2023-08-29, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
En ordentlig vattenpistol. Fyll med vatten och propplösare.

Ett sådant där stort paraply med stålspets i änden.

En sådan där tuta med tryckburk, vad det heter.

En riktigt stark led-ficklampa, typ 100 tusen lumen. Blir svårt att avancera med en sådan riktad mot sig.
Borde vara enkelt att motivera att man har i hemmet.

Se till att alltid ha bananer hemma, så kan du slänga bananskal på golvet om tjuvar närmar sig.

Varför skulle du behöva motivera att du har en viss sak hemma? Du kan ju ha ett stort vasst svärd på väggen för att du gillar svärd menar jag.
Citera
2023-08-29, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NyaHenrikss
Du har 100% fel!
Både brandsläckare och skohorn hör hemma i bostaden.
Det du får problem med är golfklubbor, batong, svärd osv eftersom dom inte hör hemma och då anses ha funnits på plats som vapen för självförsvar.

Nej. du har fel. Du tror inte du får använda vad nöden kräver om någon kommer in och viftar med tex en pistol? Tänk efter lite/läs på om nödvärnsrätt/nödvärnsexcess. Det har inte att göra med vad som anses höra hem i ett hem.
Senast redigerad av Engback 2023-08-29 kl. 20:12.
Citera
2023-08-29, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av texashatt
Använt som vapen mot inkräktare så kommer du få problem med polis, åklagare och hela domstolsväsendet. Tyvärr så är det brottslingarna som sitter på rättigheterna.

Nej du får använda vad fan som helst som vapen om nöden (nödvärn) kräver det. Inklusive skjutvapen du ej har licens på om det skulle vara så.
Citera
2023-08-29, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megamindfull
I dessa tider känns det som man bör vara lite förberedd på det mesta som tex lite prepping, övervakningssystem och larm mm.

Nu har jag börjat fundera på att införskaffa något bra tillhygge att ha hemma ifall man skulle bli överrumplad av inbrottstjuvar eller dylikt.

Tänkte kolla om andra också har det samt vad som kan tänkas fungera bäst...?
Funderat på dessa:

- Kniv, nackdelen är den korta räckvidden.
- Basebollträ, nackdelen är att de känns lite lätta och inte åsamkar så stor skada.
- Golfklubba, nackdelen är att man måste träffa med en liten yta.
- Compoundbåge, meckigt om det blir bråttom samt skadan kanske blir lite väl stor.
- Kraftig slangbella, meckigt men skulle kunna vara ett alternativ om man ser dem i trädgården...
- Yxa, kanske lite väl stor skada, troligtvis lite otymplig alt kort räckvidd.
- Samuraisvärd, kanske lite väl stor skada.
- Kaststjärnor, gäller att man träffar rätt.
- Stålrör med spets, här gäller det att finna rätt längd och tyngd
- Kraftigt plattjärn ev med spets och skarpslipad sida samt lindat handtag, här gäller det att finna rätt längd och tyngd

Som jag ser det nu så är det hemmafixat stålrör eller kraftigt plattjärn som jag lutar åt, eventuellt i kombination med slangbella och kniv för långdistans resp riktig närkamp...

Vad hade ni valt och varför? Vapen som kräver licens är uteslutet.

Köpte en Umarex kolsyrepistol T4e HDR 50. för en tusing med stålkulor. Den är laglig och skjuter med ca 7.5 joule. Har testskjutit och kan säga att nåra skott med de i ansiktet så backar man. Finns trimkit med att beställa men det är olagligt , om den överstiger 7.5 joule blir det olaga vapeninnehav. Dock säljs trimkit på svenska sidor och är inte 'olagligt ' att köpa
Citera
2023-08-29, 20:09
Medlem
Gustav2adolfs avatar
Bästa vapenet för att höja stridsvärdet är fysiskt träning.
Efter det är det bara att välja och vraka
Citera
2023-08-29, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fittsvag
Skaffade själv kofot när jag inte fick köpa batong. Lätt att förklara varför man har tillgänglig också.
Skaffade även en gasmask, ministroboskop och rökmaskin som jag skulle ha på mig när tjuven kom på besök (han hade försökt bryta upp dörren två gånger när jag var hemma). Tyvärr kom tjuven inte på några fler besök.

Du behöver inte förklara varför du har något lättillgängligt i ditt eget hem.
Citera
2023-08-29, 20:21
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engback
Varför skulle du behöva motivera att du har en viss sak hemma? Du kan ju ha ett stort vasst svärd på väggen för att du gillar svärd menar jag.
Ett riktigt svärd är väl ganska dyrt, och svårt att skaffa?
Citera
2023-08-29, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forevermore
Inbrott betyder närstrid i trång utrymme. Alltså:

* Alla större vapen går bort. Du kan inte svinga ett fullstort baseballbat i en trång hall. Vapnet ska vara kort, snabbt och göra stor skada direkt. Du vill inte vara i närstrid längre än nödvändigt.
* Tänk på följderna. Du var utsatt för brott och försvarade dig med det våld som nöden krävde. Då vill du inte mosat inbrottstjuven med något konstigt vapen du tillverkat i förväg. Då åker du du dit för övervåld och i värsta fall grov misshandel/dråp. Det ska vara något som naturligt ingår i ett hem och ligger framme som du "tog i stundens hetta".
* Vapnet ska alltid kunna vara framme. Det är för sent att leta upp det när det väl är inbrott. Alltså välj ett vapen som pryder sin plats i hemmet alla dagar i veckan.

Bra exempel är en stor kraftigt ficklampa, ett kraftigt skohorn typ 50 cm av stål, en hammare som råkade vara framme sedan du snickrade. Samma sak i bilen. Har både ficklampa och ett spärrhantag (till hjulbultarna) där. Kniv går ju i hemmet men inte så bra i bilen enligt knivlagen.

Men viktigast av allt är att du är förberedd och vet hur du ska använda det. Annars är vilket vapen som helst helt värdelöst.

Vadå ingår i ett hem naturligt? Vad är det för idé många har fått för sig?
Citera
2023-08-29, 20:24
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av W.S.
Jag är ingen jurist, men tittar de inte på hur inbrottstjuven har betett sig i relation till vad du gjorde i nödvärn? Det finns väl något som heter att bruka mer våld än vad nöden kräver, eller något i den stilen. Var inbrottstjuven beväpnad och försökte anfalla dig? Eller var han obeväpnad och inte hotfull? Att kunna skilja på det i stundens plötsliga hetta och när det kanske dessutom är mörkt, kanske inte är helt lätt, och så kanske man går för långt med sitt svärd eller vad man nu har - med rättsliga följder för en själv. Om jag inte har helt fel, vill säga.

Oavsett om jag har rätt eller fel kan man ju personligen tycka att man borde få bruka hur mycket våld som helst om nåt as begår inbrott i ens hem.
Är heller ingen jurist, och tycker som du att vid självförsvar borde man alltid gå fri. Varit några uppmärksammade fall där den som försvarar sig också gått fri, ett där han faktiskt använt ett svärd. https://sverigesradio.se/artikel/3841078
Citera
2023-08-29, 20:24
Medlem
Z.Topeliuss avatar
Hallen fylld med LEGO
Citera
2023-08-29, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Ett riktigt svärd är väl ganska dyrt, och svårt att skaffa?

Jag kommenterade varför man skulle behöva motivera att man hade någon viss sak hemma. Vad det har med priset på svärd att göra förstår jag inte?

Svårt att skaffa? Är bara att beställa hem, fullt lagligt.
Citera
2023-08-29, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Undra om det enkelt går att motivera en brandyxa brevid brandsläckaren.

Varför skulle du behöva motivera något? Du gör vad du vill i ditt hem. Såvida det inte är licenspliktiga saker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in