2023-09-02, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schwarzknopf
Eh? Det är svindyrt att jaga. Licens kostar, vapen, vapenskåp, kläder, bränsle ut i skogen, du behöver en bil för det också och en som är så pass att du kan ta med dig villebrådet hem. Du behöver utrymme för att kunna stycka djuret också.

Det som kostar minst är väl ammunitionen då. Men med dina snea ögon så lär det väl bli det näst dyraste kostnaden.
Tala inte om för mig vad jag behöver, det vet jag bäst själv!
Citera
2023-09-02, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ApanNegerson
Vilken kött produkt får man mest protein och kostar minst?
Inte kött iofs, men parmesanost:39g/100g.
Citera
2023-09-02, 20:11
Medlem
Citat:
Eh? Det är svindyrt att jaga. Licens kostar, vapen, vapenskåp, kläder, bränsle ut i skogen, du behöver en bil för det också och en som är så pass att du kan ta med dig villebrådet hem. Du behöver utrymme för att kunna stycka djuret också.

Det som kostar minst är väl ammunitionen då. Men med dina snea ögon så lär det väl bli det näst dyraste kostnaden.
För någon som bor på Södermalm och aldrig har jagat så kanske det är så.
Det är dock väldigt många Svenskar dom bor på landsbyggden och redan kan och har allt du radar upp och kan jaga runt husknuten. Då blir det billigt protein.
Citera
2023-09-02, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kedox
Då får man jaga mycket. Jaktlicens, kläder, en bössa för 30k+ med kikarsikte & lullull.

Inte ens om man tjuvjagar så blir det gratis för att komma ikapp.
Vad kostar jaktlicens?
Citera
2023-09-02, 20:17
Medlem
Antagligen fryst kyckling. Kycklingklubbor etc på REA kan vara omoraliskt billigt.

Men det går ju ibland köpa hel majskyckling för 40kr/kg, om den går ut samma dag.
Senast redigerad av Harklank 2023-09-02 kl. 20:20.
Citera
2023-09-02, 20:24
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av horfittan
Bäst protein får man dock av ägg.

Kom det inte en rapport förra veckan som sa att rött kött ger bäst protein för att bygga muskler?
Citera
2023-09-02, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FaltOxe
Tala inte om för mig vad jag behöver, det vet jag bäst själv!

Har jag sagt vad du behöver? Eller har du bara problem med uppfattningsförmågan?
Citera
2023-09-02, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FaltOxe
För någon som bor på Södermalm och aldrig har jagat så kanske det är så.
Det är dock väldigt många Svenskar dom bor på landsbyggden och redan kan och har allt du radar upp och kan jaga runt husknuten. Då blir det billigt protein.

Ja men du kan inte räkna på det viset, du måste räkna vad det faktiskt kostar. Sedan om du redan har lagt ut kostnaden eller ärvt den är en annan sak.

Räkna på vad allt det där kostar nytt, och slå ut det på ett helt liv så vet du vad det kostar under en livstid, från det att lagar gäller med licens osv till det du dör. Gör en separat kalkyl för det övriga som du köper ifrån affären så det kan ligga jämsides. Slå sedan ihop dom så har du 3 grafer att glo på.
Citera
2023-09-02, 20:57
Medlem
Insekter
Citera
2023-09-02, 20:58
Medlem
StigAllans avatar
Kyckling från kycklingfabrikerna där kycklingarna har onaturlig tillväxt på minimal kost tycker jag inte ska räknas som fullvärdigt protein.
Det är falsk marknadsföring och min erfarenhet är att detta inte duger som förr.

Men ni andra tror inte att en ekologiskt frigående kyckling av lantras innehåller mer nyttigheter för en människa än massproducerad broiler uppfödd på billigast möjliga vis?
Citera
2023-09-02, 21:00
Medlem
horfittans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dildobagginz
Insekter

Är inte kött.
Citera
2023-09-02, 21:02
Medlem
LustigaKurres avatar
Citat:

Vad är det för kläder som behövs? Bara fåntrattar tjackar brallor och jacka på jaktia.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in