• 1
  • 2
2023-08-29, 18:56
Medlem
Nihennas avatar
Skapade en tråd ( (FB) Hur får man projektledarjobb när alla arbetsgivare kräver utbildning inom det?) för några veckor sedan där jag funderade kring jobb som projektledare. Efter mycket detektivarbete, och snack med andra Flashbackare, visade det sig dock att jag snarare är en key account manager, eller account manager i alla fall.

Mina uppgifter består av;
1) Kundvård
2) Ta emot beställningar från kund
3) Preppa filerna och skicka ut jobbet till översättare som passar
4) Vara mellanhand mellan kund och översättare vid frågor
5) Göra QA på översättning och leverera

Det finns inget sälj, då vi har säljare. Som jag förstår det är det lite blandat, huruvida rollen har sälj på jobbet eller om man bara tar emot beställningar.

I alla fall, jag googlade lite på lönen för rollen och tja... medellönen är betydligt mycket mer än vad jag har. Medellönen för män är runt 46-48 000, medan jag har 34 000

Nu gör det mig inte så mycket, då typ alla på mitt jobb tjänar i spannet 34-37 och jag stormtrivs och lever bra på min lön, men det känns ju ändå jäkligt bra om man behöver leta vidare på andra jaktmarker.

Grejen är ju dock att jag inte har någon utbildning inom det, jag har inte gått någon handelshögskola eller liknande, utan all erfarenhet har jag proppat på mig här på företaget de senaste 5-6 åren. Och tja, folk brukar ju säga att erfarenhet är lika gott som en utbildning efter ett tag.

Hur rimligt är det att, om jag söker nytt jobb som AM/KAM i framtiden, att jag faktiskt kommer upp i medellönen som jag hittar, eller i vart fall nånstans i närheten (säg, 42-44 000)? Ett lönehopp på 10 000+ låter ju bra, men cynisk som jag är känns det som att det kan vara för bra för att vara sant.
Senast redigerad av Nihenna 2023-08-29 kl. 19:53.
Citera
2023-08-29, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Skapade en tråd för några veckor sedan där jag funderade kring jobb som projektledare. Efter mycket detektivarbete visade det sig dock att jag snarare är en key account manager, eller account manager i alla fall.

1) Kundvård

Det finns inget sälj, då vi har säljare. Som jag förstår det är det lite blandat, huruvida rollen har sälj på jobbet eller om man bara tar emot beställningar.

I alla fall, jag googlade lite på lönen för rollen och tja... medellönen är betydligt mycket mer än vad jag har. Medellönen för män är runt 46-48 000, medan jag har 34 000

Nu gör det mig inte så mycket, då typ alla på mitt jobb tjänar i spannet 34-37 och jag stormtrivs och lever bra på min lön, men det känns ju ändå jäkligt bra om man behöver leta vidare på andra jaktmarker.

Grejen är ju dock att jag inte har någon utbildning inom det, jag har inte gått någon handelshögskola eller liknande, utan all erfarenhet har jag proppat på mig här på företaget de senaste 5-6 åren.

Hur rimligt är det att, om jag söker nytt jobb som AM/KAM i framtiden, att jag faktiskt kommer upp i medellönen som jag hittar, eller i vart fall nånstans i närheten (säg, 42-44 000)? Ett lönehopp på 10 000+ låter ju bra, men cynisk som jag är känns det som att det kan vara för bra för att vara sant.

44tkr för något någon kan göra för 25k?

Det är väldigt enkla uppgifter du talar om i sammanhanget, översättning, inga stora produkter direkt.

Testa att söka dig till en riktig account manager position, där avtalet handlar om 50-100mkr så får du se vilka uppgifter och ansvar denne har. Som dina, fast 10x mer belastande och komplexa.
Sådana tjänar runt 45-55tkr kanske.
Citera
2023-08-29, 19:30
Bannlyst
Förstår inte hur detta skulle vara KAM? Känns som enklare kontorssysslor/receptionist/administratör typ.
Citera
2023-08-29, 19:40
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
Förstår inte hur detta skulle vara KAM? Känns som enklare kontorssysslor/receptionist/administratör typ.

Citat:
Detta gör en Key Account Manager
Som Key Account Manager (KAM) och Account Manager har du hand om ett företags kunder eller specifika nyckelkunder. Ibland skiljer sig titlarna åt då en Account Manager kan vara något mer senior än en Key Account Manager. Dina arbetsuppgifter kan likna dem som en traditionell säljare har men en KAM ser till sin kunds specifika behov. Som Key Account Manager kan man påstå att du är din kunds representant i den egna organisationen för att säkerställa en god affärsrelation och nå upp till omsättning- och resultatmål. Som arbetsgivare är det viktigt att du känner dig säker när du överlämnar ansvaret för dina viktigaste kunder. Därför tycker vi på Adecco att du inte ska behöva ta onödiga risker eller investera för mycket tid och resurser i ditt sökande.

Citat:
Har det övergripande ansvaret att upprätthålla samt utveckla en långsiktigt bra relation med nya samt befintliga kunder. Arbetar långsiktigt och strategiskt med företagets nyckelkunder. Skillnaden mellan Key account manager och vanlig säljare är att en Key account manager mer inriktar sig på att få fram kunders behov och se till att få dessa producerade, det vill säga att vara kundens representant i det egna företaget.

Citat:
Rollen som Key Account Manager – eller KAM som den ofta förkortas till – innebär mycket mer än att endast driva försäljning mot företagets viktigaste kunder. En KAM har hand om de viktigaste kunderna som spelar en betydande roll för företagets tillväxt. I det här inlägget kommer vi att gå igenom vad en key account manager gör, vad som krävs för att bli en suverän KAM, hur rollen som key account manager ser ut på arbetsmarknaden och slutligen hur man hittar de allra bästa kandidaterna på marknaden.

Vilka är en KAM:s huvudsakliga uppgifter?

Kortfattat är en key account managers huvudsakliga uppgift att vårda relationen mellan företaget och de viktigaste kunderna. KAMs strävar efter att ge nyckelkunderna den bästa möjliga servicen genom att komma med gynnsamma råd och ta hand om viktiga processer. KAMs försöker även uppfylla vissa uppsatta försäljningsmål genom att utforma lämpliga och specifika säljstrategier för varje enskild kund för att skapa starka och långvariga relationer.

De driver försäljning
En av KAMs huvudsakliga uppgifter är att uppmärksamma nyckelkunder på företagets produkter eller tjänster. Det kan exempelvis handla om att genom up-selling försöka få nyckelkunderna att köpa tilläggsprodukter, uppgraderingar eller tillägg för att således generera mer intäkter till företaget. I och med att en key account manager besitter en djupgående förståelse om kundernas specifika behov och problem vet de också vilka produkter eller tjänster som kunderna får mest värde av.

De utvecklar strategier
KAMs är emellertid inte enbart säljare utan implementerar säljstrategier som leder till högre kundnöjdhet och som i slutändan också skapar en starkare trovärdighet och lojalitet mellan företaget och nyckelkunderna. Key account managers garanterar ett starkt kundfokus och jobbar kontinuerligt med att säkerställa att andra avdelningar, som exempelvis ansvarar för produkthantering, marknadsföring eller kundtjänst, effektivt kan stödja och samarbeta sinsemellan för att ge nyckelkunderna den bästa möjliga servicen.

Skulle säga att allt det där ingår i min roll, och ingår i det jag gör varje dag. Efter att ha snackat med tidigare kollegor som gått vidare är det även denna tjänst som de sökt.
Senast redigerad av Nihenna 2023-08-29 kl. 19:42.
Citera
2023-08-29, 19:42
Medlem
Är inte account manager/ key account manager bara ett fint ord för säljare/kundservice jobb? 34.000 tycker jag låter rimligt för dom arbetsuppgifter du beskriver och utan krav på akademisk examen.
Citera
2023-08-29, 19:46
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Davidsonek
Är inte account manager/ key account manager bara ett fint ord för säljare/kundservice jobb? 34.000 tycker jag låter rimligt för dom arbetsuppgifter du beskriver och utan krav på akademisk examen.
Handlar mycket om att bygga en relation med kunden också. Är väldigt mycket på möten där vi diskuterar arbetssätt för deras flöden, nya system osv. En vanlig dag ser ut så där, men så är det också sällan man behöver ha kundmöte för att bygga upp ett nytt arbetssätt, eller ta emot feedback.
Citera
2023-08-29, 20:26
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Skapade en tråd ( (FB) Hur får man projektledarjobb när alla arbetsgivare kräver utbildning inom det?) för några veckor sedan där jag funderade kring jobb som projektledare. Efter mycket detektivarbete, och snack med andra Flashbackare, visade det sig dock att jag snarare är en key account manager, eller account manager i alla fall.

1) Kundvård

Grejen är ju dock att jag inte har någon utbildning inom det, jag har inte gått någon handelshögskola eller liknande, utan all erfarenhet har jag proppat på mig här på företaget de senaste 5-6 åren. Och tja, folk brukar ju säga att erfarenhet är lika gott som en utbildning efter ett tag.

Nej. Du jobbar inte som projektledare, AM eller KAM.

Sök kundtjänst/admin jobb eller utbilda dig.

Vad blir det nästa vecka? Jag är pilot? Ungefär lika rimligt...
Citera
2023-08-29, 20:39
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jthundera
Nej. Du jobbar inte som projektledare, AM eller KAM.

Sök kundtjänst/admin jobb eller utbilda dig.

Vad blir det nästa vecka? Jag är pilot? Ungefär lika rimligt...
Istället för att göra dig lustig kanske du ska förklara varför jag inte skulle vara det? För läser jag beskrivningar (se några inlägg ovan) så stämmer arbetsuppgifterna mer eller mindre till punkt och pricka med vad jag pysslar med, utöver att KAM i många fall (men inte alltid) även innehåller aktivt sälj. I vårt företag har vi en säljare, då vi inte har behov av 20 olika säljare pga. vår storlek.
Citera
2023-08-29, 21:08
Bannlyst

Det låter som en klassisk administrativ tjänst som kan finnas på större bolag.

Du vill upp i lön som löneslav, som löneslav kan du bara höja lönen på ett sätt och det är att byta jobb, då kan du förhandla lönen på riktigt, är din tjänst viktig och oumbärlig? står bolaget och faller med din närvaro, eller kan du ersättas relativt enkelt?
Citera
2023-08-29, 21:16
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schizoflens

Det låter som en klassisk administrativ tjänst som kan finnas på större bolag.

Du vill upp i lön som löneslav, som löneslav kan du bara höja lönen på ett sätt och det är att byta jobb, då kan du förhandla lönen på riktigt, är din tjänst viktig och oumbärlig? står bolaget och faller med din närvaro, eller kan du ersättas relativt enkelt?
Jo, som sagt, jag väntar mig inte att gå upp så mycket här, och helt ärligt är jag nöjd här. Det är främst om man skulle bli av med jobbet i framtiden som jag funderar mest.
Citera
2023-08-29, 21:36
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jthundera
Bullshit att ChatGPT svarade detta! Tror du vi är födda igår?

Sluta trolla nu...

Jasså? >.>

https://imgur.com/a/RA3D0Zl

Hur som helst, tråden börjar spåra ur rätt rejält. Det den handlar om är hur realistiskt det är att nå medellön inom mitt yrke.

Jag är en KAM, i alla dess definitioner som jag hittar. Men visst, jag har ju inte hand om någon mångmiljonskund med omsättning på 50 millar hos oss om året, men det beror ju mer på mitt företags storlek mer än att det inte skulle vara min roll.

Edit:

Frågade även nu om sälj alltid ingår i KAM. Fick detta svaret:

Citat:
Nej, key account managers har inte alltid en primär säljroll i sina befattningar. Även om sälj och affärsutveckling kan vara en del av vissa key account manager-roller, är huvudfokus för en key account manager vanligtvis att bygga och underhålla starka relationer med viktiga kunder eller "nyckelkunder" för att säkerställa att deras behov och förväntningar uppfylls.

I många organisationer är key account managers ansvariga för att fungera som huvudkontaktpersoner för sina viktigaste kunder och agera som broar mellan kunderna och företagets interna team. Det kan inkludera att förstå kundens behov, samordna tjänster, säkerställa att leveranser är i tid och av hög kvalitet, och vara en resurs för att lösa eventuella problem eller frågor som kunden kan ha.

Sälj och affärsutveckling kan vara en del av en key account managers roll, men det är inte alltid huvudfokuset. Istället handlar det om att bygga förtroendefulla relationer och leverera värde till befintliga kunder för att upprätthålla långsiktiga samarbeten.
Senast redigerad av Nihenna 2023-08-29 kl. 21:42.
Citera
2023-08-29, 22:11
Medlem
Vad är din titel enligt ditt anställningsavtal?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in