Flashback bygger pepparkakshus!
2023-08-27, 20:30
Medlem
Norrbagg79s avatar
Modern motorer skal vara lätta med lite motorvolum men med många hästkrafter, då blir det inte så solid, samt att man brukar billiga delar för att tjäna så mycket pengar som möjligt.
Citera
2023-08-27, 21:23
Medlem
zeke5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Läste på ett Citroenforum att man ska akta sig för att köpa Citroen C5 med 1.6 motorn THP på 156 hk.
Sämsta motorn BMW tillverkat.
På annat forum skrivs att man ska akta sig för Land Rover med Td5-motorn.
Anses vara sämsta motorn BMW tillverkat under tiden som Land Rover-ägare.
Inte samma motorer.

Samtidigt anses Citroenmotorn som sitter i vissa BMW vara den bästa motorn BMW har satt i sina bilar.

Har ägts fyra BMW i familjen.
Två av min far och två av mig själv.
Problem med kamkedja, lyftare och vipparmar.

Vad anser NI SOM ÄGER/HAR ÄGT BMW - ANDRA OMBEDES VÄNLIGEN MEN BESTÄMT ATT AVSTÅ FRÅN KOMMENTARER (= ni som har hört från jobbarkompisens farsas morfars kusin etc).
1.6 motorn THP på 156 hk som siiter i citroen,peugeot,mini,bmw är en dålig konstruktion från början
Kass kamkedja och vevhusventilation med mera
Bara att hoppa över den samma som VW 1.4 TSI med kamkedja
Citera
2023-08-27, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 163cm
Vilken BMW har Citroen motor ??

1,6D i BMW och Mini är från PSA. En problemfri och snål motor.
Citera
2023-08-27, 23:25
Medlem
BMW är fina bilar! Men riktiga jävla skitbilar!
4 BMW i familjen årsmodeller mellan 2009-2018!
2.0d går alltid sönder vid 20.000 mil
Det bara sprutar egr ventiler
Gnekar knakar klonkar
Kass 4 hjulsdrift
Alla x modeller svävar på snön
Dyr försäkring och dyr service och långa väntetider!

Köp Kia eller Toyota
Tyskland har tappat som fan när det kommer till kvalitet Audi BMW merca! Men BMW är sämst av dessa 3 märken
Citera
2023-08-28, 00:26
Medlem
Ok, oavsett vad TS skriver, så kör på ni som har jobbat 500 år på BMW fabriken, varit megaboss eller tävlat med BMW på månen. Jag vill höra av ni har att säga. Själv har jag bara ägt en tysk bil och tyckte den gick sönder rätt ofta och hade mycket konstig problematik som en Volvo aldrig har haft, inte heller Toyota.
Citera
2023-08-28, 06:06
Medlem
Har haft många BMW genom åren, säkert mer än 20st. Har aldrig haft några problem med motorerna. Tvärtom mycket driftsäkra och med litet slitage och hör prestanda. Har en X7:a M50 2022 nu och sålde precis min X6 M50 2018. Båda mycket bra bilar.
Citera
2023-08-28, 07:24
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Läste på ett Citroenforum att man ska akta sig för att köpa Citroen C5 med 1.6 motorn THP på 156 hk.
Sämsta motorn BMW tillverkat.
På annat forum skrivs att man ska akta sig för Land Rover med Td5-motorn.
Anses vara sämsta motorn BMW tillverkat under tiden som Land Rover-ägare.
Inte samma motorer.

Samtidigt anses Citroenmotorn som sitter i vissa BMW vara den bästa motorn BMW har satt i sina bilar.

Har ägts fyra BMW i familjen.
Två av min far och två av mig själv.
Problem med kamkedja, lyftare och vipparmar.

Vad anser NI SOM ÄGER/HAR ÄGT BMW - ANDRA OMBEDES VÄNLIGEN MEN BESTÄMT ATT AVSTÅ FRÅN KOMMENTARER (= ni som har hört från jobbarkompisens farsas morfars kusin etc).

Det där är väl samma 1,6 som sitter i Mini, eller? (Den har de haft problem med).
Den heter väl M46 om jag minns rätt? M45 kallades TD4 när den satt i Land Rover Freelander I. Den satt även i Rover 75 om jag minns rätt.
Citera
2023-08-28, 15:46
Medlem
snackade med en chefsmeck för flera bmw verkstäder och han sa att det är som för alla nu, spara in på allt, vikt och materieal. Kolla bara på alla plastinsug som finns idag.
Det var hans avrådan trots att han jobbade för bmw som fick mig att köpa asiatiskt, enligt han som för övrigt älskar bmw och har stor insikt i vad som händer så kom den sista bra motorn 2003 från dom.

Känner 8 personer där alla ägt moderna bmw's ALLA har gjort sig av med dom när reparationskostnaderna började hopa sig och dom blev rädda för att åka bilarna för de pajade så ofta.
Så ska det inte vara men dom är ju bra när dom funkar som de ska...
Citera
2023-08-28, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kapsylen1
snackade med en chefsmeck för flera bmw verkstäder och han sa att det är som för alla nu, spara in på allt, vikt och materieal. Kolla bara på alla plastinsug som finns idag.
Det var hans avrådan trots att han jobbade för bmw som fick mig att köpa asiatiskt, enligt han som för övrigt älskar bmw och har stor insikt i vad som händer så kom den sista bra motorn 2003 från dom.

Känner 8 personer där alla ägt moderna bmw's ALLA har gjort sig av med dom när reparationskostnaderna började hopa sig och dom blev rädda för att åka bilarna för de pajade så ofta.
Så ska det inte vara men dom är ju bra när dom funkar som de ska...

Låter mest som det vanliga dravlet av anekdoter utan verifierbar källa etc….

Varför skulle det vara fel med t ex insug i plast…?
Man kan ju absolut göra sådana som håller och blir lättare än i aluminium.
Citera
2023-08-28, 16:37
Medlem
Har ägt 3 bmw, en 335d en 535d och senaste som jag inte kört så jättemycket med ännu m3 a. Har inte haft nåt fel alls med mina två föregångare utan dom har bara gått på. 335an körde jag till 245xx mil och bytte endast slitage delar och services.
Likadant 535an körde jag till 19xxx mil utan nått annat bytt eller gått åt.
Suveräna motorer.
Citera
2023-08-28, 17:26
Medlem
N47-motorn var den motorn som gav en del problem, men långt från internet-stories, "jag har en polare som jobbar på XXX och han säger YYY" eller liknande.

N47 en en fyrcylindrig 1,6 eller 2,0l dieselmotor som delar geometri och teknik med N57, sex cylindrar och 3 liter. I grunden en djävligt sund konstruktion och en bra bruks-holks-snål-diesel, men tidiga versioner hade en överrepresentation av kamkedjebrott.
Övriga "inte så bra" BMW-motorer är väl tidiga direktinsprutade fyrcylindriga bensinmotorer, men inga motorer som spontansprängdes när man tittade på dom.

I övrigt så bygger BMW otroligt fina motorer som är flera pinnhål bättre än konkurrenternas motorer.

Nej, det finns ingen PSA-motor i en BMW, N13-motorn är utvecklad tillsammans med PSA - läs PSA satt och tittade på när BMW utvecklade motorn, vars grundkonstruktion återfinns i PSA, MINI och Snik-BMW's Den ersattes relativs snabbt av B38/48/58-platformen som är en magisk motor.

Nej, BMW är fortfarande en av världens ledande biltillverkare, som endast nyligen smutsat ner sig med framhjulsdrift, ni kan lugnt köpa vilken BMW som helst.
Saknar man kunskap och/eller budget för service och förebyggande underhåll så förstår jag att det blir jobbigt och jag ser såna lipsillar som här i tråden varje dag.

Mvh, bruksar en sådär hemsk N47 som passerat 300 000km och får pisk varje dag.
Citera
2023-08-28, 18:23
Medlem
CompressorVanes avatar
BMW är ett praktexemplar när det gäller att vara som en ny mobil.

Man kan ha dem ett par år ifrån ny sen gör man det bäst i att byta.

Deras dieslar kan ha problem med kondens som blir frost i insugsrör vilket lossnar och drar in i turbon. Det viner och ylar när du kör.

På vissa modeller ska motorerna ur vid service, =Dyrt!
V8 som blåryker är inget konstigt. Utslitna ventilstyrningar gör att ventilskaft sliter ut ventiltätningar som också hårdnat/torkat ut.

Det blir ur med motorn där också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in