Citat:
Ursprungligen postat av
GaoLaowei
Man kan lätt hålla sig under 3x originaleffekt. Tex genom att minska laddtrycket på den turbo man byggt dit. En m50b25 har ca 190hk original och jag brukar inte byta insug förrän jag trimmar till över 600 hk. Detta trots extra värmen från turbon. Bilen går utmärkt med 450 hk med
Alla de gamla motorerna från 70-90-talet hade sina sjukdomar. Men med några ras lär man sig vad man ska titta efter och rätta till. Lite meck och uppgraderingar och de håller oerhört bra, liksom de som byggs idag gör, om man vet hur.
Den motor du beskriver kommer från en tid då man KUNDE fläska på med tjock tålig plast då kraven som jag beskriver nedan inte är lika höga då som nu. idag är det bara en plåga att få igenom vissa bilar som dessutom ska hålla budgeten och då får man välja bort vissa saker som man kanske velat ha i en perfekt värld utan miljökrav eller krav från aktieägarna.
Citat:
Ursprungligen postat av
Baalzamon
Mercedes OM605, en av deras legendariska dieselmotorer som gick nästan hur långt som helst, hade plastinsug. Är det också skräp? I dagsläget har mer eller mindre alla nya bilar plastinsug, det skulle de inte om det var skräp
Det finns olika plastinsug, jag och en vän bygger en projekt bil och ska sätta plast insug, men inget skit...eller man kanske ska säga kostnads effektivt. Det är dyrt, kolfiber med metall nät och väldigt dyrt och lätt och klarar nog mer än titan variant. vi vill spara vikt så det blir nog den till slut ändå.
Den budgeten har inte vanligt folk eller bilfirmor och bmw vet vilka deras målgrupp är och dom lägger då såklart mer pengar på det deras målgrupp prioriterar med lite sämre delar här och var.
Likadant som att toyotas bilar är skit tråkiga och ibland rent av jobbiga att köra men dom håller väldigt bra och riktar sig till en helt annan målgrupp.
Entusiaster och bilbyggare kan lägga 2 ibland 3 siffriga miljon belopp på sina byggen och då är det såklart att allt blir "top-notch".
Idag finns det även en massa krav företag måste ta hänsyn till som inte fanns förr. miljökraven är hårdare än någonsin och kan man skala ned vikt och göra någonting lite sämre för att bilen ska klara de hårda kraven så MÅSTE man göra det annars kommer inte bilen ut på marknaden. där får man skala. Lite tunnare här, lite mindre där, vi kan skala av ett par kilo om vi tar bort det där, kostnaden är för hög på det materialet byt till detta som är lite sämre men billigare.