• 1
  • 2
2023-08-22, 11:05
Medlem
Domass avatar
Tjabba

Undrar om det är någon som har vart med om samma sak.

Går på mirtazapin och det känns som man glömt av hur man ska svälja, detta hjälpte ju knappast när jag samtidigt satta en halv alvedon i halsen.

Fy fan :O

Nu känns det som att jag har svårt andas bara för det, känns som jag inte kan svälja osv.

Detta kanske är något som försvinner med tiden?

Undrar förövrigt om det ens är möjligt att svälja ner något i halsen utan att få en väldigt våldsam reaktion tillbaka...

Just nu sitter jag ju o skriver det här men det känns som det har blivit någon slags andningsdepression av det hela..

Tack för svaren.
Senast redigerad av Domas 2023-08-22 kl. 11:19.
Citera
2023-08-22, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Domas
Tjabba

Går på mirtazapin och det känns som man glömt av hur man ska välja, detta hjälpte ju knappast när jag samtidigt satta en halv alvedon i halsen.

Nu känns det som att jag har svårt andas bara för det, känns som jag inte kan svälja osv.

Varför får du läkemedlet ? Har en släkting som får det och själva anledningen till att hen får det finns ju beskrivet gällande läkemedlet…

Är det inte så att det är pga ditt allmäntillstånd som du har svårt att svälja och inte själva läkemedlet ?
Citera
2023-08-22, 11:15
Medlem
link71s avatar
Antar att du tar den som anti depressiv ?
Käkar 15 mg på kvällen för att sova , men har en vän som käkar 45 mg på morgonen mot ångest , hen blir väl lite dåsig men inte svårt o andas.
Kanske prova attarax eller lergigan?
Mvh
Citera
2023-08-22, 11:15
Medlem
Domass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahre30
Varför får du läkemedlet ? Har en släkting som får det och själva anledningen till att hen får det finns ju beskrivet gällande läkemedlet…

Är det inte så att det är pga ditt allmäntillstånd som du har svårt att svälja och inte själva läkemedlet ?

Jag är ju utbränd och då har man ju en grund eller "shallow" andning så det kan ju vara det.

Känner mig bara panikig av att inte kunna svälja men går väl över. Samma hände igår och det gick över men andningen känns om den är lite knepig efteråt nu, gällande sväljande reflexen just idag.
Citera
2023-08-22, 11:21
Medlem
Domass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av link71
Antar att du tar den som anti depressiv ?
Käkar 15 mg på kvällen för att sova , men har en vän som käkar 45 mg på morgonen mot ångest , hen blir väl lite dåsig men inte svårt o andas.
Kanske prova attarax eller lergigan?
Mvh

Attarax har jag testat men får depressionssymptom av den. Men kommer nog gå över detta, jag sitter ju här o andas fortfarande. Som sagt sväljreflexen kommer nog tillbaka.
Citera
2023-08-22, 11:31
Medlem
Domass avatar
Nu vet jag varför det blev så mycket.

Sväljreflexen har ju med mirtazapinet o göra.

Sen går jag på alimazine med som gör munnen torr och det svårt att svälja.

Ingen bra kombo kanske, som sagt, mirtazpinet och svårigheten att svälja försvinner ju.

Så var det allafall igår, hoppas det släpper denna gången med...
Citera
2023-08-22, 11:40
Medlem
snooper123s avatar
Citat:
Nu vet jag varför det blev så mycket.

Sväljreflexen har ju med mirtazapinet o göra.

Sen går jag på alimazine med som gör munnen torr och det svårt att svälja.

Ingen bra kombo kanske, som sagt, mirtazpinet och svårigheten att svälja försvinner ju.

Så var det allafall igår, hoppas det släpper denna gången med...
Jag tar Mirtazapin och flytande Alimemazin. Jag får svårt att andas av Alimemazinet.
Citera
2023-08-22, 11:42
Medlem
Domass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snooper123
Jag tar Mirtazapin och flytande Alimemazin. Jag får svårt att andas av Alimemazinet.

Okej, det stämmer säkert. Jag tog alimemazin för ett litet tag sen och sen kom det efter det. Tack för att du delade med dig.

Brukar det försvinna efter ett tag? Och i sånna fall hur många timmar typ?
Senast redigerad av Domas 2023-08-22 kl. 11:48.
Citera
2023-08-22, 12:02
Moderator
Morfar-52s avatar
Inte drogakut, flyttar.

Drogakuten --> Psykiatri och psykofarmaka
/Moderator
Citera
2023-08-22, 12:29
Medlem
Saltkungens avatar
Citat:
Tjabba

Går på mirtazapin och det känns som man glömt av hur man ska svälja, detta hjälpte ju knappast när jag samtidigt satta en halv alvedon i halsen.

Undrar förövrigt om det ens är möjligt att svälja ner något i halsen utan att få en väldigt våldsam reaktion tillbaka...

Just nu sitter jag ju o skriver det här men det känns som det har blivit någon slags andningsdepression av det hela..

Tack för svaren.

Jo detta har jag upplevt under insättningen av en antidepressiv. Riktigt obehagligt, brukar gå över efter någon vecka.
Citera
2023-08-22, 12:30
Medlem
Domass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkungen
Jo detta har jag upplevt under insättningen av en antidepressiv. Riktigt obehagligt, brukar gå över efter någon vecka.

Okej, va bra. Tack för svaren!
Citera
2023-08-22, 12:33
Medlem
Domass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkungen

Du vet inte heller vad som kan hända om man slutar ta medicinen tvärt?

Kör ju även dubbeldos nu i början 2 dagar, så kanske därför det extra svårt i svälja nu?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in