Citat:
Ursprungligen postat av
summerbj
Hej,
Jag har äntligen lite pengar över sedan många år med bostadsköp, inredning, resor osv som tagit upp allt. Vart rekommenderar ni att jag placerar dem? ca 15.000 över denna månad. Jag vill låsa in dem långsiktigt.

Citat:
Ursprungligen postat av
SirDuke
Har du redan en buffert för oförutsedda händelser?
(Bilen/frysen/diskmaskinen/värmepumpen etc pajar, eller du blir långtidssjukskriven/arbetslös etc)
Man ska ha sisådär 3 månadslöner helt likvida dvs pengarna tillgängliga på dagen.
När ovanstående är fixat kan du börja handla högriskaktier.
Att ha 3 månadslöner som en buffert är bra om man vill sova gott om nätterna. Man vet aldrig när oförutsedda utgifter kommer. Om du exempelvis skulle bli sjukskriven så tar det en månad innan du får ersättning från försäkringskassan och skulle du bli arbetslös så dröjer det några veckor innan du får ersättning. I båda fallen så är det dessutom mindre än vad du är van vid. Framförallt du som äger en bostad behöver ha en lite större buffert för att klara av akuta renoveringar.
När du har bufferten klar så kan du börja med ett sparande till bil, fritidsintressen eller resor.
Om du lockas av börsen så är det bra atg börja med en aktiefond., Undvik högriskaktier och köp bara för pengar som du har råd att förlora.