ämnet. Det handlade om en HYRBIL HYRBIL.

Det är klart att om man KÖPER en elbil är det en annan femma och man har antagligen tänkt efter om det passar eller inte (laddmöjlighet hemma, på jobbet osv) och ordnar med appar/betalningsätt en gång som sedan fungerar.

Men på en HYRBIL suger det ordentligt eftersom man då måste hålla på och installera appar/verifiera betalningssätt osv och veta var man kan ladda.

Det är detta som är så dumt med trådstarten.

TS berättar om hur han hyrt en hybridbil, som enligt mig är mer som en fossilbil än en ren elbil, men klagar på vi som köper och kör elbilar (ej hybrider).

Fel placering av tråden enligt mig (finns inga riktlinjer tyvärr från FB), men framför allt ologiskt med hela upplägget. Men det hela faller faktiskt på TS bristfälliga start och inlägg.

Sedan om man har en bra eller dålig upplevelse av att resa med elbil (alltså ej hybrid) beror på vilka snabbladdare man laddar på och vilka elbilar man har. Kör man sin egen Tesla på långresa och laddar på Tesla SuC så är det både otroligt enkelt och otroligt smidigt att betala:

1. Man kopplar bara in laddsladden; Laddning startar automatiskt och direkt.
Senast redigerad av peterpanp 2023-09-03 kl. 22:46.
Citera
2023-09-03, 22:49
Medlem
Diamondgrits avatar
Vad fan hände med den här tråden

Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Bara en liten fundering….

Kan man inte välja vilken hyrbil man vill hyra…?

Visserligen kan det ju bara så att det mesta är uthyrt redan och ev då bara hybrider kvar. Men normalt är väl att det finns olika modeller av hyrbilar för olika kunders behov…?
Man kan välja. Det gjorde jag. Det jag sa till hyrbolaget var: liten bil med automatlåda som kör på bensin eller diesel. Då levererade bolaget en mellanstor kombi laddhybrid. Varför? Ja inte fan vet jag, trådstarten förklarar ju kvaliteten på bolagets anställda, nästa gång blir det ju hyra från någon annan helt enkelt.

Citat:
Det är detta som är så dumt med trådstarten.

TS berättar om hur han hyrt en hybridbil, som enligt mig är mer som en fossilbil än en ren elbil, men klagar på vi som köper och kör elbilar (ej hybrider).

Fel placering av tråden enligt mig (finns inga riktlinjer tyvärr från FB), men framför allt ologiskt med hela upplägget. Men det hela faller faktiskt på TS bristfälliga start och inlägg.
Trådstarten nämner laddhybriden jag hyrde, men tråden handlar om saker kring eldrivna bilar i stort (icke-plugin-hybrider undantagna såklart), då specifikt laddningen. Man laddar ju laddhybrider och elbilar på samma sätt. Nu blev tråden 21 sidor helt plötsligt och jag har inte läst hela än. Kanske någon hade en bra anledning till varför laddsladden tillhör bilen istället för stolpen. Jag tvivlar. Kanske en finns anledning, men knappast en bra sådan.
Citera
2023-09-03, 22:53
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meganegerdase
Samtidigt kan man ju ta mer betalt ifall man erbjuder en tank på köpet. I USA är det standard att man hyr full to empty, alltså att tanken ingår. Det innebär ju i praktiken att varje gång bilen inte kommer tillbaka helt tom tjänar hyrbilsbolaget pengar på tanken som "ingick"

Att det i Sverige är standard med full to full beror nog mest på att här är det dyrt med personal och att behöva tanka bilen när den kommer tillbaks blir helt enkelt för dyrt. Elbilsladdare däremot kan ju vilken avisparkering som helst sätta upp, ergo blir det mer lönsamt att kunna ta några hundra extra i bilhyra och låta en laddning ingå.

Aldrig varit med om. Hyr varje gång jag är där borta och använt flera olika hyrbilsföretag.
Senast AVIS. Full to full brukar gälla enligt min erfarenhet.
Citera
2023-09-03, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mtmmtm
Svårt att se hur en fossilbil skulle vara ett billigt alternativ. Fakta: https://teslaclubsweden.se/tesla-mod...volvon-gratis/
Jo men nu pratar du om nya bilar. Alla har inte råd med en helt ny bil för en halv miljon. Vissa kanske vill lägga 100 k på en bil kontant och då har jag svårt att se att man kan hitta en elbil som är så billig i drift som exemplet i artikeln. Eller har jag fel?
Citera
2023-09-03, 23:01
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Trådstarten nämner laddhybriden jag hyrde, men tråden handlar om saker kring eldrivna bilar i stort (icke-plugin-hybrider undantagna såklart), då specifikt laddningen. Man laddar ju laddhybrider och elbilar på samma sätt.

Nej.

Det är därför det blir så fel när du hyr en hybrid, och snackar skit om elbilar.

Man laddar plugin-hybrider på AC, medans man laddar rena elbilar på AC eller DC. På långa resor så är det DC-laddning som gäller för elbilar (och några extremt få plugin-hybrider, men de är verkligen undantag).

Dessutom så skiljer sig normalt även AC-laddning mellan hybrider och elbilar. Det finns alltid undantag, men i de flesta fallen så har hybrider 1-fas AC-laddning, medans elbilar har i de flesta fall 3-fas AC-laddning.

Det är därför det blir fel när du hyr en hybrid, men klagar på elbilar. Det är inte samma sak.

Det sagt; jag ger dig ändå rätt i att det finns allt får många krångliga betalsystem för laddning, både på AC och DC. Allt för många som kräver en app eller laddbricka. Det börjar komma allt fler som tar vanliga betalkort.

Sedan så om man har Tesla, så är det oftast lite enklare. När man laddar sin Tesla DC på Tesla SuC så är det bara att koppla in laddsladden, så sker all betalning automatiskt. Enklare än att tanka och betala för beninsen på macken (även om det tar längre tid med själva laddningen).

Tesla har även på en del hotell speciella Tesla-laddkablar som är avsedda för att destinationsladda för Tesla-ägare. Dessa har inbyggd sladd, och är även gratis för Tesla-ägare.
Citera
2023-09-03, 23:05
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
Teslas Supercharger V3-laddstationer fulladdar en tom Tesla på cirka 30 minuter.
Ja... Hur lång tid tar det att tanka en full tank?
På 30 minuter hinner du inte bara tanka utan oftast även köra dit du nu skulle. Dvs när du fortfarande är på laddstationen och kliar dig i röven så har jag hunnit hem eller till bion eller jobbet eller liknande.

Citat:
Ursprungligen postat av Transaktiv
Jag fattar varför bensindrivna hyrbilar ska laddas men att de kräver att du laddar en elbil när du hyr den gör att jag absolut inte vill ha bilen.

De har väl laddstationer på Avis/Hertz/etc? Förlorar någon timme själva, det är problemet antar jag.

Men det är nog bara då det blir ett problem. Den som har elbil har ju antingen en parkeringsplats för den vid lägenheten eller en villa att dra den i med laddlösning. Hyr man den så har man kanske inte detta o d å blir det bökigt.

Så OP din lilla mupp, du hade ju inte upplevt detta om du köpt bilen och haft de förutsättningar du behöver för att ha den
Ja, man kan skippa att ladda och bara lämna tillbaka bilen, låta bolaget ta hand om laddningen. Men då ska de ha 12 kr/kWh som de måste ladda istället för de typ 3 kr det kostar att fixa själv. Jag vill ju ge så lite pengar som möjligt till de där idioterna.

Om jag redan haft elbil? Ladda hemma hade gått om jag befann mig du vet, hemma, där min egen bil finns. Men då hade jag ju inte behövt hyra någon.
Citera
2023-09-03, 23:06
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tangerinescience
Jo men nu pratar du om nya bilar. Alla har inte råd med en helt ny bil för en halv miljon. Vissa kanske vill lägga 100 k på en bil kontant och då har jag svårt att se att man kan hitta en elbil som är så billig i drift som exemplet i artikeln. Eller har jag fel?

Det är ju till en stor del en klassfråga. Inte om elbilar i sig själva, men just att det är inte alla i den undre halvan av befolkningen som normalt alltid köper nya bilar. För de som inte köper nya bilar, så blir ju självklart inte elbilar aktuella i de flesta fall, då det än så länge finns rätt få äldre beg. elbilar på marknaden.

I Norge, som kommit mycket längre än oss, är det dock en oerhörd skilland. Vanliga arbetare kör runt i nya Teslor, och för de som har ännu mindre pengar än en vanlig snickare, så finns det väldigt gott om små billiga elbilar på den norska marknaden. I Norge är alltså elbilar inte längre en klassfråga.

Det sagt, så finns det elbilar att hitta beg. även på den svenska marknaden. Har för mig att mtmmtm här själv skrev att han köpte sin Tesla beg. Så möjligheten finns, även om marknaden inte är jättestor än. Men det kommer lösa sig med tiden. Ju fler nya elbilar som vi andra köper, ju mer beg. elbilar till bättre priser kommer för er andra.
Citera
2023-09-03, 23:10
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Det är därför det blir fel när du hyr en hybrid, men klagar på elbilar. Det är inte samma sak.
Fast det är ju samma sak. Om man inte ska ladda hemma så är det en laddstolpe man måste koppla in sig på. Där fungerar elbilar och laddhybrider exakt likadant. Det tar evigheter och sladden blir skitig. Och stolpjäveln tar inte ens kort.

Det låter fint att Tesla låter dig koppla ditt kort till bilen tills man inser att det är exakt samma sak som att kräva en app. Kan man välja vilket kort det ska dra från när man kopplar in sin Tesla?

Citat:
Tesla har även på en del hotell speciella Tesla-laddkablar som är avsedda för att destinationsladda för Tesla-ägare. Dessa har inbyggd sladd, och är även gratis för Tesla-ägare.
Inbyggd sladd: bra
Gratis för Tesla-ägare: uhm... måste man vara gäst på hotellet?
Citera
2023-09-03, 23:12
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roevbany
Använd ditt bankkort (fast du kanske inte har det heller?) Blippa kortet på laddaren, koppla i ladddaren, sätt dig i bilen i ca 20 minuter och du har fullt batteri.
20 minuter

Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Nä men detta är skandal, menar du på allvar att någon ville ha betalt för elen som du använder för att transportera dig? Du trodde alltså att du skulle kunna ladda gratis överallt? Vet att i stan jag bor i där har bland annat icamaxi gratis laddning men det kommer med priset att det är otroligt långsamt.
Ska man ha laddhybrid ska man inte välja plug in utan som till exempel Toyota har, laddar under körning
Nej. Men de kan väl ta betalt via kort som alla andra? Varför ska jag strula med appar och skit?

Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Det är väl här problemet ligger. De som kritiserar elbilarna idag har varken ägt en riktig elbil (100% elektriskt) eller använt en elbil under längre tid för att kunna göra en rimlig värdering av tekniken.
Laddningen går till på samma sätt ändå. Jag menar nu alltså inte laddning hemma utan när du befinner dig någon annanstans.
Citera
2023-09-03, 23:14
Medlem
gärningsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Ja... Hur lång tid tar det att tanka en full tank?
På 30 minuter hinner du inte bara tanka utan oftast även köra dit du nu skulle. Dvs när du fortfarande är på laddstationen och kliar dig i röven så har jag hunnit hem eller till bion eller jobbet eller liknande.

Ja, man kan skippa att ladda och bara lämna tillbaka bilen, låta bolaget ta hand om laddningen. Men då ska de ha 12 kr/kWh som de måste ladda istället för de typ 3 kr det kostar att fixa själv. Jag vill ju ge så lite pengar som möjligt till de där idioterna.

Om jag redan haft elbil? Ladda hemma hade gått om jag befann mig du vet, hemma, där min egen bil finns. Men då hade jag ju inte behövt hyra någon.

Vilken hyrbilsfirma kräver att du ska lämna en plug-in-hybrid fulladdad? Har jag aldrig varit med om.
En elbil förstår jag, men en hybrid tar ju timmar att ladda full.
Det hade varit bättre om du använde förbränningsmotorn för att ladda batteriet.

Plug-in-hybrid är förövrigt en dålig kompromiss. En riktig elbil är bättre på allt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in