Citat:
Ursprungligen postat av
Magganitoz
Jag är långtidssjukskriven med låg sjukpenning, har flera diagnoser (depression, ångestsyndrom, OCD), har haft kontakt med psykvården under många år (samtalskontakt och läkare), fått ECT i omgångar, legat inlagd i perioder och käkat antidepressiva i drygt 20 år. Jag blir aldrig bättre.
Jag tänker på självmord dagligen. Vissa dagar tänker jag inte på något annat. Jag känner mig som en belastning för min familj och samhället (gör inte rätt för mig) och som ett stort misslyckande. Varje morgon känns som en ny misslyckad dag jag inte vill möta.
Har någon tips på hur jag kan hantera detta liv?
Vad jag gjorde för att depressionen släppte...
-La om dygnsrytmen, från att ha sovit ca 02:30-10:30 till ca 21:00-05:00.
-Slutade helt dricka alkohol.
-Kom ut o var mer social (började studera).
-Gick ner från 106 kg till 76 kg.
-La om mina matvanor.
-Skötte om mitt hem bättre (städar o sånt).
Har fått samma behandlingar som du, medicin, ECT, samtal, m.m. men inget har hjälpt. Efter 25 år släppte äntligen depressionen, jag gick i självmordstankar varje vag också o har varit sjukskriven större delen av mitt vuxna liv. Nu hoppas jag på att få ett riktigt jobb igen. Äter fortfarande hög dos antidepressiv, en massa lugnande o medicin mot psykos, de har jag inte vågat sluta med, men kanske trappar ner i framtiden. Min värsta rädsla är att trilla tillbaka in i depressionen.