• 1
  • 2
2023-08-28, 10:46
Medlem
Hej, köpte en bil 13 augusti och skickade in papper om ägarbyte. Då jag är nybörjare med bilköp frågade jag förra ägaren vad som gällde med försäkring. Han sa att han har trafikförsäkring och att det inte var nån stress, utan att jag kan teckna ny försäkring när bytet skett men att hans försäkring gäller till dess. När jag fick papper om att bytet gått igenom från transportstyrelsen tecknade jag ny försäkring. Nu står jag här ca 2 veckor senare med en dryg böter från trafikförsäkringsföreningen.

Förstår att jag gjort fel som inte tagit reda på vad som gällde, jag motsäger mig inte det och har betalt mina böter. Det jag undrar är. Vem sjutton har röstat fram Trafikförsäkringsföreningen och tycker att denna myndighet är en bra ide? Jag förstår att försäkring är en bra ide, men 200kr om dagen, vem är det som beslutat om det? Det känns ganska oskäligt och så många ouppmärksamma personer som åker på denna skitböter.
Citera
2023-08-28, 10:57
Medlem
Men du har väl körkort? Då ingår det att veta att man minst måste ha trafikförsäkring på en bil. Idag är det även så enkelt att teckna en på nätet. Därtill är det dumt att köra på någon annans försäkring om det händer något. Det brukar bli högre självrisk.

Premien hos TFF har enhetlig premie, därav hög.

Citat:
Hur beräknas trafikförsäkringsavgiften?

Trafikförsäkringsavgiften baseras på försäkringsbolagens årspremier för trafikförsäkring. Avgiften ska upplevas som en sanktion och vara så hög att ingen kan tjäna på att vara oförsäkrad. Den får dock inte vara mer än 10 procent högre än den högsta trafikförsäkringspremien på marknaden (inklusive premieskatt).

https://www.tff.se/sv/Trafikforsakri...behallare/#556
Citera
2023-08-28, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GetRektMate
jag motsäger mig inte det och har betalt mina böter. Det jag undrar är. Vem sjutton har röstat fram Trafikförsäkringsföreningen och tycker att denna myndighet är en bra ide? Jag förstår att försäkring är en bra ide, men 200kr om dagen, vem är det som beslutat om det? Det känns ganska oskäligt och så många ouppmärksamma personer som åker på denna skitböter.

Hellre det än att ha en massa oförsäkrade bilar på gatorna för att deras nya ägare är förståndshandikappade och inte begriper att datumet för ägarebytet är datumet som försäkring skall tecknas.

Det ska kosta att inte orka en enkel googling, du hade annars framfört ditt fordon oförsäkrat i 2 veckor
Citera
2023-08-28, 11:01
Tycker inte att det är speciellt oskäligt. Och mycket hellre det än att oförsäkrade fordon kör omkring på vägarna.
Citera
2023-08-28, 11:07
Medlem
Well, antar att ni inte varit med om nåt liknande. Skönt för er. Blev en förhållandevis billig läxa för mig iallafall att även statliga myndigheter är blodiglar
Citera
2023-08-28, 11:11
Citat:
Well, antar att ni inte varit med om nåt liknande. Skönt för er. Blev en förhållandevis billig läxa för mig iallafall att även statliga myndigheter är blodiglar
Jag antar att du aldrig blivit påkörd av någon utan trafikförsäkring och som har skulder till kronofogden?
Citera
2023-08-28, 11:11
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Till nästa gång; gör ägarbytet genom appen, då går bytet igenom direkt så du vet att du lär skaffa försäkring direkt också. Jag antar att ni använde pappersbyte och då fick du betala för den dagen det tog från byte till du fick hem dina papper från ägarbytet, gick postgången över en helg kan det ha blivit fler dagar.

TFF är surt att råka ut för men man lär sig snabbt.

Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Jag antar att du aldrig blivit påkörd av någon utan trafikförsäkring och som har skulder till kronofogden?
Eller råkat ut för en smitning.
Citera
2023-08-28, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Till nästa gång; gör ägarbytet genom appen, då går bytet igenom direkt så du vet att du lär skaffa försäkring direkt också. Jag antar att ni använde pappersbyte och då fick du betala för den dagen det tog från byte till du fick hem dina papper från ägarbytet, gick postgången över en helg kan det ha blivit fler dagar.

TFF är surt att råka ut för men man lär sig snabbt.

Eller råkat ut för en smitning.

Exakt .. sist jag köpte bil gjorde jag det genom appen och då gick det smidigt. Nu väntar jag på körkortsförnyelse så kunde inte genomföra köpet då körkortet var ogiltigt. Samt att förra ägaren sa att han hade försäkring och att den upphörde när jag tecknade ny.. så jag trodde allt var under kontroll..
Citera
2023-08-28, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing

Nej.. men det är därför jag säger att försäkringen är en bra ide men 180kr om dagen är oskäligt. Det låter mer som en vinstdrivande privatverksamhet än en statlig myndighet som vill skydda sina medborgare. Läs tffs recensioner på google så ser du vad jag menar
Citera
2023-08-28, 11:23
Medlem
När jag köpte min nya bil sa säljaren att det ingick två veckors helförsäkring. Men jag ringde ändå och tecknade min egen.

Som sagt du har lärt dig en dyr läxa att man ska kolla upp saker själv och aldrig lita på den som bara vill sälja något.

Du kan nog vara glad att du inte råkade ut för något olycka när du körde utan försäkring.
Citera
2023-08-28, 11:25
Medlem
Analretendents avatar
Citat:
Vem sjutton har röstat fram Trafikförsäkringsföreningen och tycker att denna myndighet är en bra ide? Jag förstår att försäkring är en bra ide, men 200kr om dagen, vem är det som beslutat om det? Det känns ganska oskäligt och så många ouppmärksamma personer som åker på denna skitböter.

TFF är inte en myndighet, det är en ideell förening och samarbetsorgan mellan svenska försäkringsbolag. Du får inte köra en oförsäkrad bil, TFF finns för att skydda andra trafikanter från din dumhet. Givetvis ska TFF inte fungera som en vanlig försäkring om man bara är för lat för att teckna en riktig försäkring, därför är den dyr. Försäkringsbolagen vill inte att du ligger kvar hos TFF.

Det ligger i ditt eget ansvar att försäkra ditt fordon från första dagen.
Citera
2023-08-28, 11:28
Medlem
elektronikfreaks avatar
Grundregeln är ju den att fr o m den dag som fordonet övergår till ny ägare enl bilregistret så ska den nya ägaren har en giltig trafikförsäkring. PUNKT SLUT!
Den gamla ägaren kan aldrig säga att du kan köra på min trafikförsäkring tills vidare... därför det är en skär lögn. Så fungerar inte trafikförsäkringssystemet.

Jag har själv för många år sedan totalkraschat min bil med en bilägare som körde oförsäkrat. Att han dessutom var dyngfull och knappt kunde stå på benen gjorde ju inte saken bättre.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in