2023-08-30, 19:55
Jag kan inte heller förklara hur jag tycker att umami smakar. Men det gäller övriga smaker också. Hur förklarar man att något är surt utan att använda just ordet surt eller hänvisa till något som smakar surt?
Citera
2023-08-30, 20:22
Medlem
Byxbensgubbens avatar
Vanlig hushållsost av lite bättre kvalite har jag fått berättat för mig smakar "umami" men jag hittar inte riktigt smaken någon annanstans.
Citera
2023-08-30, 20:39
Medlem
Jag säger också att det är mer ett djup i smakerna än en specifik smak i sig själv. Som när man har i lite av en bra soja eller svamp, då lyfts alla smakerna och det får ett djup som inte fanns innan. Jag brukar säga att smaken blir rikare, men det låter lika flummigt som alla andra beskrivningar. Man känner definitivt en skillnad!
Citera
2023-08-30, 20:42
Medlem
Vänta nu... Varför är det så konstigt att det är svårt att beskriva umami för någon som inte förstår/inte kan känna den smaken eller bara aldrig smakat den smaken? Det är ju samma sak som:
Hur beskriver du färgen blå för någon som varit helt blind sedan födseln? Hur beskriver du salt eller sött (som du "förstår") för någon som helt saknar smaksinne?
Citera
2023-08-30, 20:45
Moderator
Allaballawallas avatar
"... som upptäcktes alldeles nyss ..."

Well, ingen som har ett konto på det här forumet levde 1908 när umami identifierades som en grundsmak så "alldelses nyss" var det ju knappast. Sen att alla kvarnhjul inte snurrar så snabbt att gemene man i Sverige inte fått med sig vad umami är eller hur man ska beskriva smaken av umami är ju en annan sak.

Alltid lika kul för övrigt när någon ska försöka beskriva vad grundsmakerna smakar.

Salt smakar salt...
Sött smakar sött...
Surt smakar surt...
Beskt smakar beskt...
Umami smakar umami... Vilket enklast går att få med sig genom att smaka på glutamat.
Citera
2023-08-30, 20:48
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
"... som upptäcktes alldeles nyss ..."

Well, ingen som har ett konto på det här forumet levde 1908 när umami identifierades som en grundsmak så "alldelses nyss" var det ju knappast. Sen att alla kvarnhjul inte snurrar så snabbt att gemene man i Sverige inte fått med sig vad umami är eller hur man ska beskriva smaken av umami är ju en annan sak.

Alltid lika kul för övrigt när någon ska försöka beskriva vad grundsmakerna smakar.

Salt smakar salt...
Sött smakar sött...
Surt smakar surt...
Beskt smakar beskt...
Umami smakar umami... Vilket enklast går att få med sig genom att smaka på glutamat.
Samtidigt är ju umami en bredare smak med olika karaktärer. Kött, champinjoner, sojasås, sägs smaka umami men de smakar ju inte likadant, bara åt samma håll.
Citera
2023-08-30, 20:58
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Samtidigt är ju umami en bredare smak med olika karaktärer. Kött, champinjoner, sojasås, sägs smaka umami men de smakar ju inte likadant, bara åt samma håll.

Ptja, det är ju ungefär som förvänta sig att allt som smakar sött ska smaka likadant; eller att allt som är surt ska göra det; eller att allt som är salt ska göra det; eller att allt som är beskt ska göra det...

Honung, maränger, geléhallon och crème brûlée är alla söta, men smakar ändå olika...

Det är grundsmaken som är den samma när det kommer till grundsmakerna; inte den komplexitet som varje maträtt som innehåller den står för.

Edit:
Det är just därför dessa är grundsmaker.
Citera
2023-08-30, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
På förklaringarna låter det som samma som Knorr Aromat.
Är det så att den förstärker smaken är det ingen smak utan bara att man fått till mer smak, på nått sätt.
Det är nog inte ett helt tokigt sätt att se på saken. Aromat är, förutom några kryddor, helt enkelt natriumglutamat, alltså det engelskan kallar MSG (monosodiumglutamate) och är på sätt och vis en bra representation av 'smaken' umami.
Ett annat sätt att se på saken kan vara att jämföra med hetta i mat. Capsaicin har lika mycket smak som en virveltrumma har tonalitet, men likväl är dess närvaro omisskännlig.
Att umami upptäcktes först 1908 talar enbart för dess särprägel bland de andra smakerna, men om vi ser smaken som ett filter snarare än en färg blir det lättare att föreställa sig vad vi ska leta efter på tungan så att säga.
Umami är en fördjupning av smaken som finns under. Engelskans 'savoury' beskriver smaken, men svenska är ett fattigare språk.
Jag tänker mig den gemensamma nämnaren i sojasås, hängmörat kött, löksky, Karl-Johansvamp och en tomatsås som fått puttra i några timmar.

Nu blev jag flumhungrig!
Citera
2023-08-30, 21:04
Medlem
BillFuckingMurrays avatar
https://sv.wikipedia.org/wiki/Umami
115 år sedan.
Citera
2023-08-30, 21:43
Medlem
Byxfuckers avatar
Umami är enligt mig "fyllighet" i smaken på saker. Parmesan, tomater, soja, väl tillagad lammgryta och mycket annat innehåller umami.

MSG är så förbannat gott på knäckebröd med smör att jag nog skulle kunna äta ihjäl mig på det.
Citera
2023-08-30, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
Umami - smaken som ingen kan beskriva, som upptäcktes alldeles nyss men som ändå är ansedd vara en grundsmak på senare år.

De flesta har nån gång fått för salt mat - man vet precis vad det innebär om något är för salt/surt/bittert. Men aldrig har man hört någon få för umamig mat. De flesta kan inte ens beskriva smaken eller berätta var den återfinns i rika mått. Ändå tycks umami vara senaste trenden på allas läppar.

Vi har sedan urminnes tider känt till de övriga grundsmakerna sött, surt, salt och bittert. Umami är något som tillkommit förhållandevis nyligen. Jag har en stark relation till övriga smaker, känner direkt om något är salt eller surt. Detsamma gäller inte med umami. Med det sagt så älskar jag mat som sägs vara mycket umami, men jag kan inte på långa vägar beskriva det. Tomat är en grönsak som har "mycket" umamismak, tydligen.

Förklara för mig på ett tydligt sätt varför denna är så självklar del av vår smakpalett trots att dess beskaffenheter i mångt och mycket är höljda i mörkaste dunkel, samt varför man upptäckte den så sent.

Annan umamirelaterad kuriosa mottages med varm hand.

Umami upptäcktes 1908 i Japan. Har nämnts i Danmark i 20 år:

https://jyllands-posten.dk/livsstil/...cle4525711.ece

https://aktuelnaturvidenskab.dk/file...012velsmag.pdf
Citera
2023-08-30, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byxfucker
Umami är enligt mig "fyllighet" i smaken på saker. Parmesan, tomater, soja, väl tillagad lammgryta och mycket annat innehåller umami.

MSG är så förbannat gott på knäckebröd med smör att jag nog skulle kunna äta ihjäl mig på det.

Ja, det kan du, eftersom MSG är giftigt:

https://www.ecolove.dk/hvor-farligt-...edje-krydderi/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in