2023-08-28, 21:51
Citat:
Ursprungligen postat av Juristen08
För att undvika att bli hemlös i framtiden? Pensionen kommer inte ens täcka min hyra trots 50 års heltidsarbete med tjänstepension. Om man tror sig bli äldre än 70-75 bör man spara vartenda öre. Annars får man spendera dagarna på centralstationen och nätterna på nattbussarna som pensionär. Staten skiter fullständigt i etniska svenskar.

Nääää den här går jag inte på!

Visst, dagens ungdomar har väl kanske inte så lätt. Men dagens pensionärer har alldeles underbart i sina stora, dyra redan avbetalda villor och tillhörande sommarstugor. Lägg till där en pension som de knappt kan spendera eftersom de är så gamla och knappt orkar gå en sväng runt gräsplätten. Det är knappast synd om svenne.
Citera
2023-08-28, 22:23
Medlem
Bygg upp en buffert på minst tre månadslöner.
Håll dig undan från börsen tills efter den annalkande kraschen. (Om du måste in på börsen, kanske råvarubolag, BRICS och utdelningsaktier?)
Investera lite i fysiska ädelmetaller - guld och silvermynt
(Preppa lite - vatten, mat, sprit-/gaskök)
Citera
2023-08-28, 22:33
Citat:
Ursprungligen postat av Onanisten88
”Spara långsiktigt ” det funkar inte så du måste ha minst 1000 000 kr för att du ska tjäna något. Köp kaka för 4000 sen sälj resten och 6000 kr vinst

Så man måste börja på 1MSK?

Jag hade inte det, fokuserar på % när det gäller avkastning. Funkar bra för mig.
Citera
2023-08-28, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av summerbj
Hej,
Jag har äntligen lite pengar över sedan många år med bostadsköp, inredning, resor osv som tagit upp allt. Vart rekommenderar ni att jag placerar dem? ca 15.000 över denna månad. Jag vill låsa in dem långsiktigt.

Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Har du redan en buffert för oförutsedda händelser?

(Bilen/frysen/diskmaskinen/värmepumpen etc pajar, eller du blir långtidssjukskriven/arbetslös etc)

Man ska ha sisådär 3 månadslöner helt likvida dvs pengarna tillgängliga på dagen.

När ovanstående är fixat kan du börja handla högriskaktier.
Att ha 3 månadslöner som en buffert är bra om man vill sova gott om nätterna. Man vet aldrig när oförutsedda utgifter kommer. Om du exempelvis skulle bli sjukskriven så tar det en månad innan du får ersättning från försäkringskassan och skulle du bli arbetslös så dröjer det några veckor innan du får ersättning. I båda fallen så är det dessutom mindre än vad du är van vid. Framförallt du som äger en bostad behöver ha en lite större buffert för att klara av akuta renoveringar.

När du har bufferten klar så kan du börja med ett sparande till bil, fritidsintressen eller resor.

Om du lockas av börsen så är det bra atg börja med en aktiefond., Undvik högriskaktier och köp bara för pengar som du har råd att förlora.
Senast redigerad av Mynicname 2023-08-28 kl. 23:19.
Citera
2023-08-29, 01:42
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Hej,
Jag har äntligen lite pengar över sedan många år med bostadsköp, inredning, resor osv som tagit upp allt. Vart rekommenderar ni att jag placerar dem? ca 15.000 över denna månad. Jag vill låsa in dem långsiktigt.

Sätt dom på ett räntekonto på 3 månader så får du 4% i ränta och kan inte röra pengarna under den tiden. Får du 15K över nästa månad gör du samma sak. Egentligen är det kaffepengar, men gör du det regelbundet i säg 15 år så blir det en bra slant.
Citera
2023-08-29, 04:27
Medlem
Konstnarren5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juristen08
För att undvika att bli hemlös i framtiden? Pensionen kommer inte ens täcka min hyra trots 50 års heltidsarbete med tjänstepension. Om man tror sig bli äldre än 70-75 bör man spara vartenda öre. Annars får man spendera dagarna på centralstationen och nätterna på nattbussarna som pensionär. Staten skiter fullständigt i etniska svenskar.
Du har så rätt tyvärr.
Citera
2023-08-29, 04:31
Medlem
Konstnarren5s avatar
Använd pengarna till marknadsföring av ditt nya only fans. Tänk långsiktigt och skaffa ett sidogigg.
Citera
2023-08-29, 08:16
Medlem
Takpapps avatar
Grattis TS, unna dig en bakmaskin nu!

Eller hade du nån idé om kriterier för hur pengarna ska förvaltas? Annars var din fråga helt meningslös.

Citat:
Ursprungligen postat av Onanisten88
”Spara långsiktigt ” det funkar inte så du måste ha minst 1000 000 kr för att du ska tjäna något. Köp kaka för 4000 sen sälj resten och 6000 kr vinst

Sluta knarka, du skriver ju bara dynga.
Citera
2023-08-29, 08:30
Medlem
Se till att ha en buffert skulle jag säga ifall du blir av med jobb eller något går sönder etc.

När du sedan har buffert på plats sp skulle jag pytsa in resten i en global indexfond gör detta under 25 år o du kommer troligtvis tacka dig själv i framtiden.
Citera
2023-08-29, 08:44
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Hej,

Sätt in det hos SBAB så får du en hundring vid årsskiftet.
Citera
2023-08-29, 08:55
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Att ha 3 månadslöner som en buffert är bra om man vill sova gott om nätterna. Man vet aldrig när oförutsedda utgifter kommer. Om du exempelvis skulle bli sjukskriven så tar det en månad innan du får ersättning från försäkringskassan och skulle du bli arbetslös så dröjer det några veckor innan du får ersättning. I båda fallen så är det dessutom mindre än vad du är van vid. Framförallt du som äger en bostad behöver ha en lite större buffert för att klara av akuta renoveringar.

När du har bufferten klar så kan du börja med ett sparande till bil, fritidsintressen eller resor.

Om du lockas av börsen så är det bra atg börja med en aktiefond., Undvik högriskaktier och köp bara för pengar som du har råd att förlora.

Förståndigt skrivet, hoppas TS läser ditt inlägg. Är man med i Unionen A-kassa så kan det enligt senaste veckans media ta både tre och fyra månader innan man får ut pengar när man blivit arbetslös.

Jag är med i Unionen.
Citera
2023-08-29, 08:56
Medlem
PedoJoeBidens avatar
Borde räcka till en veckas trevlig semester i något varmt europeiskt land, typ Spanien Italien, Grekland.
Med detta får du ett minne för livet, kör på det!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in