• 3
  • 4
2023-11-01, 17:17
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svavelbrygga
Som jag fattat det funkar de lite som en mafia och folk bara betalar för att det är billigare än att bråka. Jag har tjafsat med dem en gång och det var intrycket jag fick.

Om det inte ändrats är det sjukaste att de ska ha betalt om du vill släppa en LP för så blev det bestämt en gång i tiden.

Fast här i Sverige finns det som tur är stöd i lagen för STIM och SAMI. Den kallas "Upphovsrättslagen" och är överordnad samtliga aktörer i musikbranschen. Problemet ligger i att få känner till det skydd som en i Sverige skriven låt besitter i hela 70 år efter tonsättarens död.
Citera
2023-11-01, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schnuppfen
Fast här i Sverige finns det som tur är stöd i lagen för STIM och SAMI. Den kallas "Upphovsrättslagen" och är överordnad samtliga aktörer i musikbranschen. Problemet ligger i att få känner till det skydd som en i Sverige skriven låt besitter i hela 70 år efter tonsättarens död.

Upphovsrätten ger inte på något sätt stöd till att ta betalt för att man har utrustning som kan spela musik.
Citera
2023-11-05, 18:26
Medlem
Creative Commons har nämnts i tråden.
Det behöver inte vara fritt att spela sådan musik.

Creative Commons har olika licenser.
Bland annat CC BY-NC där man inte får använda verket i kommersiellt syfte.
Inkluderar restauranger som vill ha trevligare stämning.
Behöver alltså inte ha inträde eller biljetter.

Man måste vare det är NC (non-commercial) eller tillåtet med kommersiellt användande
ange vem som skapat verket, för att de ska få uppmärksamhet som skicklig kreatör.

https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.sv
Citera
2023-11-06, 23:59
Medlem
Citat:
Vilka paragrafer i upphovsrättslagen ger dem denna makt?
Citera
2023-11-12, 17:52
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av derfilo999

Låt oss vända på frågan istället: Var i Upphovrättslagen står det att en tonsättare INTE har rätt till sin komposition och text i samma stund han skrev verket??
Citera
2023-11-12, 21:18
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av derfilo999
Citat:
Låt oss vända på frågan istället: Var i Upphovrättslagen står det att en tonsättare INTE har rätt till sin komposition och text i samma stund han skrev verket??
Om jag tolkade Derfilos fråga rätt så undrade han över var organisationerna fick sin makt. Jag tror inte att han bestred upphovsrättens existens, heh.

Derfilo, du kan söka i lagen efter "organisation som företräder" så kan du se var såna organisationer får sin makt från. Notera dock att det är frivilligt att ansluta sig.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in