• 1
  • 2
2023-08-29, 17:36
Medlem
RustNeverSleeps.s avatar
Jag lider av tandläkarfobi och måste verkligen ta mig till tandläkaren snart då jag är öm på flera ställen och det börjar kännas akut. Vad finns det för alternativ ifråga om sövning om man inte kan betala det ur egen ficka?

Täcks inte av Försäkringskassan om jag fattat rätt, men om min tandläkarskräck leder till sjukdom och leda för mig så borde det väl gå att få nåt beviljat ändå, kanske via psykolog?

Det finns kliniker i Sverige som söver men jag har inte råd att betala 10 000+ ur egen ficka utöver själva behandlingskostnaden, så min fråga gäller väl snarare hur får jag igenom sövning utan att behöva betala ur egen ficka då jag fortfarande har betalningsanmärkningar och kan inte ens beviljas delbetalning.

Nånstans läste jag även om nåt sorts bidrag man kan ansöka om?
Citera
2023-08-29, 17:44
Medlem
Bone Collectors avatar
Alternativet till att betala dyrt för sövning torde vara någon slags behandling för din fobi?

Klart som fan att varken försäkringsbolaget eller vi skattebetalare har lust att betala multum bara för att du "är rädd".

Antingen så slutar du att "vara rädd" eller så får DU betala dyrt för att DU inte har lust att vara vaken hos tandläkaren som oss andra.
Senast redigerad av Bone Collector 2023-08-29 kl. 17:54.
Citera
2023-08-29, 17:52
Medlem
Be om mer bedövning så är saken klar
Citera
Medlem
Varför är du rädd för tandläkaren?

Jag hade tandläkarskräck tills jag träffade en bra tandläkare till slut som förklarade för mig att det ska tydligen inte göra ett dugg ont när man lagar tänderna.

I mitt fall så behöver jag bedövning både i "käke" och tandkött + en lugn stund så att bedövningen tar ordentligt. Minst 10 minuter.

Idag så gör bara sprutan i käken ont, men den smällen kan man ju ta i jämförelse med smärtan jag iaf upplever när man borrar i princip en obedövad tand.
Citera
Medlem
fredrochas avatar
Kan du inte bedöva din skräck med typ, benzo, oxy, alkohol?
Citera
2023-08-29, 17:55
Medlem
shotacats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredrocha
Kan du inte bedöva din skräck med typ, benzo, oxy, alkohol?

Tandläkare brukar skicka hem patienter som drullar in berusade. Benzo kan fungera men inte opiater eller sprit.
Citera
2023-08-29, 17:58
Medlem
RustNeverSleeps.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Alternativet till att betala dyrt för sövning torde vara någon slags behandling för din fobi?

Klart som fan att varken försäkringsbolaget eller vi skattebetalare har lust att betala multum bara för att du "är rädd".

Antingen så slutar du att "vara rädd" eller så får DU betala dyrt för att DU inte har lust att vaken hos tandläkaren som oss andra.

Amen dra åt helvete med dina överläggningar! UNDANBEDES, TACK.

I samhället finns all möjlig hjälp att få för allt möjligt skit som jag personligen gärna betalar skatt för och som jag själv aldrig heller kommer behöva använda, och samma borde väl gälla tandläkarskräck.

Du kanske inte heller fattar att det är förenat med livsfara och diverse sjukdomar att inte besöka tandläkare.

Så bara för tandläkarskräck inte drabbat dig tycker du att det inte är nåt DU vill betala för. Okej, originell tanke 🙄 Nu kan du dra för min fråga avsåg inte dina åsikter om vad som borde och inte borde skattefinanseras.
Citera
2023-08-29, 18:06
Medlem
RustNeverSleeps.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av System76
Varför är du rädd för tandläkaren?

Jag hade tandläkarskräck tills jag träffade en bra tandläkare till slut som förklarade för mig att det ska tydligen inte göra ett dugg ont när man lagar tänderna.

I mitt fall så behöver jag bedövning både i "käke" och tandkött + en lugn stund så att bedövningen tar ordentligt. Minst 10 minuter.

Idag så gör bara sprutan i käken ont, men den smällen kan man ju ta i jämförelse med smärtan jag iaf upplever när man borrar i princip en obedövad tand.

Siat jag var hos en tandläkare för många år sen fick jag bedövas flera gånger innan det någonlunda tog, och även då kända jag smärta, och då skulle de bara laga hål. Sen den upplevelsen har jag hållit mig borta och känner inte för att dra ut tänder (lär behövas) under de förutsättningar liksom.

KBT terapi behöver jag vara motiverad till, och sånt har jag 0 motivation för, är inte särskilt zen av mig annars hade jag tagit det steget för längesen.Vill bara få detta gjort nu liksom, mycket som ska göras och hade säkert krävt minst 5 tandläkarbesök i vanliga fall. Med nedsövning kan de nog fixa allt på en gång.
Citera
2023-08-29, 18:10
Medlem
Jag brukar be om stesolid när jag ska göra ngt större hos tandläkaren. Aldrig varit något problem. Får komma dit en stund innan o ta den bara.
Citera
2023-08-29, 18:17
Medlem
RustNeverSleeps.s avatar
Vad innebär "terapivård"?

Citat:
Om landstinget finansierar din tandvårdskostnad genom terapitandvård betalar du utöver undersökningskostnaderna en patientavgift på 250:-/gång hos tandläkare och 150:-/gång hos psykolog och- eller tandhygienist upp till totalt 1 150:- om du inte redan har ett frikort från sjukvården.

https://narkoskliniken.se/priser/
Citera
2023-08-29, 18:19
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RustNeverSleeps.
Jag lider av tandläkarfobi och måste verkligen ta mig till tandläkaren snart då jag är öm på flera ställen och det börjar kännas akut. Vad finns det för alternativ ifråga om sövning om man inte kan betala det ur egen ficka?

Täcks inte av Försäkringskassan om jag fattat rätt, men om min tandläkarskräck leder till sjukdom och leda för mig så borde det väl gå att få nåt beviljat ändå, kanske via psykolog?

Det finns kliniker i Sverige som söver men jag har inte råd att betala 10 000+ ur egen ficka utöver själva behandlingskostnaden, så min fråga gäller väl snarare hur får jag igenom sövning utan att behöva betala ur egen ficka då jag fortfarande har betalningsanmärkningar och kan inte ens beviljas delbetalning.

Nånstans läste jag även om nåt sorts bidrag man kan ansöka om?

Du behöver inte sövning. Det räcker med vanlig bedövningsspruta, så känner du ingenting sen. Det är faktiskt inte så obehagligt, känns knappt och gör normalt inte ont såvida ditt tandkött inte är super-infekterat.
Citera
2023-08-29, 18:21
Medlem
RustNeverSleeps.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Du behöver inte sövning. Det räcker med vanlig bedövningsspruta, så känner du ingenting sen. Det är faktiskt inte så obehagligt, känns knappt och gör normalt inte ont såvida ditt tandkött inte är super-infekterat.

Sån var inte min upplevelse tyvärr sist jag var hos tandläkaren, som jag redogjort för i inlägget ovan
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in