Citat:
Ursprungligen postat av
EnCarte
På förklaringarna låter det som samma som Knorr Aromat.
Är det så att den förstärker smaken är det ingen smak utan bara att man fått till mer smak, på nått sätt.
Det är nog inte ett helt tokigt sätt att se på saken. Aromat är, förutom några kryddor, helt enkelt natriumglutamat, alltså det engelskan kallar MSG (monosodiumglutamate) och är på sätt och vis en bra representation av 'smaken' umami.
Ett annat sätt att se på saken kan vara att jämföra med hetta i mat. Capsaicin har lika mycket smak som en virveltrumma har tonalitet, men likväl är dess närvaro omisskännlig.
Att umami upptäcktes först 1908 talar enbart för dess särprägel bland de andra smakerna, men om vi ser smaken som ett filter snarare än en färg blir det lättare att föreställa sig vad vi ska leta efter på tungan så att säga.
Umami är en fördjupning av smaken som finns under. Engelskans 'savoury' beskriver smaken, men svenska är ett fattigare språk.
Jag tänker mig den gemensamma nämnaren i sojasås, hängmörat kött, löksky, Karl-Johansvamp och en tomatsås som fått puttra i några timmar.
Nu blev jag flumhungrig!