• 3
  • 4
2023-08-30, 10:42
Medlem
Grim.Fandangos avatar
Jobbar själv bredvid en massa KAM, låter mer som du är en KAM- eller säljsupport.
Citera
2023-08-30, 10:46
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
Jo fast kundansvarig/AM mest i den bemärkelse jag ser den sortens titlar användas på byråer av olika slag, reklam, PR, design osv. Någon annan har pitchat kunden och avtalat om det övergripande (t ex timpriser). Det dagliga med att se till att grejer levereras, prisätta olika små deljobb, avstämningsmöten osv osv hamnar ofta på någon som kallas AM.

Ditt jobb, som du beskriver det är kundansvarig/AM i byråbemärkelsen. Kolla runt i den svängen. Att vara kundansvarig på en översättningsbyrå eller t ex en designbyrå kan inte vara alltför väsenskilt, kan jag tycka. Hur mycket de tjänar har jag ingen aning om, varierar nog drastiskt. Mediebyråer har rykte om att betala alla utom chefer riktigt sunkigt men vet ej om sant i Sverige. Tror det är meningslöst att försöka hitta meddellön för en så oprecis titel som KAM.

Ett annat sätt att använda orden AM/KAM är mer som jag beskrev i den här tråden men då är det främst fråga om företagsförsäljning. Typiskt sett har man nyförsäljning som drar in nya kunder och AM/KAM som gör merförsälningen. Men det finns oändligt med varianter. Men sak kan jag säga efter mer än 20 år i företagssäljsvängen (som säljare, KAM, säljchef och mycket annat) och det är att alla fina beskrivningar om att KAM i en säljorganisation är något annat än budgetdrivet sälj är corpspeak och bullshit. Om du kommer till en säljorganisation och presenterar dig som AM/KAM som inte vill ha säljbudget kommer de att skratta ihjäl sig. Det skulle i alla fall jag gjort.
Jaha, du menar så.

Ja alltså, det är ju precis de områdena jag är intresserad av, så jag hade tänkt typ reklambyråer, andra ÖS-byråer om det verkligen skulle skita sig här, tryckeri, "hobbybutiker" som Panduro osv. Att vara KAM på t ex ett oljebolag eller Volvo låter inte särskilt lockande.
Citera
2023-08-30, 10:50
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Men snälla, du beskriver ju själv i inlägg efter inlägg i tråden att du sysslar med kundservice, inte KAM.
Det är inte jag som påstår att jag är något annat. Om det är något vi har kommit fram till i tråden är att "KAM" egentligen är ett rätt så luddigt begrepp, som innebär många olika sorters jobb som lika gärna hade kunna ha massa olika titlar. "Kundansvarig" är en titel, och tja, min formella titel här är "Kundansvarig teknisk projektledare".

Frågan kvarstår, varför har majoriteten av de som gått vidare härifrån fått jobb just som KAM? Absolut att varje person är unik, men om det är den vanlgiaste titelns om folk härifrån får på sina nästa job så börjar man fundera.
Senast redigerad av Nihenna 2023-08-30 kl. 10:53.
Citera
2023-08-30, 10:51
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Nu sätts en lön inte bara p.g.a komplexiteten och kravn på utbildning.
En stor del handlar om omsättning och hur mycket intjänandegrad man skapar.

Så I vissa fall som finans eller tung industri kan lönerna vara extremt höga.
Går du till städ och hushållsnara tjänster så ligger det nog riktigt lågt i löneläget.

Så du får nog utgå från vad som är normalt löneläge innom din branch och företag.

Av de personer som jag vet har en tjänst som motsvarar KAM skiftar lönerna idag mellan 22000-150000+ i månaden.

Men det generella svaret är att kan du hantera en tjänst så går det oftast att få den lönenivån även om man saknar relevant utbildig om det gäller en tjänst som KAM som inte är en skyddat certifierat yrke.

Det är sant. Jag hade la tänkt mig något i stil med detta som jag gör nu. jag har även 5 år (10 totalt) erfarenhet inom grafik då jag började som grafiker här, så reklambyrå hade varit riktigt kul också.

Oljebolag eller "Espens stålkonstruktion"? Inte lika intressant.
Citera
2025-01-21, 20:28
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Skapade en tråd ( (FB) Hur får man projektledarjobb när alla arbetsgivare kräver utbildning inom det?) för några veckor sedan där jag funderade kring jobb som projektledare. Efter mycket detektivarbete, och snack med andra Flashbackare, visade det sig dock att jag snarare är en key account manager, eller account manager i alla fall.

Mina uppgifter består av;
1) Kundvård
2) Ta emot beställningar från kund
3) Preppa filerna och skicka ut jobbet till översättare som passar
4) Vara mellanhand mellan kund och översättare vid frågor
5) Göra QA på översättning och leverera

Det finns inget sälj, då vi har säljare. Som jag förstår det är det lite blandat, huruvida rollen har sälj på jobbet eller om man bara tar emot beställningar.

I alla fall, jag googlade lite på lönen för rollen och tja... medellönen är betydligt mycket mer än vad jag har. Medellönen för män är runt 46-48 000, medan jag har 34 000

Nu gör det mig inte så mycket, då typ alla på mitt jobb tjänar i spannet 34-37 och jag stormtrivs och lever bra på min lön, men det känns ju ändå jäkligt bra om man behöver leta vidare på andra jaktmarker.

Grejen är ju dock att jag inte har någon utbildning inom det, jag har inte gått någon handelshögskola eller liknande, utan all erfarenhet har jag proppat på mig här på företaget de senaste 5-6 åren. Och tja, folk brukar ju säga att erfarenhet är lika gott som en utbildning efter ett tag.

Hur rimligt är det att, om jag söker nytt jobb som AM/KAM i framtiden, att jag faktiskt kommer upp i medellönen som jag hittar, eller i vart fall nånstans i närheten (säg, 42-44 000)? Ett lönehopp på 10 000+ låter ju bra, men cynisk som jag är känns det som att det kan vara för bra för att vara sant.
Hur har det gått TS, bytt jobb än?
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in