2023-09-03, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Okej, jag googlade och hittade den här sidan:
https://www.stim.se/sv/musik-i-din-v...-arbetsplatser

Jag antar att det är vad du syftar på?

Jag tolkar inte det som att de kan ta betalt av arbetsgivare bara för att de har datorer, om inte de datorerna tillhandahålls för att spela musik. Att en arbetsgivare ger anställda tillgång till datorer som behövs för att utföra deras jobb lär knappast ge Stim grund att kräva betalt.

Precis, det borde det inte göra men det gör det, jag har sett fakturorna.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/s...usik-pa-jobbet
Senast redigerad av Donner123 2023-09-03 kl. 16:22.
Citera
2023-09-03, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Så du menar att alla företag måste spärra tillgången till Youtube, Spotify, SVT-play. SR. Se osv för att inte tvingas betala till stim?
Annars har ju alla datorer som är anslutna till Internet möjlighet att spela musik.

Kan tänka mig att om man spärrar allt så är det en grund att bestrida deras faktura.

Och ja, se länk i inlägget ovan.
Citera
2023-09-03, 16:59
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Donner123
Precis, det borde det inte göra men det gör det, jag har sett fakturorna.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/s...usik-pa-jobbet
Heh, jag undrar hur många som betalar, och om det där har prövats rättsligt?
Citera
2023-09-03, 17:04
Medlem
Citat:

Kan man ju verkligen undra. Fungerar som gamla tv-licensen fast utan lagstöd.
Citera
2023-09-03, 17:15
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Kan man ju verkligen undra. Fungerar som gamla tv-licensen fast utan lagstöd.
Jo, det var precis vad jag tänkte också. Jag ställer mig lite tveksam till om Stim skulle ha framgång i rätten med såna krav.
Citera
2023-09-03, 17:30
Medlem
Citat:

Räknas även smartphones som den anställde jar med sig på jobbet och har det betydelse om arbetsgivaren stpr för telefpner, abonnemanget pch /eller wifiuppkoppling för telefonen?

Spelar det roll om mam harvhörlurar eller spelar ur en högtalare?
Citera
2023-09-03, 17:30
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Kan tänka mig att om man spärrar allt så är det en grund att bestrida deras faktura.

Och ja, se länk i inlägget ovan.
Frågan är väl om STIM skulle ha framgång i rätten ens om dom inte spärrar nätet.
Är nog en annan sak om ett företag lägger upp en massa musik på sin server som alla anställda kan ta del av.
Citera
2023-09-03, 17:37
Medlem
Citat:
Frågan är väl om STIM skulle ha framgång i rätten ens om dom inte spärrar nätet.
Är nog en annan sak om ett företag lägger upp en massa musik på sin server som alla anställda kan ta del av.

Många lyssnar ju dessutom genom spotify och liknande tjänster, då har man ju redan personligen betalat till stim genom månadsavgift och/eller reklamen.
Citera
2023-09-03, 18:55
Medlem
Citat:
Många lyssnar ju dessutom genom spotify och liknande tjänster, då har man ju redan personligen betalat till stim genom månadsavgift och/eller reklamen.

Förr hade vi ju även Radio & TV-licens, nu är det visserligen inbakad i skatten. Sedan köper och betalar många ändå för musik, så ja det är lite kaka på kaka, men de har fått lagstöd till sin kreativa affärside hur driva in pengar.
Citera
2023-09-03, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Förr hade vi ju även Radio & TV-licens, nu är det visserligen inbakad i skatten. Sedan köper och betalar många ändå för musik, så ja det är lite kaka på kaka, men de har fått lagstöd till sin kreativa affärside hur driva in pengar.

Mja, radio o tvlicens hade direkt lagstöd med egen lag. Stim kör på upphovsrättslagen och hittar på helt egna kreativa idéer som knappast den lagen ger stöd för.
Citera
2023-09-03, 19:27
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Räknas även smartphones som den anställde jar med sig på jobbet och har det betydelse om arbetsgivaren stpr för telefpner, abonnemanget pch /eller wifiuppkoppling för telefonen?

Spelar det roll om mam harvhörlurar eller spelar ur en högtalare?
Stim säger själva att deras krav inte gäller sånt som anställda själva tar med:
"Som arbetsgivare behöver du däremot inte musiklicens för den musikutrustning som de anställda själva tar med till arbetsplatsen."
(https://www.stim.se/sv/musik-i-din-v...-arbetsplatser)

På dina andra frågor måste jag tyvärr svara att jag har ingen aning. Jag är inte särskilt övertygad om att Stim har rätt att kräva ersättning på det viset bara för att en arbetsplats har datorer. Vore kul om någon som är lite bättre bevandrad i ämnet kunde hjälpa oss.

Citat:
Jo, jag ställer mig också skeptisk till det.

Ja, om de lägger upp det på sin server för att dela med anställda, då skulle jag säga att Stim har rätt till ersättning.

Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Att det fanns en numer avskaffad lag som gav staten rätt att ta ut en avgift av de som innehade viss utrustning för att ta emot TV är ger inte lagstöd för att Stim skulle göra någonting alls.

Jag är inte helt säker om Stim är rätt ute eller inte här, men jag vet att de inte kan grunda sig på en gammal upphävd lag som aldrig ens gällde dem.
Citera
2023-09-04, 01:31
Medlem
Citat:
Stim säger själva att deras krav inte gäller sånt som anställda själva tar med:
"Som arbetsgivare behöver du däremot inte musiklicens för den musikutrustning som de anställda själva tar med till arbetsplatsen."
(https://www.stim.se/sv/musik-i-din-v...-arbetsplatser)

På dina andra frågor måste jag tyvärr svara att jag har ingen aning. Jag är inte särskilt övertygad om att Stim har rätt att kräva ersättning på det viset bara för att en arbetsplats har datorer. Vore kul om någon som är lite bättre bevandrad i ämnet kunde hjälpa oss.

Jo, jag ställer mig också skeptisk till det.

Ja, om de lägger upp det på sin server för att dela med anställda, då skulle jag säga att Stim har rätt till ersättning.

Att det fanns en numer avskaffad lag som gav staten rätt att ta ut en avgift av de som innehade viss utrustning för att ta emot TV är ger inte lagstöd för att Stim skulle göra någonting alls.

Jag är inte helt säker om Stim är rätt ute eller inte här, men jag vet att de inte kan grunda sig på en gammal upphävd lag som aldrig ens gällde dem.

Stim har ingen rätt att kräva ersättning bara för att ett företag har datorer eller mobiler som kan spela musik, det krävs att musik faktiskt tillhandahålls av arbetsgivaren.

Det syftar alltså inte på en kontorsmiljö där alla sitter med datorer och anställda enskilt kan spela upp musik utan det syftar till t.ex. butiker eller restauranger som spelar musik för anställda och kunder.

Eller som Stim själva uttrycker det: När du spelar musik i din verksamhet behöver du upphovspersonernas tillstånd - det får du via din musiklicens från Stim.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in