2023-08-29, 09:03
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arlagatan
Jag klarar mig på 1700 kr (utvecklingsersättning) i månaden och upplever att det går ganska smidigt. Köper lite billig mat från specialaffärer, åker ingenstans och bor billigt mot arbete.

Men då lever du själv också förmodar jag och inte har några barn?
Citera
2023-08-29, 10:03
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Gör något annat istället, FM är inte direkt kända för bra löner. Dock så är de lediga väldigt ofta.

Jo det lutar åt det tyvärr. Jag har en annan utbildning jag funderar på med men där jag kanske kan jobba extra ibland.
Citera
2023-08-29, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Men då lever du själv också förmodar jag och inte har några barn?

Ja, precis så lite skillnad antagligen.
Citera
2023-08-29, 11:38
Medlem
Adelaides avatar
Det låter inte enkelt i alla fall. Skulle säga ta bort den kostnaden som känns minst viktigast. Cykla istället för att åka buss. Handla bara Eldorado varor osv...

Men har inte din partner en inkomst? Om inte så är det ju dags nu.
Citera
2023-08-29, 15:28
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ja, precis så lite skillnad antagligen.

Prova att skaffa barn och tjej så kommer du inse att det är mer än "lite" skillnad 😅
Citera
2023-08-30, 20:19
Medlem
Citat:
Prova att skaffa barn och tjej så kommer du inse att det är mer än "lite" skillnad 😅

Ingen jag känner med barn har haft svårt att få ihop sånt.

Ni får barnbidrag för det första, andra betalar för ungen.

Och varför kan inte tjejen jobba?

Som värst väntar ni tills ni sätter ungen på dagis och sedan kan kvinnan jobba igen.
Citera
2023-08-30, 22:51
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlinkersAerBra
Ingen jag känner med barn har haft svårt att få ihop sånt.

Ni får barnbidrag för det första, andra betalar för ungen.

Och varför kan inte tjejen jobba?

Som värst väntar ni tills ni sätter ungen på dagis och sedan kan kvinnan jobba igen.

Har jag någonstans påstått att några har det svårt att få ihop någonting överhuvudtaget?
Du kan inte jämföra dig själv med en barnfamilj.
Du köper lite billig mat från specialaffärer, du åker ingenstans och bor billigt mot arbetet, som du skriver tidigare.
Du tror även att dom med barn lever så också? Det är svårt att tänka vad saker kostar för dom som är en hel familj där även ett större boende behövs också.
Du tycks inte förstå hur det fungerar med barn när du skriver att, varför kan inte tjejen jobba?
Ska tjejen eller killen lämna barnen själva hemma för att gå och jobba?
Du tror även att ett barnbidrag räcker till allting när det gäller barn?
Det är kanske dags att vakna upp?
Det är nog en jävla tur att du inte har barn
Citera
2023-08-30, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetsskygg
Detta är orsaken till varför man inte ska vara så snabb med att starta familj. Barn är en boja runt foten och man är låst för resten av livet (eller åtminstone under ett par årtionden framöver).

Lätt att vara efterklok iofs...
Och var fan är mor- och farföräldrarna? Ska de inte hjälpa till alls? Vilket skit.
Citera
2023-08-30, 23:17
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Jag klarar mig på 1700 kr (utvecklingsersättning) i månaden och upplever att det går ganska smidigt. Köper lite billig mat från specialaffärer, åker ingenstans och bor billigt mot arbete.
Om du så har bostaden med el och värme gratis så klarar man sig inte på 1700:-/mån.
Internet, telefon, mat, kläder, hygien osv. Man blir sjuk rätt omgående på enbart Ö&Bs billigaste pasta och bönor.
1700 räcker ingenstans idag. 1983 hade det sett bättre ut.
Citera
2023-08-31, 05:30
Medlem
Citat:
Har jag någonstans påstått att några har det svårt att få ihop någonting överhuvudtaget?
Du kan inte jämföra dig själv med en barnfamilj.
Du köper lite billig mat från specialaffärer, du åker ingenstans och bor billigt mot arbetet, som du skriver tidigare.
Du tror även att dom med barn lever så också? Det är svårt att tänka vad saker kostar för dom som är en hel familj där även ett större boende behövs också.
Du tycks inte förstå hur det fungerar med barn när du skriver att, varför kan inte tjejen jobba?
Ska tjejen eller killen lämna barnen själva hemma för att gå och jobba?
Du tror även att ett barnbidrag räcker till allting när det gäller barn?
Det är kanske dags att vakna upp?
Det är nog en jävla tur att du inte har barn

Du bor ju själv skrev du, är du singelpappa, skild men bor utan barn, eller en poser?

Har du hört talas om dagis? Man väntar och sätter ungen där över dagarna, sedan jobbar och studerar till vad du vill. Det fungerar för alla andra. Till och mer singelmammor får ihop detta.

Det är synd att det är så många fattiga människor likt TS som skaffar barn som inte kan ta hand om sig själva.

Bidrag hit, bidrag dit, Vabbande överallt, två vuxna I hushållet men inget går ihop.
Och vi vet hur sanningen ser ut. Fattigare folk skaffar fler barn. Och utbildade folk skaffar mindre barn och i regel mycket senare.

Kan man, med det enorma sociala nät vi har i Sverige, trots allt stöd inte få något att gå ihop ja då bör man fundera på det innan man skaffar barn.
Annars får man helt enkelt bita i det sura äpplet och acceptera att det inte funkar just nu.
Senast redigerad av KlinkersAerBra 2023-08-31 kl. 05:58.
Citera
2023-09-04, 13:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetsskygg
Detta är orsaken till varför man inte ska vara så snabb med att starta familj. Barn är en boja runt foten och man är låst för resten av livet (eller åtminstone under ett par årtionden framöver).

Lätt att vara efterklok iofs...

Du jobbar inte och har inte familj. Hur mycket lever du på ens?

Barn är en välsignelse, du är bara galen i huvudet.

Jag förstår inte varför du inte väljer att jobba, vad gör du ens om dagarna, ärligt. Chillar du och gör vad du vill varje dag året om? Vem finansierar ditt leverne? Varför är du så arbetsskygg? Är det socialfobi?

Man kan inte klara sig på 5000 kronor om månaden om man vill leva mer än att äta lite mat och sova.
Citera
2023-09-04, 13:05
Citat:
Ursprungligen postat av AlexanderOvechkin
Du jobbar inte och har inte familj. Hur mycket lever du på ens?

Barn är en välsignelse, du är bara galen i huvudet.

Jag förstår inte varför du inte väljer att jobba, vad gör du ens om dagarna, ärligt. Chillar du och gör vad du vill varje dag året om? Vem finansierar ditt leverne? Varför är du så arbetsskygg? Är det socialfobi?

Man kan inte klara sig på 5000 kronor om månaden om man vill leva mer än att äta lite mat och sova.
Alla tänker inte likadant. Alla har inte samma prioriteringar. Alla ser inte samma värde i saker. Det får väl summera upp dina OT-frågor. Vi kommer aldrig att kunna förstå varandra och för min del är det helt okej. Man måste inte förstå alla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in