2023-09-04, 01:53
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Stim har ingen rätt att kräva ersättning bara för att ett företag har datorer eller mobiler som kan spela musik, det krävs att musik faktiskt tillhandahålls av arbetsgivaren.

Det syftar alltså inte på en kontorsmiljö där alla sitter med datorer och anställda enskilt kan spela upp musik utan det syftar till t.ex. butiker eller restauranger som spelar musik för anställda och kunder.

Eller som Stim själva uttrycker det: När du spelar musik i din verksamhet behöver du upphovspersonernas tillstånd - det får du via din musiklicens från Stim.
Jag tycker också det låter som det rimligaste. Men kolla de här två länkarna som diskuterades ovan:
https://www.stim.se/sv/musik-i-din-v...-arbetsplatser
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/s...usik-pa-jobbet

Där framstår det onekligen som att Stim tycker att alla som tillhandahåller t.ex. datorer till sina anställda ska betala, vilket låter helt absurt i mina öron.
Citera
2023-09-04, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Jag tycker också det låter som det rimligaste. Men kolla de här två länkarna som diskuterades ovan:
https://www.stim.se/sv/musik-i-din-v...-arbetsplatser
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/s...usik-pa-jobbet

Där framstår det onekligen som att Stim tycker att alla som tillhandahåller t.ex. datorer till sina anställda ska betala, vilket låter helt absurt i mina öron.

Nja - det är inte datorn som är själva grejen som avses.

Citat:
förse personalen med utrustning så att de kan spela musik genom exempelvis dator, radioapparater, cd-spelare, tv eller mobiltelefoner.

Jag vet att det kanske kan tolkas som det men då borde det väl stått:

Citat:
förse personalen med utrustning som går att spela musik genom exempelvis dator, radioapparater, cd-spelare, tv eller mobiltelefoner.
Citera
2023-09-04, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Nja - det är inte datorn som är själva grejen som avses.

Jag vet att det kanske kan tolkas som det men då borde det väl stått:

Så här står det i villkoren.

Licensskyldighet för musik på jobbet gäller för juridisk person som offentligt framför Musik genom att tillhandahålla teknisk utrustning som möjliggör för de anställda att lyssna på Musik. Licensskyldighet gäller för juridisk person med minst 40 anställda, fördelade på ett eller fler arbetsställen, varav 20 eller fler anställda kan lyssna på Musik som genom den utrustning som arbetsgivaren tillhandahåller.
Citera
2023-09-04, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Donner123
Så här står det i villkoren.

Licensskyldighet för musik på jobbet gäller för juridisk person som offentligt framför Musik genom att tillhandahålla teknisk utrustning som möjliggör för de anställda att lyssna på Musik. Licensskyldighet gäller för juridisk person med minst 40 anställda, fördelade på ett eller fler arbetsställen, varav 20 eller fler anställda kan lyssna på Musik som genom den utrustning som arbetsgivaren tillhandahåller.

"Licenskyldigheten" är ju STIMs egna definition.

De vill säkert ha betalt från så många som möjligt alt få så många som möjligt att tro att de måste ha en licens.

Det enda jag hittar är låsta artiklar från 2009-2010 om hur STIM ville att massa arbetsplatser skulle betala - men inte hur det gick.

https://www.dn.se/kultur-noje/musik/...etsplatsmusik/

Här är lite mer information om licensen:

https://www.stim.se/sv/priser-och-sa...usik-pa-jobbet

Citat:
Årsavgiften inkluderar även offentligt framförande av Musik vid entréfria arbetsrelaterade evenemang för personal och inbjudna gäster med högst 300 personer per tillfälle.

Licensen omfattar också offentligt framförande av Musik i personalkafé, personalutrymmen, personalrestaurang och träningslokaler som drivs av Licenstagaren på arbetsplatsen.

Licensen ger alltså också möjligheten att spela musik i personalutrymme och restauranger - då kan jag hålla med om att den licens kanske är berättigad men deras egna regler är ju så extremt vida att i princip alla företag med fler än 40 anställda ska skaffa denna licens enligt STIM.

Du driver en byggföretag med 40 anställda varav 29 st har fått en mobiltelefon - du måste skaffa licens enligt STIM - det går ju lyssna på musik på mobilen.

I princip alla företag med kontorspersonal måste ju också betala då det tillhandahålls datorer.
Citera
2023-09-04, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
"Licenskyldigheten" är ju STIMs egna definition.

De vill säkert ha betalt från så många som möjligt alt få så många som möjligt att tro att de måste ha en licens.

Det enda jag hittar är låsta artiklar från 2009-2010 om hur STIM ville att massa arbetsplatser skulle betala - men inte hur det gick.

https://www.dn.se/kultur-noje/musik/...etsplatsmusik/

Här är lite mer information om licensen:

https://www.stim.se/sv/priser-och-sa...usik-pa-jobbet

Licensen ger alltså också möjligheten att spela musik i personalutrymme och restauranger - då kan jag hålla med om att den licens kanske är berättigad men deras egna regler är ju så extremt vida att i princip alla företag med fler än 40 anställda ska skaffa denna licens enligt STIM.

Du driver en byggföretag med 40 anställda varav 29 st har fått en mobiltelefon - du måste skaffa licens enligt STIM - det går ju lyssna på musik på mobilen.

I princip alla företag med kontorspersonal måste ju också betala då det tillhandahålls datorer.

Ändå lika idiotiskt då det fortfarande är ger möjlighet. De utgår ju alltså ifrån att bara för att möjligheten till att spela musik finns så spelas det.
Senast redigerad av Donner123 2023-09-04 kl. 09:08.
Citera
2023-09-04, 18:46
Medlem
Citat:
Ändå lika idiotiskt då det fortfarande är ger möjlighet. De utgår ju alltså ifrån att bara för att möjligheten till att spela musik finns så spelas det.

Ja och det håller inte juridiskt heller för den enskilde som spelar musik för sig själv gör detta via en tjänst som är betald för.
Dvs sitter du och lyssnar på spotify på jobbet så är det EN spelning för EN person vilket spotify betalar till stim för.
Att stim skulle kunna ha rätt att ta ut betalt av din arbetsgivare för att du gör det via arbetsmobilen eller på arbetsdatorn känns inte rimligt på något sätt och kan inte tänka mig att de skulle kunna vinna en sådan tvist i rätten.
Citera
2023-09-04, 18:55
Medlem
Citat:
Ja och det håller inte juridiskt heller för den enskilde som spelar musik för sig själv gör detta via en tjänst som är betald för.
Dvs sitter du och lyssnar på spotify på jobbet så är det EN spelning för EN person vilket spotify betalar till stim för.
Att stim skulle kunna ha rätt att ta ut betalt av din arbetsgivare för att du gör det via arbetsmobilen eller på arbetsdatorn känns inte rimligt på något sätt och kan inte tänka mig att de skulle kunna vinna en sådan tvist i rätten.

Ändå har jag i skrivande stund framför mig en helt absurd faktura på tiotusentals kronor för sex månader helt baserad på nedanstående

501–1 000 antal anställda som kan lyssna på musik
31 826 kr i årsavgift

För varje 500-tal däröver antal anställda som kan lyssna på musik
13 038 kr i årsavgift
Citera
2023-09-04, 20:58
Medlem
Citat:

Ditt privata spotifyabonnemang är ju för din privata användning. När du lyssnar på jobbet gör du ju det för att du trivs med det och jobbar bättre. Alltså har arbetsgivaren en fördel av musikernas arbete och den vill STIM ha betalt för

Däremot att ta betalt för möjligheten att de anställda skulle kunna tänkas spela musik har jag svårt att se att det håller.
Citera
2023-09-04, 22:17
Medlem
Citat:
Ändå har jag i skrivande stund framför mig en helt absurd faktura på tiotusentals kronor för sex månader helt baserad på nedanstående

501–1 000 antal anställda som kan lyssna på musik
31 826 kr i årsavgift

För varje 500-tal däröver antal anställda som kan lyssna på musik
13 038 kr i årsavgift

Hade aldrig betalat det, finns inget lagstöd för det där utan det är deras eget påhitt.
Man skall betala om man spelar upp musik för kunder/anställda men att man skulle vara skyldig att betala för att anställda på eget bevåg kan göra detta(vilket de för övrigt kan med privata mobiltelefoner också) kan inte vara juridiskt hållbart.
Senast redigerad av Aramir2 2023-09-04 kl. 22:22.
Citera
2023-09-04, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Ditt privata spotifyabonnemang är ju för din privata användning. När du lyssnar på jobbet gör du ju det för att du trivs med det och jobbar bättre. Alltså har arbetsgivaren en fördel av musikernas arbete och den vill STIM ha betalt för

Däremot att ta betalt för möjligheten att de anställda skulle kunna tänkas spela musik har jag svårt att se att det håller.

Det argumentet håller bara om det är arbetsgivaren som tillhandahåller ett Spotify-abonnemang, annars är det privat användande av en enskild anställd. Det är fortfarande privat användning om du som enskild anställd lyssnar på spotify via ditt abonnemang även om det sker på arbetstid.
Något varenda vuxen idag för övrigt kan göra via sin egen telefon oavsett om arbetsgivaren förser personalen med dator och mobil.
Citera
2023-09-04, 22:35
Medlem
Citat:
Hade aldrig betalat det, finns inget lagstöd för det där utan det är deras eget påhitt.
Man skall betala om man spelar upp musik för kunder/anställda men att man skulle vara skyldig att betala för att anställda på eget bevåg kan göra detta(vilket de för övrigt kan med privata mobiltelefoner också) kan inte vara juridiskt hållbart.

Den biten är specificerad separat som bakgrundsmusik utöver det andra.
Citera
2023-09-04, 22:37
Medlem
Citat:
Den biten är specificerad separat som bakgrundsmusik utöver det andra.

Det är det enda som man rimligen är skyldig till att ersätta enligt lag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in