2023-08-28, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Låter mest som det vanliga dravlet av anekdoter utan verifierbar källa etc….

Varför skulle det vara fel med t ex insug i plast…?
Man kan ju absolut göra sådana som håller och blir lättare än i aluminium.
Kan man någonting om plast så vet man att en varm motor som sedan blir kall och varm hela tiden försvagar plast ganska så rejält. Vilket visar sig vara ett ganska vanligt fel på bilar med plast insug...de spricker.

Nåja jag tror jag litar mer på en kille som jobbar som chefs meck på bmw än på någon på ett forum...
Citera
2023-08-28, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kapsylen1
Kan man någonting om plast så vet man att en varm motor som sedan blir kall och varm hela tiden försvagar plast ganska så rejält. Vilket visar sig vara ett ganska vanligt fel på bilar med plast insug...de spricker.

Nåja jag tror jag litar mer på en kille som jobbar som chefs meck på bmw än på någon på ett forum...
Jag samlar på gamla BMW's, så har ni motorproblem på en gammal 70-, 80- eller tidig 90-talare som övrigt är i toppskick, kan jag vara intresserad. Jag bygger gärna om de delar ni inte ser och trimmar till betydligt fler kraft än original. Har aldrig haft problem med värme eller ålder på plastinsugen så länge jag håller mig under 3x original effekt.
Annars: - BMW har tillverkat och producerar fortfarande några få mindre bra motormodeller, precis som alla andra bilmärken, de japanska och koreanska inkluderat. Köper man en begagnad BMW är det ganska lätt att läsa sig till de svaga punkterna och åtgärda dem. I dagens i-netvärld är få saker okända. Vill eller kan man inte mecka, inte känner någon som kan eller är duktig, väljer man i huvudsak ett motoralternativ som varit med ett tag, där uppgraderingar fixat svagheterna.
Citera
2023-08-28, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaoLaowei
Jag samlar på gamla BMW's, så har ni motorproblem på en gammal 70-, 80- eller tidig 90-talare som övrigt är i toppskick, kan jag vara intresserad. Jag bygger gärna om de delar ni inte ser och trimmar till betydligt fler kraft än original. Har aldrig haft problem med värme eller ålder på plastinsugen så länge jag håller mig under 3x original effekt.
Annars: - BMW har tillverkat och producerar fortfarande några få mindre bra motormodeller, precis som alla andra bilmärken, de japanska och koreanska inkluderat. Köper man en begagnad BMW är det ganska lätt att läsa sig till de svaga punkterna och åtgärda dem. I dagens i-netvärld är få saker okända. Vill eller kan man inte mecka, inte känner någon som kan eller är duktig, väljer man i huvudsak ett motoralternativ som varit med ett tag, där uppgraderingar fixat svagheterna.

Äldre bmw's är väldigt skottsäkra och höll länge. Hur håller du dig under 3x orginal effekt. går ens bilen framåt då?

Att ens denna tråd finns tyder på något...
Citera
2023-08-28, 19:36
Medlem
Citat:
Äldre bmw's är väldigt skottsäkra och höll länge. Hur håller du dig under 3x orginal effekt. går ens bilen framåt då?

Att ens denna tråd finns tyder på något...

Man kan lätt hålla sig under 3x originaleffekt. Tex genom att minska laddtrycket på den turbo man byggt dit. En m50b25 har ca 190hk original och jag brukar inte byta insug förrän jag trimmar till över 600 hk. Detta trots extra värmen från turbon. Bilen går utmärkt med 450 hk med
Alla de gamla motorerna från 70-90-talet hade sina sjukdomar. Men med några ras lär man sig vad man ska titta efter och rätta till. Lite meck och uppgraderingar och de håller oerhört bra, liksom de som byggs idag gör, om man vet hur.
Citera
2023-08-28, 19:57
Medlem
Baalzamons avatar
Citat:

Mercedes OM605, en av deras legendariska dieselmotorer som gick nästan hur långt som helst, hade plastinsug. Är det också skräp? I dagsläget har mer eller mindre alla nya bilar plastinsug, det skulle de inte om det var skräp
Citera
2023-08-28, 20:00
Medlem
Baalzamons avatar
Citat:
Alla de gamla motorerna från 70-90-talet hade sina sjukdomar.
M10 hade inte direkt några sjukdomar, i alla fall inte på slutet
Citera
2023-08-28, 21:37
Medlem
IceEyess avatar
Historiskt så har BMW haft ett par tveksamma maskiner, däribland N47, M40, M20. Av premiumtillverkarna så är dock Audi/VAG i en egen klass när det kommer till misslyckade motorer.
Citera
2023-08-28, 22:16
Medlem
Polisen.Patriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knickerbocker
Har haft många BMW genom åren, säkert mer än 20st. Har aldrig haft några problem med motorerna. Tvärtom mycket driftsäkra och med litet slitage och hör prestanda. Har en X7:a M50 2022 nu och sålde precis min X6 M50 2018. Båda mycket bra bilar.
Det låter som ganska nya och fina bilar du kör som inte hunnit haverera (och ev haverier skulle väl därtill täckas av maskinskadeförsäkring eller rentav garanti). Lite underförstått för tråden är nog kvalitet i hållbarhetsbemärkelse, när man står med bilen utanför eventuella garantier och försäkringar och ev bekostar motorbyte själv.

Jag frångår TS snäva krav, jag har inte ägt någon BMW själv men jag följer många kanaler på youtube som bl.a renoverar BMW-bilar. Konsensus verkar vara att kvaliteten på motorerna blivit sämre över tid. Vissa specifika motorer som V8:an samt V10:an (samma motor i olika storlek) har dragits med egna sjukdomar som att vevlager slits ut i förtid, men är förstås hållbara om man gör detta som förebyggande underhåll. Åsikterna går därefter isär om motorerna är bra (tål mycket pisk med korrekt underhåll) eller dåliga (skall vevlager behöva bytas förebyggande? "Min toyota gick tre gånger tur och retur till månen utan att byta vevlager!!").

BMW verkar även ha en särskild problematik med oljeläckage där jag förstår det som att packningsmaterialen blir närmast plastliknande över tid. Packningar till oljetråg och oljefilterhus verkar ingå som rutinunderhåll. Dessutom förstår jag det som att serviceintervallen är 3000 mil/2 år på många bilar vilket för mig är totalt obegripligt och ett recept på katastrof när man letar begagnat eftersom BMW i regel ägs av gasglada pellar vilket enligt mig ställer större krav på oljebytena, inte lägre (1 år är väl annars ganska standard så att man oftast inte hinner upp i de där 2-3000 milen).

För mig landar diskussionen lite i samma kategori som Android vs Iphone att det är lite vad man värdesätter. Vill man ha en besvärsfri bruksbil så tror jag Volvo och Toyota erbjuder mer värde för pengarna. Vill man maximera körglädjen tror jag att man ska välja exempelvis BMW, eller Alfa Romeo för ännu mer krångel men mer amore.
Citera
2023-08-28, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Läste på ett Citroenforum att man ska akta sig för att köpa Citroen C5 med 1.6 motorn THP på 156 hk.
Sämsta motorn BMW tillverkat.
På annat forum skrivs att man ska akta sig för Land Rover med Td5-motorn.
Anses vara sämsta motorn BMW tillverkat under tiden som Land Rover-ägare.
Inte samma motorer.

Samtidigt anses Citroenmotorn som sitter i vissa BMW vara den bästa motorn BMW har satt i sina bilar.

Har ägts fyra BMW i familjen.
Två av min far och två av mig själv.
Problem med kamkedja, lyftare och vipparmar.

Vad anser NI SOM ÄGER/HAR ÄGT BMW - ANDRA OMBEDES VÄNLIGEN MEN BESTÄMT ATT AVSTÅ FRÅN KOMMENTARER (= ni som har hört från jobbarkompisens farsas morfars kusin etc).

Alltså TD5:an var väl inge dålig motor när man väl fått ordning på toppen. På de första årsmodellerna så hade man problem med att toppen hade får trånga kylkanaler och därför slog sig toppen - men det åtgärdades. Sen var det EGR-ventilen som inte höll för evigt, men det problem har många bilar.
Citera
2023-08-28, 22:56
Medlem
Citat:
Man kan lätt hålla sig under 3x originaleffekt. Tex genom att minska laddtrycket på den turbo man byggt dit. En m50b25 har ca 190hk original och jag brukar inte byta insug förrän jag trimmar till över 600 hk. Detta trots extra värmen från turbon. Bilen går utmärkt med 450 hk med
Alla de gamla motorerna från 70-90-talet hade sina sjukdomar. Men med några ras lär man sig vad man ska titta efter och rätta till. Lite meck och uppgraderingar och de håller oerhört bra, liksom de som byggs idag gör, om man vet hur.
Den motor du beskriver kommer från en tid då man KUNDE fläska på med tjock tålig plast då kraven som jag beskriver nedan inte är lika höga då som nu. idag är det bara en plåga att få igenom vissa bilar som dessutom ska hålla budgeten och då får man välja bort vissa saker som man kanske velat ha i en perfekt värld utan miljökrav eller krav från aktieägarna.

Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Mercedes OM605, en av deras legendariska dieselmotorer som gick nästan hur långt som helst, hade plastinsug. Är det också skräp? I dagsläget har mer eller mindre alla nya bilar plastinsug, det skulle de inte om det var skräp
Det finns olika plastinsug, jag och en vän bygger en projekt bil och ska sätta plast insug, men inget skit...eller man kanske ska säga kostnads effektivt. Det är dyrt, kolfiber med metall nät och väldigt dyrt och lätt och klarar nog mer än titan variant. vi vill spara vikt så det blir nog den till slut ändå.
Den budgeten har inte vanligt folk eller bilfirmor och bmw vet vilka deras målgrupp är och dom lägger då såklart mer pengar på det deras målgrupp prioriterar med lite sämre delar här och var.
Likadant som att toyotas bilar är skit tråkiga och ibland rent av jobbiga att köra men dom håller väldigt bra och riktar sig till en helt annan målgrupp.

Entusiaster och bilbyggare kan lägga 2 ibland 3 siffriga miljon belopp på sina byggen och då är det såklart att allt blir "top-notch".
Idag finns det även en massa krav företag måste ta hänsyn till som inte fanns förr. miljökraven är hårdare än någonsin och kan man skala ned vikt och göra någonting lite sämre för att bilen ska klara de hårda kraven så MÅSTE man göra det annars kommer inte bilen ut på marknaden. där får man skala. Lite tunnare här, lite mindre där, vi kan skala av ett par kilo om vi tar bort det där, kostnaden är för hög på det materialet byt till detta som är lite sämre men billigare.
Citera
2023-08-29, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
M10 hade inte direkt några sjukdomar, i alla fall inte på slutet
Driver du med oss ??
10.000 mil, sen var det dax att renovera topplocket.
Om man som min sambos farfar bytte olja var 200 mil och justerade ventilerna 2 gånger om året höll det längre, men det gjorde inte normalt folk.
Jag har haft ett 15 tal bilar med M10 motorn, så jag vet.
En av mina första bilar var en 320 E21 -77 (1982) Bilfirman var bussig och renoverade toppen då jag första veckan gjort av med en dunk olja, bilen hade gått 12" mil.
Jag tog av toppen själv.
Det blev normal topplocksrenovering på en motorverkstad. Fick med ny kamaxel, nya vipparmsaxlar, nya vipparmar och exenter, allt detta var slitet, som det brukade på de topparna.
Nä, BMW har bara gjort en riktigt bra motor, tidiga M50 utan Vanos.
Citera
2023-08-29, 00:19
Medlem
För att inte prata om sprickor.
Tappade räkningen på hur många BMW topplock jag lämnade till motorrenoveringsfirman i Sumpan (som jag glömt namnet på) för svetsning, M10, M20, M30 toppar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in