Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-08-28, 00:28
  #1
Medlem
ingetbranicks avatar
Dags för årets sista Grand Slam-turnering, som sedan 1978 spelas på hardcourt i Flushing Meadows i Queens, New York, på anläggningen som numera bär namnet USTA Billie Jean King National Tennis Center.

I fjol vann Carlos Alcaraz här sin första i en sannolikt lång rad av GS-titlar efter att ha finalbesegrat Casper Ruud med 3-1 i set. I år är spanjoren ett år bättre, men riskerar också tuffare motstånd på väg mot en ny titel då Novak Djokovic åter är välkommen till USA efter att i fjol ha förvägrats inresetillstånd till USA på grund av att han inte var vaccinerad mot covid. Damturneringen vanns av Iga Swiatek som besegrade Ons Jabeur med 2-0 i set.

Djokovic är säkert sugen på att ta sin fjärde US Open-titel och bli ensam på 24 GS-titlar efter att lite snopet ha förlorat Wimbledonfinalen mot Alcaraz och därmed även det som förmodligen var hans sista chans att ta en äkta grand slam. Vi som såg finalen i Cincinnati häromveckan vet att Djokovic inte viker ner sig i första taget, och inte Alcaraz heller som även han säkert känner en stor revanschhunger efter den förlusten som sved ordentligt i det spanska skinnet. Ännu en episk final att vänta?

För svensk del ser det mörkare än någonsin på herrsidan, då ingen svensk deltar. Elias Ymer var ende svenske singelspelare på plats, men föll direkt i kvalet. André Göransson spelar åtminstone dubbel, med en ny partner, Nicolas Barrientos från Colombia.

En liten ljusglimt dock på damsidan, där vi har två spelare med. Dels Rebecca Peterson som är direktkvalificerad via ranking (86), dels Mirjam Björklund som kvalade in. Peterson drog nitlotten och får möta världsettan Iga Swiatek direkt (första matchen på centercourten), medan Björklund möter duktiga belgiskan Elise Mertens.

Tänkbara kvartsfinaler på herrsidan, uppifrån och ned i lottningsträdet:

Alcaraz-Sinner, Medvedev-Hurkacz, Ruud-Rune, Tsitsipas-Djokovic

Mitt tips på slutsegrare blir Alcaraz på herrsidan och Rybakina på damsidan.


https://www.atptour.com/en/scores/cu...open/560/draws

https://www.wtatennis.com/tournament...pen/2023/draws

https://www.usopen.org/index.html
Citera
2023-08-28, 00:49
  #2
Medlem
800kgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Mitt tips på slutsegrare blir Alcaraz på herrsidan och Rybakina på damsidan.

Hehe, jag känner igen en jinx när jag ser den. Alcaraz har spelat värdelöst på senaste tiden, aldrig att han tar detta. Djokovic är klar favorit.

Rybakina vore najs, men är hon helt återställd? Tycker hon verkar ha dragits med skador och dålig form på senaste tiden. Tror tyvärr Sabalenka är större favorit.
Citera
2023-08-28, 00:58
  #3
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 800kg
Hehe, jag känner igen en jinx när jag ser den. Alcaraz har spelat värdelöst på senaste tiden, aldrig att han tar detta. Djokovic är klar favorit.

Rybakina vore najs, men är hon helt återställd? Tycker hon verkar ha dragits med skador och dålig form på senaste tiden. Tror tyvärr Sabalenka är större favorit.

Ingen jinx, jag är rätt bombsäker på att Alcaraz tar det här. Jag skulle rentav kunna tänka mig att sätta nåt värdefullt på det, men jag avstår ändå eftersom jag minns stackars fryskyl som väl inte hade nån endaste liten pungkula kvar när han togs av daga i den där fängelseduschen

Att tippa damtennis är ju lite som att spå väder, och det kan så klart bli Swiatek, Gauff, Sabalenka eller nån 108-rankad som tar hem det. Eller nån tjeckiska. Muchova borde väl ligga bra till? Har visat fortsatt bra form efter finalplatsen i Paris och var i final mot Gauff i Cincinnati (slog Sabalenka i semi). Jag hoppas att Rybakina har återhämtat sig och att det mest var en försiktighetsåtgärd när hon bröt i Cincinnati, men jag medger att jag inte har nån vidare koll.
Citera
2023-08-28, 03:09
  #4
Medlem
Ja kul att ännu en us open är i gång. Så har vi då den gamle räven Richard Gasquet rank (55) som jag sågade längs med fotknölarna förra året i us open. Trodde inte han skulle ställa upp där någon mer gång född 1986!. Ja Ja nu är han tillbaka igen och borde överleva 1a omgången där han möter ungraren Fabian Maroszan rank (92). Det lilla jag såg i matchen mot Brandon Nakashima servade han riktigt bra. Jag tror han kan lägga till ytterligare $81,500 till sin sedan tidigare intjänade prispengar som landar på 18 143 357 US dollar februari 2020.

Damernas Cori "Coco" Gauff kommer naturligtvis bli amerikanarnas kelgris number one. Dock anser jag henne helt överskattad. Tror hon ryker ut tidigt. Petra Kvitova har urusel form och förefaller helt vilsen i huvudet under matchernas gång. Har karriären bakom sig född 1990.

Sabalenka spelade match mot Kasatkina för några dagar sedan och hon satte precis allt. Hon slog på allt som rörde sig med sådant flyt att hade hon haft bindel för ögonen så hade bollen suttit där ändå. Hon blir inte lätt att tas med. En klar finalist i mina ögon.

Någon som jag blev lite förtjust i var Kaja Juvan en upcoming tjej född 2000 rank (145). Hon möter i första omgången Elisabetta Cocciaretto rank (29). Det blir tufft att knäcka henne men jag hoppas Kaja Juvan visar hur duktig tennis hon kan spela.
Citera
2023-08-28, 18:35
  #5
Medlem
800kgs avatar
Bublik, vad är det för en clown egentligen, håller på att dubbelfela bort matchen mot Thiem. (Vilket är bra, förstås.) 2-0 i set till Thiem, 1-0 i tredje med ett break.

Citat:
Ursprungligen postat av sherlocksnake
Någon som jag blev lite förtjust i var Kaja Juvan en upcoming tjej född 2000 rank (145). Hon möter i första omgången Elisabetta Cocciaretto rank (29). Det blir tufft att knäcka henne men jag hoppas Kaja Juvan visar hur duktig tennis hon kan spela.

Du verkar kunna din shit!
Citera
2023-08-28, 19:26
  #6
Medlem
ingetbranicks avatar
58 minuter varade Rebecca Petersons US Open-äventyr. 6-0 6-1 till Swiatek, som i vanlig ordning inte visade nån nåd mot sämre motståndare.

Bäng-Bublik åkte på rejält med däng av 2020 års vinnare Thiem som vann i tre raka set. Första dagens stora match är väl annars Tsitsipas mot Raonic (fjärde matchen på Louis Armstrong), där den dryge greken kan få problem om han inte är skärpt. Om Raonic servar på topp så går ingen säker, även om jag har svårt att se att det ska hålla över tre set (minst).

Rune förlorade precis första set mot Carballes Baena, och jag har inga jättestora förhoppningar på dansken som inte visat toppform på sistone. Annars hoppas vi väl alla på en kvartsfinal mot Ruud.

Apropå danskar så skulle nog somliga även flagga för Wozniackis match mot Prozorova, rankad 227. Matchen inleds dock tidigast kl. 03 i natt svensk tid, så det får bli utan mitt överseende.
Citera
2023-08-28, 20:39
  #7
Medlem
Där packade Richard Gasquet ihop för gott!. Förlorade i en femsetare mot Maroszan och var väl i princip på fallrepet hela matchen. New generation mot old och här segrade den nya samt en betydligt sämre rankad. Nu snart dags för Kaja Juvan.
Citera
2023-08-28, 20:39
  #8
Medlem
MTO. Nu vänder det.
Citera
2023-08-28, 20:52
  #9
Medlem
Polskan är uppe i 19 bagels denna säsong, klarar hon av att slå Borgs rekord på 30 under en säsong tro?
Citera
2023-08-28, 20:55
  #10
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherlocksnake
Där packade Richard Gasquet ihop för gott!. Förlorade i en femsetare mot Maroszan och var väl i princip på fallrepet hela matchen. New generation mot old och här segrade den nya samt en betydligt sämre rankad. Nu snart dags för Kaja Juvan.

Ungraren Maroszan spöade dock självaste Alcaraz på gruset i Rom och är ämnad för större ting, så det är ingen skam att förlora mot honom. Det hade varit starkt av Gasquet att vända 0-2 till seger, men orken tröt kanske.

En som definitivt kommer att packa ihop efter US Open är John Isner. Den 208 cm långe amerikanen, som nådde sin högsta ranking (8) som 33-åring 2018, har fått ett wildcard till turneringen och möter argentinaren Acosta i sin första match i morgon.
Citera
2023-08-28, 21:06
  #11
Medlem
Jobbigt för dansken att klara "karaballen" tror han torskar tyvärr
Citera
2023-08-28, 21:12
  #12
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Runber
Jobbigt för dansken att klara "karaballen" tror han torskar tyvärr

Fick behandling på baksidan av låret, såg jag. Tidigare har ryggen krånglat om jag inte minns fel. Dags att vila och köra rehab/prehab?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback