2023-08-30, 09:57
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinPhoenix
Jag har 57’ i månaden som KAM. Finansbolag. 29 år gammal. En del komplexa uppgifter men framförallt hanterar konton 20 miljoner plus.
Absolut. De summorna finns ju. Det beror ju dock väldigt mycket på storleken på bolaget man jobbar för, och med, och inte så mycket rollen i sig. Jag antar att du jobbar på ett företag som räknas som större, eller i alla fall så är en av dina kunder större?

Vi är ett medelstort företag som visserligen har stora kunder, men då översättning är en rätt liten del av företags budget så kommer även våra A-kunder inte upp i dessa summor. Tror våra A-kunder spenderar kanske mellan 1-3 millar om året.
Citera
2023-08-30, 09:58
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Många möten om översättningar?

Gissningsvis håller de mötena så de ska se sysselsatta ut.
Snacka om att överkomplicera något enkelt.
Precis som i de flesta jobb och branscher så kan något se väldigt enkelt ut på utsidan, men som är oerhört komplext när man gräver ner på djupet. Men absolut, gör dig lustig över det hela.
Citera
2023-08-30, 10:01
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Nja, alltså jag gör ju annat också. Det jag beskrev är det dagliga arbetet, när allt "flyter på" så att säga.

Vi har ju också kundmöten, där vi åker till dem, några gånger om året där vi går igenom hur det går, om de eller vi har förändringar på G, pratar ihop oss om kommande storprojekt, förhandlar om priser om de eller vi vill ha någon ändring i dem, går igenom feedback osv osv.

Vi har ju också en ekonomisk del i det hela, som om än inte är sälj direkt så handlar det ändå om att maximera vinsten. I just mitt fall handlar det om val om översättare, rätt översätningsminne, kolla om man kan föröversätta en text osv osv.

Det är fortfarande så att det du beskriver är i botten på säljkedjan, det är inte du som har resultat- eller personalansvar i säljorganisationen, det är inte du som utvärderar och rapporterar till ledningen, det är inte du som driver produktutveckling och marknadsföring utifrån nyckelkunders behov, det är inte du som identifierar strategisk tillväxtpotential och genomför sådana projekt, m.m.

Hur du än vänder dig är inte de arbetsuppgifter du redogör för av ledande och strategisk karaktär, vilket är s a s kärnan i både projektledning och KAM. Du kanske närmar dig rollen du tror att du vill ha när du tagit över någon av dina chefers plats, beroende på organisationens storlek, närmsta chef kan mycket väl vara en gruppledare under en KAM-liknande roll, eller så är din avdelning för liten för det och närmsta har KAM-ansvaret.
Citera
2023-08-30, 10:04
Medlem
Citat:
Precis som i de flesta jobb och branscher så kan något se väldigt enkelt ut på utsidan, men som är oerhört komplext när man gräver ner på djupet. Men absolut, gör dig lustig över det hela.

Det blir vad man gör det till.

Skapa en höna av en fjäder för att rättfärdiga era jobb.

Vi snackar om att beställa översättningar.

Om du fortfarande måste ha massor av möten med din kund så är du antingen junior eller jobbar för ett inkompetent företag.
Citera
2023-08-30, 10:06
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregerMedeltid
Precis som den förra tråden så känns det som att du gör en väldigt frikostig tolkning av en yrkesroll för att få den att passa på ditt jobb. Det du gör är inte projektledning och inte heller (key) account management, därför tjänar du inte heller som en projektledare eller (key) account manager.

Sett till din utbildning och dina arbetsuppgifter skulle jag säga att din lön är ungefär vad man kan förvänta sig, nästan hög till och med. De flesta utan utbildning som tjänar som du får antingen slita hårt eller har större ansvar (inkl. personalansvar). 34k för att vidarebefordra lite mail känns rent av lökigt.
Projektledare accepterar jag absolut, men vad är det jag inte gör som en KAM utan fokus på sälj gör? För oavsett vilka källor jag hittar så beskriver den typ det jag gör till punkt och pricka.

Vi tar fram Unionens definition av rollen:

Citat:
Har det övergripande ansvaret att upprätthålla samt utveckla en långsiktigt bra relation med nya samt befintliga kunder. Arbetar långsiktigt och strategiskt med företagets nyckelkunder. Skillnaden mellan Key account manager och vanlig säljare är att en Key account manager mer inriktar sig på att få fram kunders behov och se till att få dessa producerade, det vill säga att vara kundens representant i det egna företaget.

Den var rätt kort, men det där är ju just det jag gör? Jag arbetar långsiktigt och strategiskt med mina kunder, så att de blir nöjda och vill vara kvar hos oss och fortsätta köpa.

Vi kollar Indeeds text om vad man gör också:

Citat:
Vad gör en Account manager?

Account managers hör till den yrkesgrupp som kategoriskt brukar kallas för säljare. Men där säljare främst arbetar med att sälja tjänster och produkter till olika typer av kunder arbetar Account managers mer med att bygga relationer och mindre med ren försäljning.

Account managers kan, för att nämna ett exempel, identifiera behov hos kunder för att sedan ta fram en lösning eller en ny arbetsrutin för att hjälpa kunden lösa problemet. Det kan ske med hjälp av tekniker, projektledare eller andra yrkesroller i den egna organisationen.

Till några av de vanligaste arbetsuppgifterna hör:

Prospektering: Leta upp nya kunder samt hitta nya kontakter hos befintliga eller nya kunder.

Boka möten: Kontakta både nya och befintliga kunder för att boka in fysiska eller digitala möten.

Genomföra möten: Bygga relationer, analysera kundernas behov samt presentera produkter och tjänster.

Omvärldsbevakning: Ha koll på trender och behov i branschen och hos specifika kunder.

Förankra: Se till att kundens behov möts i den egna organisationen och säkerställa att slutprodukten är den kunden vill ha.

Slutföra affären: Genomföra affären med kunden, förhandla priset och skriva kontrakt.

Jag gör alla de uppgifterna, utöver prospektering och "förhandla priset" då vi har en specifik säljare som åker runt, raggar kunder och förhandlar om startpriser, som sedan slänger på oss dem. Däremot om våra kunder senare vill justera sina priser så tenderar vi att ta den förhandlingen.

Visst, inget sälj men av det jag hittar online så har inte alltid KAM-tjänster försäljning. Många har det, men långt ifrån alla. Och det är just det som är grejen. jag förväntar mig verkligen ingen lön som en KAM som har sälj inom sin yrkesroll. De kan tjäna upp emot 70-80 000 som jag förstår det. Men en KAM som inte har sälj-fokus borde la ändå kunna komma upp i 40-45?
Citera
2023-08-30, 10:13
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Det blir vad man gör det till.

Skapa en höna av en fjäder för att rättfärdiga era jobb.

Vi snackar om att beställa översättningar.

Om du fortfarande måste ha massor av möten med din kund så är du antingen junior eller jobbar för ett inkompetent företag.

Återigen, det finns många jobb som ser och låter väldigt enkla från utsidan.

"Beställa översättningar" är en extremt förenklad förklaring av jobbflödet, ungefär i samma liga som att en "reklambyrå ritar bara upp lite bilder eller filmar nån stolle framför kameran som dansar". På utsidan ser det ut så, ja, men om man faktiskt jobbar med det så vet man att det finns ofantligt många steg som folk utanför branschen inte känner till.
Citera
2023-08-30, 10:16
Avstängd

Det du beskriver är kundservice, inte KAM.
Citera
2023-08-30, 10:17
Medlem
Citat:

"Beställa översättningar" är en extremt förenklad förklaring av jobbflödet, ungefär i samma liga som att en "reklambyrå ritar bara upp lite bilder eller filmar nån stolle framför kameran som dansar". På utsidan ser det ut så, ja, men om man faktiskt jobbar med det så vet man att det finns ofantligt många steg som folk utanför branschen inte känner till.

Det är i princip det reklambyråer gör.

Min poäng är att precis som reklambyråer ska er process redan vara streamlinead.

I slutet av dagen så handlar det om hur värdefull kunderna är och hur mycket de betalar er.
Är det mycket pengar är det stort ansvar och man kan begära högre lön.
Är det mindre pengar medför det ett mindre ansvar, och därmed lägre lön.
Citera
2023-08-30, 10:28
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Det är just det som jag tänker på. Läser jag på om rollen på massa sidor står det ungefär att rollen ibland, men inte alltid, har sälj i yrket. Därför tänkte jag att ett KAM-jobb, utan fokus på sälj, skulle fungera. Men absolut, att det finns mycket sälj är jag införstådd med, samt också att lönen är lägre (av det jag såg kunde vissa KAMs tjäna så mycket som 70-75 000. Där förväntar jag mig aldrig att hamna utan sälj, men nära inpå median/medellönen kanske? Om inte 45 så iaf 40-45)

Om jag miss ditt svar rätt från förra tråden så skrev du väl också något i stil med att det är bättre att jag ser mig som någon slags kundansvarig/account manager än projektledare? Minns inte exakta ordalag, men något åt det hållet. Möjligt att jag missförstod, men kollar jag skillnaden mellan account manager och key account manager så verkar den enda skillnaden vara hur viktiga kunder man har hand om, där key har hand om de viktigaste, eller som på mitt jobbs fall, "A-kunder".
Jo fast kundansvarig/AM mest i den bemärkelse jag ser den sortens titlar användas på byråer av olika slag, reklam, PR, design osv. Någon annan har pitchat kunden och avtalat om det övergripande (t ex timpriser). Det dagliga med att se till att grejer levereras, prisätta olika små deljobb, avstämningsmöten osv osv hamnar ofta på någon som kallas AM.

Ditt jobb, som du beskriver det är kundansvarig/AM i byråbemärkelsen. Kolla runt i den svängen. Att vara kundansvarig på en översättningsbyrå eller t ex en designbyrå kan inte vara alltför väsenskilt, kan jag tycka. Hur mycket de tjänar har jag ingen aning om, varierar nog drastiskt. Mediebyråer har rykte om att betala alla utom chefer riktigt sunkigt men vet ej om sant i Sverige. Tror det är meningslöst att försöka hitta meddellön för en så oprecis titel som KAM.

Ett annat sätt att använda orden AM/KAM är mer som jag beskrev i den här tråden men då är det främst fråga om företagsförsäljning. Typiskt sett har man nyförsäljning som drar in nya kunder och AM/KAM som gör merförsälningen. Men det finns oändligt med varianter. Men sak kan jag säga efter mer än 20 år i företagssäljsvängen (som säljare, KAM, säljchef och mycket annat) och det är att alla fina beskrivningar om att KAM i en säljorganisation är något annat än budgetdrivet sälj är corpspeak och bullshit. Om du kommer till en säljorganisation och presenterar dig som AM/KAM som inte vill ha säljbudget kommer de att skratta ihjäl sig. Det skulle i alla fall jag gjort.
Citera
2023-08-30, 10:30
Medlem
Citat:

Nu sätts en lön inte bara p.g.a komplexiteten och kravn på utbildning.
En stor del handlar om omsättning och hur mycket intjänandegrad man skapar.

Så I vissa fall som finans eller tung industri kan lönerna vara extremt höga.
Går du till städ och hushållsnara tjänster så ligger det nog riktigt lågt i löneläget.

Så du får nog utgå från vad som är normalt löneläge innom din branch och företag.

Av de personer som jag vet har en tjänst som motsvarar KAM skiftar lönerna idag mellan 22000-150000+ i månaden.

Men det generella svaret är att kan du hantera en tjänst så går det oftast att få den lönenivån även om man saknar relevant utbildig om det gäller en tjänst som KAM som inte är en skyddat certifierat yrke.
Citera
2023-08-30, 10:33
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser

Det du beskriver är kundservice, inte KAM.
Varför har alla som gått vidare härifrån med samma roll som jag, som inte helt bytt bransch, och jobbar som KAMs, då är frågan? Om jag kollar 5 stycken som jag har på LinkedIn så har 4 stycken rollen "Key account manager" på sitt nya jobb, och den femte har "kock". Ingen av tidigare kollegor har tidigare jobbat med den specifika titeln KAM heller, men som vi alla vet så är titlar i många företag ofta luddiga, eller i vart fall övergående.

Citat:
Det är i princip det reklambyråer gör.

Min poäng är att precis som reklambyråer ska er process redan vara streamlinead.

I slutet av dagen så handlar det om hur värdefull kunderna är och hur mycket de betalar er.
Är det mycket pengar är det stort ansvar och man kan begära högre lön.
Är det mindre pengar medför det ett mindre ansvar, och därmed lägre lön.
Det går inte att vara strömlinjeformad i en bransch där kunder har så olika system och krav på termlistor, livedocs, winaligning, validering osv osv. Nu drar jag företag ur luften, men ett företag som IKEA har heeeeeelt andra system att jobba med gentemot Europeiska Patentverket, eller någon medicinteknisk firma i Danmark.

Det är inte så enkelt att kunderna bara skickar ett brev med en Word-fil och säger "hej, översätt detta till finska". Oftast inte i alla fall. Vi måste hantera XMLer, grafiska filer såsom InDesign, Powerpoint, Word, CAD, andra ritprogram osv. Varje sorts jobb erbjuder en unik utmaning (Ja, förutom Word då. Det är ofta bara att skicka ut direkt). Du kommer inte ens hitta strömlinjeformade rutiner som funkar hos alla även bland de största inom branschen, såsom Lionbridge.

Absolut, det sista går inte att neka till. Mitt jobb är en medelstor firma. Då kan man inte vänta sig stora pengar.
Citera
2023-08-30, 10:38
Avstängd
Citat:
Varför har alla som gått vidare härifrån med samma roll som jag, som inte helt bytt bransch, och jobbar som KAMs, då är frågan? Om jag kollar 5 stycken som jag har på LinkedIn så har 4 stycken rollen "Key account manager" på sitt nya jobb, och den femte har "kock". Ingen av tidigare kollegor har tidigare jobbat med den specifika titeln KAM heller, men som vi alla vet så är titlar i många företag ofta luddiga, eller i vart fall övergående.

......

Men snälla, du beskriver ju själv i inlägg efter inlägg i tråden att du sysslar med kundservice, inte KAM.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in