• 1
  • 2
2023-08-30, 14:54
Bannlyst
Umami - smaken som ingen kan beskriva, som upptäcktes alldeles nyss men som ändå är ansedd vara en grundsmak på senare år.

De flesta har nån gång fått för salt mat - man vet precis vad det innebär om något är för salt/surt/bittert. Men aldrig har man hört någon få för umamig mat. De flesta kan inte ens beskriva smaken eller berätta var den återfinns i rika mått. Ändå tycks umami vara senaste trenden på allas läppar.

Vi har sedan urminnes tider känt till de övriga grundsmakerna sött, surt, salt och bittert. Umami är något som tillkommit förhållandevis nyligen. Jag har en stark relation till övriga smaker, känner direkt om något är salt eller surt. Detsamma gäller inte med umami. Med det sagt så älskar jag mat som sägs vara mycket umami, men jag kan inte på långa vägar beskriva det. Tomat är en grönsak som har "mycket" umamismak, tydligen.

Förklara för mig på ett tydligt sätt varför denna är så självklar del av vår smakpalett trots att dess beskaffenheter i mångt och mycket är höljda i mörkaste dunkel, samt varför man upptäckte den så sent.

Annan umamirelaterad kuriosa mottages med varm hand.
Citera
2023-08-30, 15:00
Bannlyst
Umami är 100% hipster-hittepå grejer som de försöker printa på förpackningar och i varumärken.

Man vill ge intrycket att det finns "Något nytt" som folk kan prova

Om det kommer en ny smak imorgon kommer folk vilja pröva den med.

Umami är hittepå
Citera
2023-08-30, 15:07
Medlem
NukeTheWhaless avatar
Du kan lätt köpa MSG (Ajinomoto) i någon thai/kina-matsaffär. Gör en sås som du gör den vanligtvis. Dela såsen och addera MSG i ena delen. Smaka båda och jämför.
Citera
2023-08-30, 15:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NukeTheWhales
Du kan lätt köpa MSG (Ajinomoto) i någon thai/kina-matsaffär. Gör en sås som du gör den vanligtvis. Dela såsen och addera MSG i ena delen. Smaka båda och jämför.
Jag använder MSG i all min asiatiska matlagning och uppfattar den endast som en smakförstärkare. Med andra ord har jag jämfört många rätter på det viset men märker ingen skillnad utom intensivare smak.

Vill du förtydliga?
Citera
2023-08-30, 16:38
Medlem
Umami är en Enzym
Citera
2023-08-30, 17:38
Medlem
Sladdarens avatar
Om jag fick välja själv vad Umami defineras som så är det väl smakförstärkare

Om du tänker dig tex hur mycket torkad svamp avger smak och koncentrerar smak relativt färskt så
kan man säga att smaken är koncentrerad (nerkokad) där den förångade vätskan är smaklös

Torka sen allt ifrån grönsaksriket så kanske man kan kalla det för umamiprdukter ? Mycket smak utan vattnet

Tycker ochså man kan säga att en sås, en grytbas med tillbehör, nånting som lufttorkar, nåt som lagras ost, en pizzadeg, nåt recept eller råvara som står sig och utvecklar smaker ju mer tiden går där det krävs tid är ochså umami

Tex en gryta som puttrar länge säg 3 timmar utvecklar umami med alla dess ingredienser istället för 20 min

Dyr ICAs förklaring

https://www.ica.se/artikel/umami-vad-ar-det/
Senast redigerad av Sladdaren 2023-08-30 kl. 17:42.
Citera
2023-08-30, 17:41
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lazzara
Umami är 100% hipster-hittepå grejer som de försöker printa på förpackningar och i varumärken.

Man vill ge intrycket att det finns "Något nytt" som folk kan prova

Om det kommer en ny smak imorgon kommer folk vilja pröva den med.

Umami är hitte på

Det känns så utan en vetenskaplig kemisk förklaring. Dvs hur livsmedel förändras kemiskt under en process som skapar umami

Citat:
Smaken signalerar protein
Var och en av de grundläggande smakerna fungerar som en signal för näringsämnen. Umami är smaken av aminosyror och nukleotider, och berättar när mat innehåller protein som är ett viktigt näringsämne för vår överlevnad.
Citat:
och att smaken upptäcktes i Japan 1908 av den japanske kemiprofessorn Kikunae Ikeda.

Om nån orkar .. kolla mer
Senast redigerad av Sladdaren 2023-08-30 kl. 17:45.
Citera
2023-08-30, 18:16
Medlem
Är inte Umami det djup man får i maten. Så uppfattar jag det, att när man tillsätter ex lök eller svamp och tillagar länge så blir det något som gör att hela maten på något vis blir fyllig?
Citera
2023-08-30, 18:23
Medlem
EnCartes avatar
På förklaringarna låter det som samma som Knorr Aromat.
Är det så att den förstärker smaken är det ingen smak utan bara att man fått till mer smak, på nått sätt.
Citera
2023-08-30, 18:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Om jag fick välja själv vad Umami defineras som så är det väl smakförstärkare

Om du tänker dig tex hur mycket torkad svamp avger smak och koncentrerar smak relativt färskt så
kan man säga att smaken är koncentrerad (nerkokad) där den förångade vätskan är smaklös

Torka sen allt ifrån grönsaksriket så kanske man kan kalla det för umamiprdukter ? Mycket smak utan vattnet

Tycker ochså man kan säga att en sås, en grytbas med tillbehör, nånting som lufttorkar, nåt som lagras ost, en pizzadeg, nåt recept eller råvara som står sig och utvecklar smaker ju mer tiden går där det krävs tid är ochså umami

Tex en gryta som puttrar länge säg 3 timmar utvecklar umami med alla dess ingredienser istället för 20 min

Dyr ICAs förklaring

https://www.ica.se/artikel/umami-vad-ar-det/

Citat:
Ursprungligen postat av Itoldyou
Är inte Umami det djup man får i maten. Så uppfattar jag det, att när man tillsätter ex lök eller svamp och tillagar länge så blir det något som gör att hela maten på något vis blir fyllig?
Intressant, tackar för svar. Begriper dock inte hur då exempelvis tomat (färsk) har mycket umamismak?
Citera
2023-08-30, 18:29
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
Umami - smaken som ingen kan beskriva, som upptäcktes alldeles nyss men som ändå är ansedd vara en grundsmak på senare år.

De flesta har nån gång fått för salt mat - man vet precis vad det innebär om något är för salt/surt/bittert. Men aldrig har man hört någon få för umamig mat. De flesta kan inte ens beskriva smaken eller berätta var den återfinns i rika mått. Ändå tycks umami vara senaste trenden på allas läppar.

Vi har sedan urminnes tider känt till de övriga grundsmakerna sött, surt, salt och bittert. Umami är något som tillkommit förhållandevis nyligen. Jag har en stark relation till övriga smaker, känner direkt om något är salt eller surt. Detsamma gäller inte med umami. Med det sagt så älskar jag mat som sägs vara mycket umami, men jag kan inte på långa vägar beskriva det. Tomat är en grönsak som har "mycket" umamismak, tydligen.

Förklara för mig på ett tydligt sätt varför denna är så självklar del av vår smakpalett trots att dess beskaffenheter i mångt och mycket är höljda i mörkaste dunkel, samt varför man upptäckte den så sent.

Annan umamirelaterad kuriosa mottages med varm hand.
Enligt min smak finns "för umamig" mat. Vissa asiatiska rätter med väldigt mycket sojasås. Biff i bambuskott smakar lite så. Den rätten går ner om du tar en gaffel/pinnar med ris och en köttbit och inte för mycket sås i en tugga, men att sleva i sig den sörjan med sked gör man inte frivilligt.

Umami är en viktig smak i matlagning men den behöver kompletteras och balanseras med fler smaker.

Fett och stärkelse är också smaker numera. Vad smakar salta potatischips? Bara salt? Nej, det är en bra balans mellan stärkelse, fett och salt.
Citera
2023-08-30, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
Intressant, tackar för svar. Begriper dock inte hur då exempelvis tomat (färsk) har mycket umamismak?

Smaksinnet är väl det mest individuella vi har. Jag uppfattar det som att tomat har mycket "kropp". En annan kanske bara känner syra eller sötma, beroende på tomat. Men testa att grilla den, då blir det annat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in