Citat:
Ursprungligen postat av
Ulrik.Agren
Ja visst, åker man runt och samlar in skrotbilar kan man såklart ha några femhundringar med sig, men köper man en anständig bil blir det svårt, 200+ femhundringar är svårt att få tag i. Swish har väl nån beloppsgräns som måste höjas och kontanter måste flyttas över till kontot knutet till swish. Sen fixar jag naturligtvis försäkring, innan jag kör iväg, allt annat är otänkbart för mig...
Finansieringen måste man
alltid ha löst innan man åker och kollar på ett bilköp och cash is (was) king.
Innan Swish förekom det att jag köpte bilar i 100K klassen cash. En fet bunt pengar var ett bra påtryckningsmedel när priset skulle förhandlas och det var rätt många som gick på det "tricket". Idag blir folk nästan misstänksamma och förbannade om man har reda pengar så då kommer Swish in i bilden och självklart har man höjt beloppsgränsen och flyttat runt pengar till rätt konto redan innan man åker. Kostar inget.
Men det är inte alltid jag har fixat försäkringen på plats innan jag åkt iväg, speciellt om det är inom samma ort och man är hemma på 10 min.
Som jag skrivit tidigare så är risken att åka dit i princip noll och även om man formellt gör fel och kan få ett helsicke att reda ut om det trots allt skulle uppstå en skada innan man är hemma så tar jag den risken. Faktiskt.