Citat:
Ursprungligen postat av
GregerMedeltid
Precis som den förra tråden så känns det som att du gör en väldigt frikostig tolkning av en yrkesroll för att få den att passa på ditt jobb. Det du gör är inte projektledning och inte heller (key) account management, därför tjänar du inte heller som en projektledare eller (key) account manager.
Sett till din utbildning och dina arbetsuppgifter skulle jag säga att din lön är ungefär vad man kan förvänta sig, nästan hög till och med. De flesta utan utbildning som tjänar som du får antingen slita hårt eller har större ansvar (inkl. personalansvar). 34k för att vidarebefordra lite mail känns rent av lökigt.
Projektledare accepterar jag absolut, men vad är det jag inte gör som en KAM utan fokus på sälj gör? För oavsett vilka källor jag hittar så beskriver den typ det jag gör till punkt och pricka.
Vi tar fram Unionens definition av rollen:
Citat:
Har det övergripande ansvaret att upprätthålla samt utveckla en långsiktigt bra relation med nya samt befintliga kunder. Arbetar långsiktigt och strategiskt med företagets nyckelkunder. Skillnaden mellan Key account manager och vanlig säljare är att en Key account manager mer inriktar sig på att få fram kunders behov och se till att få dessa producerade, det vill säga att vara kundens representant i det egna företaget.
Den var rätt kort, men det där är ju just det jag gör? Jag arbetar långsiktigt och strategiskt med mina kunder, så att de blir nöjda och vill vara kvar hos oss och fortsätta köpa.
Vi kollar Indeeds text om vad man gör också:
Citat:
Vad gör en Account manager?
Account managers hör till den yrkesgrupp som kategoriskt brukar kallas för säljare. Men där säljare främst arbetar med att sälja tjänster och produkter till olika typer av kunder arbetar Account managers mer med att bygga relationer och mindre med ren försäljning.
Account managers kan, för att nämna ett exempel, identifiera behov hos kunder för att sedan ta fram en lösning eller en ny arbetsrutin för att hjälpa kunden lösa problemet. Det kan ske med hjälp av tekniker, projektledare eller andra yrkesroller i den egna organisationen.
Till några av de vanligaste arbetsuppgifterna hör:
Prospektering: Leta upp nya kunder samt hitta nya kontakter hos befintliga eller nya kunder.
Boka möten: Kontakta både nya och befintliga kunder för att boka in fysiska eller digitala möten.
Genomföra möten: Bygga relationer, analysera kundernas behov samt presentera produkter och tjänster.
Omvärldsbevakning: Ha koll på trender och behov i branschen och hos specifika kunder.
Förankra: Se till att kundens behov möts i den egna organisationen och säkerställa att slutprodukten är den kunden vill ha.
Slutföra affären: Genomföra affären med kunden, förhandla priset och skriva kontrakt.
Jag gör alla de uppgifterna, utöver prospektering och "förhandla priset" då vi har en specifik säljare som åker runt, raggar kunder och förhandlar om startpriser, som sedan slänger på oss dem. Däremot om våra kunder senare vill justera sina priser så tenderar vi att ta den förhandlingen.
Visst, inget sälj men av det jag hittar online så har inte alltid KAM-tjänster försäljning. Många har det, men långt ifrån alla. Och det är just det som är grejen. jag förväntar mig verkligen ingen lön som en KAM som har sälj inom sin yrkesroll. De kan tjäna upp emot 70-80 000 som jag förstår det. Men en KAM som inte har sälj-fokus borde la ändå kunna komma upp i 40-45?