• 5
  • 6
2023-09-29, 19:22
Medlem
christer-ulfbaages avatar
När jag slutade med mina antidepressiva blev jag bra igen.
Läkarna ville dock att jag skulle fortsätta livet ut.
True story

Antidepressiva kan vara bra för att kicka igång måendet, ge dig orken att ta tag i saker och bygga en positiv spiral. De ska inte användas under så där lång tid.
Det finns inte ens forskning på vad ett långtidsanvändande ger för negativa effekter
Citera
2023-09-30, 05:28
Medlem
Muppetys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magganitoz
Jag är långtidssjukskriven med låg sjukpenning, har flera diagnoser (depression, ångestsyndrom, OCD), har haft kontakt med psykvården under många år (samtalskontakt och läkare), fått ECT i omgångar, legat inlagd i perioder och käkat antidepressiva i drygt 20 år. Jag blir aldrig bättre.
Jag tänker på självmord dagligen. Vissa dagar tänker jag inte på något annat. Jag känner mig som en belastning för min familj och samhället (gör inte rätt för mig) och som ett stort misslyckande. Varje morgon känns som en ny misslyckad dag jag inte vill möta.
Har någon tips på hur jag kan hantera detta liv?
Vad jag gjorde för att depressionen släppte...
-La om dygnsrytmen, från att ha sovit ca 02:30-10:30 till ca 21:00-05:00.
-Slutade helt dricka alkohol.
-Kom ut o var mer social (började studera).
-Gick ner från 106 kg till 76 kg.
-La om mina matvanor.
-Skötte om mitt hem bättre (städar o sånt).

Har fått samma behandlingar som du, medicin, ECT, samtal, m.m. men inget har hjälpt. Efter 25 år släppte äntligen depressionen, jag gick i självmordstankar varje vag också o har varit sjukskriven större delen av mitt vuxna liv. Nu hoppas jag på att få ett riktigt jobb igen. Äter fortfarande hög dos antidepressiv, en massa lugnande o medicin mot psykos, de har jag inte vågat sluta med, men kanske trappar ner i framtiden. Min värsta rädsla är att trilla tillbaka in i depressionen.
Citera
2023-09-30, 05:52
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Det blir mycket tv-tittande. Guld är att hitta en serie man gillar med många säsonger. För min del är det svårt att läsa. Koncentrationen är inte där för det.
Lyssnar på poddar. Försöker komma ut och röra på mig så ofta jag kan. Typ.

Tycker tvärtom man har för lite tid som sjukskriven. Om man jobbar har man mer tid till annat. Vet inte riktigt varför det är så. Kanske för att när man är riktigt sjuk kan man inte ha tråkigt. T ex levt med mycket smärta senaste åren. Man tänker mer på den än att det är tråkigt.

Jag kollar på rörlig bild och lyssnar på poddar också, just för att det inte är krävande. Nu är det inte psykisk ohälsa som håller mig hemma men varje dag jag kommer ut och mår bra är ett lyckorus. Det krävs så lite när man "inte har ett liv".
Citera
2023-10-02, 05:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schizoflens
, dig sluta poppa piller, börja lyft tungt, promenera ute i skog och natur, kommer göra mer för dig än något piller!
Tror det här är rätt bra tips faktiskt. Lägger till, att resa och besöka ny platser, ta sig ut till havet eller på havet.
Citera
2024-07-12, 18:49
Medlem
i.doserings avatar
Om du i en drömvärld; hur skulle du vilja vakna upp?
Hur skulle din dag se ut i den bästa av världar?
Vad exakt hindrar dig för att nå dit? Till denna drömmorgon.
Du behöver börja bryta ner det i det lilla … Ta små steg i taget men där du ändå känner ”I did it”.
Ta makten över ditt mående. Enough is enough liksom.
Du fixar detta! (små steg i taget..) 💪🏻

Citat:
Jag är långtidssjukskriven med låg sjukpenning, har flera diagnoser (depression, ångestsyndrom, OCD), har haft kontakt med psykvården under många år (samtalskontakt och läkare), fått ECT i omgångar, legat inlagd i perioder och käkat antidepressiva i drygt 20 år. Jag blir aldrig bättre.
Jag tänker på självmord dagligen. Vissa dagar tänker jag inte på något annat. Jag känner mig som en belastning för min familj och samhället (gör inte rätt för mig) och som ett stort misslyckande. Varje morgon känns som en ny misslyckad dag jag inte vill möta.
Har någon tips på hur jag kan hantera detta liv?
Citera
2024-07-12, 20:11
Medlem
Först och främst, jag lider med dig, det låter otroligt kämpigt! Jag tänkte på att du sa att du tidigare har haft god effekt av KBT på tvånget, men att du återfaller vid depression och kris. Du kan inte få möjlighet till några booster-sessioner när du återfaller? Kan vara värt att fråga på din mottagning. Och ett tips är att nämna just ”booster”, en del blir mindre snåla med att boka psykologtider när man formulerar det så. Om de inte erbjuder sånt, finns det andra du kan ta stöd av för att återuppta de färdigheter du tidigare lärt dig för att gå emot tvånget? Tänker t.ex. på anhöriga eller kanske nåt sånt här: https://ocdforbundet.se/aktiviteter/samtalsgrupper/

Annars tycker jag också det låter klokt att kolla upp PANS/PANDAS. Jag tror det händer mycket på behandlingsfronten för de tillstånden framöver.

Det här kanske är helt långsökt, men har du screenats för autism? Ibland när det är väldigt långvariga och svårbehandlade problem med tvång och depression så finns det underliggande autism. En del mår bättre av att få reda på om de är autistiska, eftersom det ger en förståelse för hur man funkar och ibland nya ingångar för att hitta lösningar.
Citera
2024-07-12, 20:15
Medlem
Börja jobba. Lättja är en dödssynd.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem