2023-08-28, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Panther
Funderar på att utbilda mig till militärpolis men förstår inte hur jag o min familj ska kunna överleva på en så låg ersättning som man får under utbildningen. Hur ska vi kunna betala hyra, mat, busskort o annat för barnen om jag går typ 3-5000kr i månaden?

Någon militärpolis här som kan berätta hur ni klarade er ekonomiskt?

Du får väl mat och husrum på logementet under utbildningen?
Citera
2023-08-28, 12:34
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Arbetsliv och arbetsmarknad --> Privatekonomi
/Moderator

Citera
2023-08-28, 12:43
Medlem
Hur gammal är du? Jag vet att en viss åldersgrupp kan få runt 80% av ursprungliga lönen i bidrag under studietiden. Beroende på hur gammal du är.
Senast redigerad av Skaffatnhobby 2023-08-28 kl. 12:46.
Citera
2023-08-28, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetsskygg
Detta är orsaken till varför man inte ska vara så snabb med att starta familj. Barn är en boja runt foten och man är låst för resten av livet (eller åtminstone under ett par årtionden framöver).

Lätt att vara efterklok iofs...

Tidsmässigt absolut men det kan också vara en fördel att plugga eftersom du förvaltar din tid på ett helt annat sätt.
Ekonomiskt? Man bör försöka undvika att vara beroende av två heltidslöner för att gå runt.

Om inte sambon jobbar så låter det jobbigt men om man har en snittlön plus 3-5000 borde det ändå vara 23-25000 i månaden, har man så höga utgifter bara för boende, transport och mat så bör man nog ta sig en funderare var pengarna hamnar.
Citera
2023-08-28, 14:51
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Du får väl mat och husrum på logementet under utbildningen?

Jo men vart ska frugan o barnen bo o äta?
Citera
2023-08-28, 14:52
Medlem
Citat:
Jo men vart ska frugan o barnen bo o äta?
https://www.forsakringskassan.se/pri...3%B6ringstiden.
Citera
2023-08-28, 15:05
3000 till 5000 kr klarar man sig alldelles lysande på om man är en ungkarl som spelar tv spel och äter chips varje dag. Lite svårare när man har en familj att försörja.
Citera
2023-08-28, 15:57
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZOLCOZ
3000 till 5000 kr klarar man sig alldelles lysande på om man är en ungkarl som spelar tv spel och äter chips varje dag. Lite svårare när man har en familj att försörja.

Behöver inte ungkarlar betala hyra?
Citera
2023-08-28, 21:44
Citat:
Behöver inte ungkarlar betala hyra?

Jag trodde du menade 5000 efter alla räkningar var betalda. Ursäkta, min miss!
Citera
2023-08-29, 05:03
Medlem
Citat:
Funderar på att utbilda mig till militärpolis men förstår inte hur jag o min familj ska kunna överleva på en så låg ersättning som man får under utbildningen. Hur ska vi kunna betala hyra, mat, busskort o annat för barnen om jag går typ 3-5000kr i månaden?

"O annat för barnen"

Ni får ju barnbidrag från oss andra. Det är det vi betalar för, så era ungar ska få saker.
Citera
2023-08-29, 07:15
Medlem
Ibland får man inse att de val man tidigare gjort, (som att skaffa barn) gör att det blir stora begränsningar på vad man kan göra. Kanske du helt enkelt måste avstå utbildningen eftersom ni nu har valt att skaffa barn.
Tyvärr väldigt vanligt att man inte har råd att utbilda sig när man sitter med ungar på halsen.

En fd. arbetskamrat funderade på att läsa in lite ämnen när våran arbetsplats varslade ett gäng, men det var bara att glömma även om hon hade rätt till CSN då hon har två barn och är ensamstående.
Jag och min sambo har valt att inte skaffa barn av just den anledningen att varje unge kostar enorma mängder pengar, tid och engagemang. Nu studerar jag och har råd att enbart ta bidragsdelen på CSN (vill inte ha ett lån på halsen) och vi klarar oss på hans ekonomi. Det hade varit otänkbart om vi skaffat barn.
Tänk lite i stil med när man skaffar hund. Klarar våran livssituation av hund (barn)? Hur låsta blir vi om vi skaffar hund (barn)?
Citera
2023-08-29, 08:10
Medlem
Citat:

Gör något annat istället, FM är inte direkt kända för bra löner. Dock så är de lediga väldigt ofta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in