Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2023-08-27, 14:26
Medlem
Läste på ett Citroenforum att man ska akta sig för att köpa Citroen C5 med 1.6 motorn THP på 156 hk.
Sämsta motorn BMW tillverkat.
På annat forum skrivs att man ska akta sig för Land Rover med Td5-motorn.
Anses vara sämsta motorn BMW tillverkat under tiden som Land Rover-ägare.
Inte samma motorer.

Samtidigt anses Citroenmotorn som sitter i vissa BMW vara den bästa motorn BMW har satt i sina bilar.

Har ägts fyra BMW i familjen.
Två av min far och två av mig själv.
Problem med kamkedja, lyftare och vipparmar.

Vad anser NI SOM ÄGER/HAR ÄGT BMW - ANDRA OMBEDES VÄNLIGEN MEN BESTÄMT ATT AVSTÅ FRÅN KOMMENTARER (= ni som har hört från jobbarkompisens farsas morfars kusin etc).
Citera
2023-08-27, 14:33
Medlem
pn222jws avatar
Ja, dom låter skumt ibland - lite metalliskt ljud.
Citera
2023-08-27, 14:34
Medlem
VoktorDodkas avatar
Jag har ägt tre BMW men aldrig tagit isär en motor så jag får skriva i tråden enligt dina trådregler som inte betyder något i flashbacks regelverk, du ska inte bestämma vem som får skriva i trådar.

OnT; Jag gillade Mini och hade kunnat tänka mig köpa en ända till jag såg denna video; https://www.youtube.com/watch?v=Yfolxiin_Wo Jag brukar kolla på I Do Cars videos för jag tycker motorobduktioner är intressanta, t ex skulle jag aldrig kunna tänka mig en Ford 1.0 ecoboost efter att ha sett hans video. I videon om Minimotorn, dvs BMW's motor sågar han den vid oljetråget, jag skulle aldrig köpa en bil med en sån motor så numer går Mini bort.
Citera
2023-08-27, 14:34
Medlem
vemsfels avatar
Är det deras bensinare som har sämst rykten eller är deras dieslar lika illa omtalade? Säg senaste 20 åren.
Citera
2023-08-27, 14:38
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Läste på ett Citroenforum att man ska akta sig för att köpa Citroen C5 med 1.6 motorn THP på 156 hk.
Inte samma motorer.

Samtidigt anses Citroenmotorn som sitter i vissa BMW vara den bästa motorn BMW har satt i sina bilar.

Vad anser NI SOM ÄGER/HAR ÄGT BMW - ANDRA OMBEDES VÄNLIGEN MEN BESTÄMT ATT AVSTÅ FRÅN KOMMENTARER (= ni som har hört från jobbarkompisens farsas morfars kusin etc).

Hade en 745d som jag körde en sabla massa mil med helt problemfritt vill jag påstå.

Köp aldrig en en bil med så liten cylindervolym som 1,6 liter, jag tror det är där problemet ligger.
Citera
2023-08-27, 14:47
Medlem
Citat:
Inte samma motorer.

Fan, inte en till skadan här tråd där ”fakta” egentligen bara är subjektivt tyckande och grova generaliseringar och överdrifter…

Ja det finns säkert en och annan motor som BMW inte lyckats så bra med, precis sin alla andra tillverkare också har sådana motorer.

Men generellt sett så funkar de allra flesta av BMWs motorer helt ok, t o m riktig bra, precis som med andra tillverkares motorer. Ja så länge de får vettig service och körs på ett vettig sätt etc.

Nu har jag inte haft så många BMW-motorer i min ägo, men har i alla fall en M62TU i min -99a 7-serie.
Den hade gått 20K mil när jag köpte bilen, med full dokumentation på precis allt bilen varit med om.
Nu har den gått drygt 35K mil och verkar helt ok. Drar ingen olja att tala om, och ja bara går. Fick nya kylslangar och vattenpump strax före 35K mil det som då satt på var original från fabriken.
Kör med den olja BMW har när de servar, har för mig det är en W0-40 helsyntet, och den byts när bytesindikatorn varslar vid ca 2500-3000mil och ser då helt ok ut, och motorn ser helt frisk ut invändigt.

BMW har många motorer som anses bra, men har även vissa som anses sämre eller vissa generationer av nån motor som varit lite känsliga för vissa saker eller haft ökad felfrekvens på vissa saker.

Alltså, det är väl i stort sett desamma som för alla andra mer eller mindre kända tillverkare, oavsett om det handlar om Volvo, Saab, Fiat, Alfa, Cheva, VAG etc etc
Citera
2023-08-27, 15:17
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Om man köper in ett nytt märke i BMW-familjen är det inte enkelt att dessa direkt eller överhuvudtaget förändrar sin organisationnutefter BWW:s riktlinjer. detta har inte med BMW:s kompetens som bilbyggare att göra utan förmågan att anpassa förvärvade bolag.
Avseende BWW:s egna bilar är de utmärkta.
Att någon påstår att man haft fel i familjens bilar får vi ta med en nypa salt mht alla bilar som säljs i världen. Vem vet om det är den yngre sonen i familjen som inte kan köra en bil som köras skall?
Bull
Citera
2023-08-27, 16:02
Medlem
Psykosen-Hexs avatar
Därför att saker som håller säljer inte, tänk hur mycket pengar människor skulle spara om allting höll. Förr i tiden trodde man att kavilté var något som skulle skapa mer pengar men en del studier på senare år bevisade att människor är villiga att spendera pengar på vadsomhelst och hur mycket som helst utan att ifrågasätta något. Allt man behöver göra är att skapa en utsida som ser lockande ut och innehållet gör du billig som går sönder. Med dess metoder sparar du pengar samtidigt som du tjänar mer pengar på reperationer.
Citera
2023-08-27, 16:06
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Korrelerat?
Dom som vet varför BMW tillverkar dåliga motorer köper knappast en BMW, redan där skjuter TS sig i foten, men han är ju som han är.
Citera
2023-08-27, 18:18
Medlem
Ratads avatar
Verkligen. BMW och deras jävla sepeskadade vattenpumpar. Var ett fitthår från motorbrand. Deras återförsäljares attityd när de fuckar upp och sätter i defekta tändspolar gång på gång är dessutom Stortysk och von oben.
Citera
2023-08-27, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemsfel
Är det deras bensinare som har sämst rykten eller är deras dieslar lika illa omtalade? Säg senaste 20 åren.
Vad jag vet är det bara dieselmotron som varit katastrof den såkallade n47 som satt främst i F11 520d och E90 320d.

Men å andra sidan var dom modellerna dom populäraste i Sverige så de inte så konstigt att man märkt av det så mycket i Sverige.

Även S63 v8 som satt i 550 strulade väl en del, drack mycket olja osv.

Så jag tkr TS överdriver med denna trådstarten när han säger att bmw tillverkar dåliga motorer. Deras raka dieselsexor från främst e60 generationen sägs ju vara skottsäkra. Att de finns bilar som gått 40k mil på blocket säger väl en del.
Citera
2023-08-27, 19:59
Medlem
Vem köper en C5 (stor bil) med 1,6 motor ??
Vilken BMW har Citroen motor ??

Gissar att det är den så kallade Prince motorn som syftas.
En gammal PSA motor som BMW var med och utvecklade.
Delarna till motorn tillverkades i Frankrike, och den sattes ihop i England......det säger väl allt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in