• 1
  • 2
2023-08-30, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaffekoppen
Jag har också en "död" tand. Fick välja om jag ville dra ut den eller låta den sitta kvar...
Den fick sig en rotfyllning och sitter fortfarande där den sitter.

Har din tandläkare gett dig samma alternativ?
Jag har intre varit hos tandläkaren än, det var min tandhygienist som påpekade att jag hade en död tand. Så vitt jag förstår är rotfyllning ett mer komplicerat ingrepp med flera besök, inget man gör om det inte är nödvändigt alltså.
Citera
2023-08-30, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rimbolasse
Jag har intre varit hos tandläkaren än, det var min tandhygienist som påpekade att jag hade en död tand. Så vitt jag förstår är rotfyllning ett mer komplicerat ingrepp med flera besök, inget man gör om det inte är nödvändigt alltså.

Okej.

Ja, absolut.
Men det är nog det som kommer ske ifall du inte väljer att dra ut tanden, då.
Citera
2023-08-30, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaffekoppen
Okej.

Ja, absolut.
Men det är nog det som kommer ske ifall du inte väljer att dra ut tanden, då.
Det var just frågan. En död tand måste åtgärdas? Dra ut eller rotfyllda. Man kan inte bara låta den sitta kvar ändå?
Citera
2023-08-30, 16:37
Medlem
Ja självklart, dra ut den och be om plasttand istället, det är faktiskt inte så illa som det låter.
Citera
2023-08-30, 17:10
Medlem
Varför ska man dra ut den om den inte orsakar problem? Samma med visdomständer, om det inte är problem fattar jag inte varför man som regel vill dra ut dem.
Citera
2023-08-30, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rimbolasse
Vid min senaste kontroll fick jag veta att en tand har dött. Jag vet inte hur det har gått till, har inte haft ont eller nåt. Frågan är om man behöver göra något åt tanden, eller är det bara att låta den sitta där? Ska jag låta dra ut den?

Det är viktigt att åtgärda den på något sätt bakterierna kommer inte sluta att gro och tillslut kommer kronan trasa sönder .. blir mer komplicerat att åtgärda och ännu dyrare om du vill dra ut den.
Citera
2023-08-30, 19:10
Medlem
Hade också problem med det förut. Ingen jävla aning om hur tanden dog, men FTV löste det med en rotfyllning.
Citera
2023-08-31, 09:03
Medlem
Ok, tack. Jag tar till mig av råden och har bokat en tid hos FTV. Så får de ta beslutet om vad som ska göras. Skulle föredra att dra ut tanden, det verkar snabbast, billigast och mest bekymmersfritt.
Citera
2023-08-31, 17:57
Medlem
Hur kan dra ut något kännas mer bekymmersfritt? Vill man inte ha sina tänder?

Jag skulle kämpa för varje tand.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in