Citat:
Ursprungligen postat av
Forevermore
Fast det stämmer inte.
Vid nödvärn beaktas omständigheterna kring angreppets beskaffenhet, det angripnas betydelse och ifall omständigheterna till nödvärn inte i övrigt är uppenbart oförsvarliga.
Dvs har du gjort en hemmagjord spikklubba du klubbar ned och svårt skadat eller dödar en angripare med har du planerat att använda den mot en angripare. Det är skillnad mot att tillgripa ett föremål som finns tillgängligt. Misstolka inte mig. Jag tycker att du ska få klubba ned angriparen med din spikklubba. Men det kan vara smartare att använda något annat så att du kan använda dig av ursäkten med nödvärnsexcess där det ju handlar om att du svårligen kunnat besinna dig när du hade ihjäl inkräktaren. Då ser det inte bra ut med en hemmagjord spikklubba men om du slagit ihjäl angriparen med din tunga Maglite så är det lättare att snacka sig ur.
Vad spelar det för roll om jag planerat att använda den mot en angripare? Jag använder den ju i nödvärn.
Du får ju använda vad som helst för att försvara dig
så mkt som krävs för att avvärja hotet, spikklubban är laglig att ha hemma oavsett syfte, jag kan garantera att rätten skulle godta att jag svingat min förberedda spikklubba och brutit armen av en påtänd inkräktare som tex har kniv/basebollträ. Det är inte svart eller vitt utan blir ju en bedömning i rätten, man har större rätt till självförsvar än många tror.
Man har rätt att ha knivar hemma, inget som säger vart knivar måste förvaras heller.
Det är ju hur mkt våld man använder som är det avgörande, inte med vad man slagit.
Dömas för brott mot knivlagen som vuxen person i sitt eget hem som någon skrev..Kom igen.