Vid min senaste kontroll fick jag veta att en tand har dött. Jag vet inte hur det har gått till, har inte haft ont eller nåt. Frågan är om man behöver göra något åt tanden, eller är det bara att låta den sitta där? Ska jag låta dra ut den?
Vid min senaste kontroll fick jag veta att en tand har dött. Jag vet inte hur det har gått till, har inte haft ont eller nåt. Frågan är om man behöver göra något åt tanden, eller är det bara att låta den sitta där? Ska jag låta dra ut den?
Det kostar bara och alltid pengar att gå till tandläkaren!
Om det inte är något problem så gör ingenting åt det, vet att det kan hända om man är i behov av rotfyllning och fått inflammation i rötterna.
Gör ingenting, och behöver du göra någonting, stöd inte de svenska gangstertandläkarna, åk över till Estland!
Det finns ju alltid en risk att det skapas bakterier från den döda tanden. Jag tror att om du kontaktar tandvården ang detta så kommer de att tycka att du ska ta bort den. Det är ingen jättekostnad precis, 1500-2000 kr om det inte är extremt komplicerat.
Det finns ju alltid en risk att det skapas bakterier från den döda tanden. Jag tror att om du kontaktar tandvården ang detta så kommer de att tycka att du ska ta bort den. Det är ingen jättekostnad precis, 1500-2000 kr om det inte är extremt komplicerat.
Vill man se ut som en tandlös tjackpundare?
Du måste in med en fejktand och helt plötslig sticker det säkert ett par månadslöner för 2h jobbb....
Du måste in med en fejktand och helt plötslig sticker det säkert ett par månadslöner för 2h jobbb....
Jag har två tänder borta, de satt långt in på "sidorna" så det syns inte utåt. Skillnad om det är en framtand givetvis. Men då kan man låtsas att man är en cool hockeyspelare eller boxare
Jag har två tänder borta, de satt långt in på "sidorna" så det syns inte utåt. Skillnad om det är en framtand givetvis. Men då kan man låtsas att man är en cool hockeyspelare eller boxare
haha, TS får gå runt med VM-90 hjälm och hockeyhandskar helt enkelt, tills han har ekonomi för och brösta fakturan...
Lita aldrig på vad en svensk tandläkare sagt.
Kolla hos åtminstone en till vad de säger.
Alternativt åk utomlands (Danmark / Finland) och testa där.
Betydligt bättre vård
Var och varannan svensk går runt med åtminstone en av åttorna uttagen. Menar du att de ser ut som tjackpundare?
/AI
haha, om vi säger som så här, jag var pessimistisk och tog för givet att det gällde en framtand, men jag känner inte till något eller bryr mig nämnvärt om antalet tänder genomsnittssvenskan har i käften, men med tanke på priserna hos tandläkaren lär det vara lägre än många andra länder...
Det är en kindtand, i överkäken. Den 6:e tanden framifrån räknat. Den syns bara om jag skrattar stort, knappast i dagligt tal.
Jag ska kolla med tandläkaren vid nästa besök om några månader, men vill gärna ha lite råd innan dess. Risken är väl att tandläkaren hittar på något dyrt annars, rotfyllning eller implantat eller nåt värre.
Jag har också en "död" tand. Fick välja om jag ville dra ut den eller låta den sitta kvar...
Den fick sig en rotfyllning och sitter fortfarande där den sitter.
Har din tandläkare gett dig samma alternativ?
Senast redigerad av kaffekoppen 2023-08-30 kl. 15:40.
Det är en kindtand, i överkäken. Den 6:e tanden framifrån räknat. Den syns bara om jag skrattar stort, knappast i dagligt tal.
Jag ska kolla med tandläkaren vid nästa besök om några månader, men vill gärna ha lite råd innan dess. Risken är väl att tandläkaren hittar på något dyrt annars, rotfyllning eller implantat eller nåt värre.
De kan dö pga visdomständer men man brukar inte dra ut dem förrän det blir infektion eller så.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!