Citat:
Ursprungligen postat av
Engineer
Räknas även smartphones som den anställde jar med sig på jobbet och har det betydelse om arbetsgivaren stpr för telefpner, abonnemanget pch /eller wifiuppkoppling för telefonen?
Spelar det roll om mam harvhörlurar eller spelar ur en högtalare?
Stim säger själva att deras krav inte gäller sånt som anställda själva tar med:
"
Som arbetsgivare behöver du däremot inte musiklicens för den musikutrustning som de anställda själva tar med till arbetsplatsen."
(
https://www.stim.se/sv/musik-i-din-v...-arbetsplatser)
På dina andra frågor måste jag tyvärr svara att jag har ingen aning. Jag är inte särskilt övertygad om att Stim har rätt att kräva ersättning på det viset bara för att en arbetsplats har datorer. Vore kul om någon som är lite bättre bevandrad i ämnet kunde hjälpa oss.
Citat:
Ursprungligen postat av
Jonas1968
Frågan är väl om STIM skulle ha framgång i rätten ens om dom inte spärrar nätet.
Är nog en annan sak om ett företag lägger upp en massa musik på sin server som alla anställda kan ta del av.
Jo, jag ställer mig också skeptisk till det.
Ja, om de lägger upp det på sin server för att dela med anställda, då skulle jag säga att Stim har rätt till ersättning.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kammadaj
Förr hade vi ju även Radio & TV-licens, nu är det visserligen inbakad i skatten. Sedan köper och betalar många ändå för musik, så ja det är lite kaka på kaka, men de har fått lagstöd till sin kreativa affärside hur driva in pengar.
Att det fanns en numer avskaffad lag som gav staten rätt att ta ut en avgift av de som innehade viss utrustning för att ta emot TV är ger inte lagstöd för att Stim skulle göra någonting alls.
Jag är inte helt säker om Stim är rätt ute eller inte här, men jag vet att de inte kan grunda sig på en gammal upphävd lag som aldrig ens gällde dem.