Citat:
Ursprungligen postat av
Flattematte
Läste på ett Citroenforum att man ska akta sig för att köpa Citroen C5 med 1.6 motorn THP på 156 hk.
Sämsta motorn BMW tillverkat.
På annat forum skrivs att man ska akta sig för Land Rover med Td5-motorn.
Anses vara sämsta motorn BMW tillverkat under tiden som Land Rover-ägare.
Inte samma motorer.
Samtidigt anses Citroenmotorn som sitter i vissa BMW vara den bästa motorn BMW har satt i sina bilar.
Har ägts fyra BMW i familjen.
Två av min far och två av mig själv.
Problem med kamkedja, lyftare och vipparmar.
Vad anser NI SOM ÄGER/HAR ÄGT BMW - ANDRA OMBEDES VÄNLIGEN MEN BESTÄMT ATT AVSTÅ FRÅN KOMMENTARER (= ni som har hört från jobbarkompisens farsas morfars kusin etc).
Fan, inte en till skadan här tråd där ”fakta” egentligen bara är subjektivt tyckande och grova generaliseringar och överdrifter…
Ja det finns säkert en och annan motor som BMW inte lyckats så bra med, precis sin alla andra tillverkare också har sådana motorer.
Men generellt sett så funkar de allra flesta av BMWs motorer helt ok, t o m riktig bra, precis som med andra tillverkares motorer. Ja så länge de får vettig service och körs på ett vettig sätt etc.
Nu har jag inte haft så många BMW-motorer i min ägo, men har i alla fall en M62TU i min -99a 7-serie.
Den hade gått 20K mil när jag köpte bilen, med full dokumentation på precis allt bilen varit med om.
Nu har den gått drygt 35K mil och verkar helt ok. Drar ingen olja att tala om, och ja bara går. Fick nya kylslangar och vattenpump strax före 35K mil det som då satt på var original från fabriken.
Kör med den olja BMW har när de servar, har för mig det är en W0-40 helsyntet, och den byts när bytesindikatorn varslar vid ca 2500-3000mil och ser då helt ok ut, och motorn ser helt frisk ut invändigt.
BMW har många motorer som anses bra, men har även vissa som anses sämre eller vissa generationer av nån motor som varit lite känsliga för vissa saker eller haft ökad felfrekvens på vissa saker.
Alltså, det är väl i stort sett desamma som för alla andra mer eller mindre kända tillverkare, oavsett om det handlar om Volvo, Saab, Fiat, Alfa, Cheva, VAG etc etc