2023-08-26, 14:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sheuer77
Alimemazin (fd Theralen) används främst mot ångest och sömnsvårigheter. Finns numera betydligt snällare antihistaminer mot allergi, lyckligtvis utan antipsykotisk/neuroleptisk effekt.

Trots att du blir imponerad av att någon somnar på alimemazin, så blir ju många ändå trötta och somnar av alimemazin.

Du tipsar istället om antipsykotiska läkemedel (neuroleptika) som quetiapin, olanzapin och levomepromazin (fd Nozinan).

Du hävdar således att spasmer och typ 15 kg viktuppgång samt även frekvent tung hangover som helt acceptabla biverkningar för att inte förskriva sömntabletter utan dessa hälsovådliga biverkningar 🤔

Själv varvar jag zopiklon och zolpidem, 20 respektive 10 nätter/månad eftersom jag måste få en god sömn. Funkar fortfarande lika bra nu som för 15 år sedan 👍
Skämtar lite, vet det inte riktigt e allergimedicin. Vet atarax, theralen, lergigan o propavan har ngt ämne gemensamt typ antihistamin, då jag ej ska ta dem. Skämt åsido om att de e allergimedicin, det e gift.

Fick hallisar av just theralen, som e trådens ämne, åt maxdos då de e ”milt”. Sluta de fick injicera mig med ngn spruta på psyket. Ville typ slå dem innan för de omringade mig, var äcklig känsla.

Får ingen hangover av neuroleptika, vaknar alltid pigg o utvilad, tycker de e mildare än de ovannämnda. Men de e väl subjektivt, medicin. Ok bra du hittat ngt som funkar för dig. Låter smart o varva, ksk bidrar till mindre tolerans.
Senast redigerad av annahilda 2023-08-26 kl. 14:56.
Citera
2023-08-27, 06:34
Medlem
Muppetys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whatelseshouldi
Det låter inte normalt för nån sömnmedicin
Nä, jag brukar jämföra Nozinan med en gummiklubba. Det är egentligen ett gammalt neuroleptika, mot schizofreni o sånt, men används i en del fall för att sova på.
Citera
2023-08-27, 20:38
Medlem
Ev1ld1cks avatar
Citat:
Jag har provat olika sorters sömntabletter sen jag var 17 år (är 30 nu).
Men försöker att hålla mig till dom "snällare" nu för tiden för att det blir ett mindre helvete med narkotika i längden.
Nu tar jag Alimemazin, som jag har haft förr och då funkade dom alltid. Men nu funkade dom bara i en vecka sen från en dag till en annan var dom plötsligt som sockerpiller!

Varför??

Har legat sömnlös i några veckor nu och håller på att bli helt störd.

Har aldrig hört talas om att det slutar funka så plötsligt. Det brukar väl avta sakta isåfall eller?

Intressant då jag upplever det likadant. Haft tillgång till två flaskor i månaden och snarkat fint på dem de kvällar jag tar dem och det har funkat kanon nu i ca tre år. Men nu de senaste månaderna har det inte funkat något vidare överhuvudtaget och vid senaste uttaget så hade inte tagit dem på två veckor. Hämtade ut Propavan som var precis lika kasst som de brukar de med. Kikade in här nu för att se om det fanns nån med liknande problem och se på fan. Blir ju som du skriver tyvärr så att man ordnar med andra lösningar som man helst vill undvika.
Citera
2023-08-27, 22:41
Medlem
Whatelseshouldis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ev1ld1ck
Intressant då jag upplever det likadant. Haft tillgång till två flaskor i månaden och snarkat fint på dem de kvällar jag tar dem och det har funkat kanon nu i ca tre år. Men nu de senaste månaderna har det inte funkat något vidare överhuvudtaget och vid senaste uttaget så hade inte tagit dem på två veckor. Hämtade ut Propavan som var precis lika kasst som de brukar de med. Kikade in här nu för att se om det fanns nån med liknande problem och se på fan. Blir ju som du skriver tyvärr så att man ordnar med andra lösningar som man helst vill undvika.

Visst är det skumt! Jag vet som sagt att effekt kan avta vart efter men såhär plötsligt??
Jag har provat med både droppar och kapslar, inget funkar just nu. Och OM det funkar npn enstaka gång så är det bara i ca en timme och om jag inte somnar då så är det kört för sen är det som bortblåst.
Citera
2023-08-27, 22:42
Medlem
Whatelseshouldis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety
Nä, jag brukar jämföra Nozinan med en gummiklubba. Det är egentligen ett gammalt neuroleptika, mot schizofreni o sånt, men används i en del fall för att sova på.

Måste ju va nåt speciellt med dig. Tror ju inte att folk med schizofreni däckar varje morgon när dom tar sin medicin.
Citera
2023-08-28, 06:35
Medlem
Muppetys avatar
Citat:
Måste ju va nåt speciellt med dig. Tror ju inte att folk med schizofreni däckar varje morgon när dom tar sin medicin.
Det är inte bara på mig, jag vet fler som sagt att den medicinen är hemsk. Det där med gummiklubban hörde jag först från en skötare inom psykiatrin. Men det finns såklart de som inte upplever att den knockar en. 100 mg är ganska mycket.

Kollade för jag var säker på att de hade avregistrerat 100 mg's-tabletterna, o nu ser jag att all form av Nozinan är avregistrerad... Men den finns kvar som generika, även 100 mg:
https://www.fass.se/LIF/product?userType=0&nplId=20080408000028

Tydligen kan man ge upp till 400 mg dagligen, o det kan man ju undra varför det hade varit nödvändigt om alla hade däckat av 100 mg.
Citera
2023-08-28, 12:00
Medlem
Du äter allergitabletter inte sömntabletter.
Citera
2023-08-28, 16:02
Medlem
Whatelseshouldis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av offermentalitet
Du äter allergitabletter inte sömntabletter.

Trodde du att du bidrog med något intelligent nu eller? Jag vet exakt vad Alimemazin är din betydelselösa skit.
Citera
2023-08-28, 16:05
Medlem
Citat:
Trodde du att du bidrog med något intelligent nu eller? Jag vet exakt vad Alimemazin är din betydelselösa skit.
Ja du tror att det är sömntabletter vilket du uppger i trådstart din indolenta lilla skithög testa atarax och se om det funkar bättre mot klådan.. jag menar sömnen placebobög!
Citera
2023-08-28, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sheuer77
Alimemazin (fd Theralen) används främst mot ångest och sömnsvårigheter. Finns numera betydligt snällare antihistaminer mot allergi, lyckligtvis utan antipsykotisk/neuroleptisk effekt.

Trots att du blir imponerad av att någon somnar på alimemazin, så blir ju många ändå trötta och somnar av alimemazin.

Du tipsar istället om antipsykotiska läkemedel (neuroleptika) som quetiapin, olanzapin och levomepromazin (fd Nozinan).

Du hävdar således att spasmer och typ 15 kg viktuppgång samt även frekvent tung hangover som helt acceptabla biverkningar för att inte förskriva sömntabletter utan dessa hälsovådliga biverkningar 🤔

Själv varvar jag zopiklon och zolpidem, 20 respektive 10 nätter/månad eftersom jag måste få en god sömn. Funkar fortfarande lika bra nu som för 15 år sedan 👍
Jag kör Quetiapin och är nöjd men alla mediciner har biverkningar och de som du måste äta dagligen bör du beakta hur de kortar ner ditt liv. Det är inte normalt för människan att äta mediciner dagligen. Jag måste. Så grava sömnsvårigheter har jag. Har ingen hangover eller viktuppgång på Quetiapin. Däremot låg jag omkring tio kilo mer på Mirtazapin.

TS det är inte normalt att dagligen äta något för att sova. God sömnhygien är A och O. Själv slarvar jag med sådant som att inte dricka koffein alls (vi med allvarliga sömnproblem kan egentligen inte dricka koffein, använda nikotin eller något som kan påverka sömnen om så bara lite) och jag hinner inte springa och lägga mig när sömncykeln talar om att det är natti, innan jag istället är pigg igen.

Kroppens balansering förstörs av att man ständigt äter mediciner och kanske påverkar det våra naturliga hormoner illa, jag vet inte men även jag kan få plötsliga sömnstopp. Har du sådana ska du inte äta benzo. Jag vaknar t.ex på dem och får hallucinationer enstaka gång vid höga doser istället för att bara sova rakt igenom.

Vad jag gjort är att dubbla Quetiapin vissa nätter och sedan låter jag det vara.

Vid grava sömnproblem får man avstå, kaffe, nikotin, alkohol etc så levern mm inte höjer toleransen. Men då jag ändå måste äta något dagligen dricker jag ändå kaffe.

Det är fullt normalt att mediciner slutar påverka/fungera. Det onormala är att somliga av oss måste äta något varje dag. Prata med din läkare om att pröva ut något annat.

Håll en god sömnhygien och försök göra kväll så tidigt som kanske halv nio, nio.

Är mediciner ett måste så har du sannolikt en underliggande sjukdom/störning (NPF, bipolär etc och då bryts mediciner ner olika). Annars så har det med dina rutiner att göra.
Citera
2023-08-28, 20:00
Medlem
Whatelseshouldis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av offermentalitet
Ja du tror att det är sömntabletter vilket du uppger i trådstart din indolenta lilla skithög testa atarax och se om det funkar bättre mot klådan.. jag menar sömnen placebobög!

Har du blivit dumpad nyligen? Du kanske själv behöver lite hjälp med tabletter.
Citera
2023-08-28, 21:07
Medlem
Citat:
Har du blivit dumpad nyligen? Du kanske själv behöver lite hjälp med tabletter.
Nej. Du kanske själv skulle behöva imovane för att få sova lite så du slipper sitta på dagarna och starta trådar som dessa och ge svar där du verkar vara skruvad i huvudet. Sök hjälp för fan!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in