2023-08-30, 11:47
Medlem
Bra komplement kan vara en vidrigt stark ficklampa att blända med.
Citera
2023-08-30, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forevermore
Fast det stämmer inte.
Vid nödvärn beaktas omständigheterna kring angreppets beskaffenhet, det angripnas betydelse och ifall omständigheterna till nödvärn inte i övrigt är uppenbart oförsvarliga.
Dvs har du gjort en hemmagjord spikklubba du klubbar ned och svårt skadat eller dödar en angripare med har du planerat att använda den mot en angripare. Det är skillnad mot att tillgripa ett föremål som finns tillgängligt. Misstolka inte mig. Jag tycker att du ska få klubba ned angriparen med din spikklubba. Men det kan vara smartare att använda något annat så att du kan använda dig av ursäkten med nödvärnsexcess där det ju handlar om att du svårligen kunnat besinna dig när du hade ihjäl inkräktaren. Då ser det inte bra ut med en hemmagjord spikklubba men om du slagit ihjäl angriparen med din tunga Maglite så är det lättare att snacka sig ur.

Vad spelar det för roll om jag planerat att använda den mot en angripare? Jag använder den ju i nödvärn.

Du får ju använda vad som helst för att försvara dig så mkt som krävs för att avvärja hotet, spikklubban är laglig att ha hemma oavsett syfte, jag kan garantera att rätten skulle godta att jag svingat min förberedda spikklubba och brutit armen av en påtänd inkräktare som tex har kniv/basebollträ. Det är inte svart eller vitt utan blir ju en bedömning i rätten, man har större rätt till självförsvar än många tror.

Man har rätt att ha knivar hemma, inget som säger vart knivar måste förvaras heller.

Det är ju hur mkt våld man använder som är det avgörande, inte med vad man slagit.

Dömas för brott mot knivlagen som vuxen person i sitt eget hem som någon skrev..Kom igen.
Senast redigerad av Engback 2023-08-30 kl. 11:55.
Citera
2023-08-30, 12:09
Medlem
Walla-walla-winchas avatar
Vitpeppar. I burk. Antingen kan du kasta det i ansiktet på dem eller drämma till med burken. Fritt val. Svartpeppar funkar också. Eller kryddpeppar.
Citera
2023-08-30, 13:36
Medlem
Bensin i en enlitersflaska, samt en bic-tändare.

Fungerar 100% varje gång.

Ingen, tycker om att brinna.

Vinnare i varje tjafs.
Citera
2023-08-30, 13:39
Medlem
aaerligs avatar
Jag har en teleskopbatong och en gummibetong samt laglig försvarsspray.

Spray i icke-dominant hand. Batong i dominant hand. Förmodligen mycket effektivt. Även om försvarsspray inte är att likställa med pepparspray så är det rejält irriterande, och du vill inte slåss eller vifta med kniv mot någon med batong, samtidigt som du har spray i ögonen.

Fördel är att batong och spray är helt lagligt. Med batong kan du skrämma, skada eller döda - beroende på vart och hur hårt du slår.
Citera
2023-08-30, 14:00
Medlem
Mindbusinesss avatar
Spikpistol?
Citera
2023-08-30, 14:16
Medlem
Zoologens avatar
Ett besman (gammal typ av våg).

En järnklump i ena änden och en krok i andra.
Citera
2023-08-30, 14:36
Medlem
Shuffless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av W.S.
Jag är ingen jurist, men tittar de inte på hur inbrottstjuven har betett sig i relation till vad du gjorde i nödvärn? Det finns väl något som heter att bruka mer våld än vad nöden kräver, eller något i den stilen. Var inbrottstjuven beväpnad och försökte anfalla dig? Eller var han obeväpnad och inte hotfull? Att kunna skilja på det i stundens plötsliga hetta och när det kanske dessutom är mörkt, kanske inte är helt lätt, och så kanske man går för långt med sitt svärd eller vad man nu har - med rättsliga följder för en själv. Om jag inte har helt fel, vill säga.

Oavsett om jag har rätt eller fel kan man ju personligen tycka att man borde få bruka hur mycket våld som helst om nåt as begår inbrott i ens hem.
Fördelen med ett svärd är att det funkar utmärkt i avskräckande syfte, så oftast behöver man inte ens använda det mer än att se någorlunda kompetent utan medan man viftar med det lite grann.
Citera
2023-08-30, 15:05
Medlem
Tantradyss avatar
En påse palt i frysen. Är stenhårda som biljardklot!
Citera
2023-08-30, 15:19
Medlem
Jag har pepparspray och en jävligt vass manchete. Spräja ögonen och ge dem ett slice sår så dem blöder
Citera
2023-08-30, 16:39
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zoologen
Ett besman (gammal typ av våg).

En järnklump i ena änden och en krok i andra.
Då blir du halshuggen. Det var ett besman som Ander mördade Viktoria Hellsten med 1910.
Citera
2023-08-30, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engback
Du behöver inte förklara varför du har något lättillgängligt i ditt eget hem.
En batong utan licens skulle behövt en historia...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in