• 1
  • 2
2023-08-22, 12:35
Medlem
Saltkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Domas
Du vet inte heller vad som kan hända om man slutar ta medicinen tvärt?

Kör ju även dubbeldos nu i början 2 dagar, så kanske därför det extra svårt i svälja nu?

Beror på hur länge du har ätit den? Handlar det om veckor så brukar det inte vara någon fara. Handlar det om månader eller år så kan det bli jobbigt
Citera
2023-08-22, 12:37
Medlem
Domass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkungen
Beror på hur länge du har ätit den? Handlar det om veckor så brukar det inte vara någon fara. Handlar det om månader eller år så kan det bli jobbigt

Okej, nej jag har tagit den igår bara. Det ska vara mot sömnsvårigheter och lite depression.

Nåja, får la ha svårt i svälja ett tag nu då till de har redit sig.
Citera
2023-08-22, 12:53
Medlem
Saltkungens avatar
Citat:
Okej, nej jag har tagit den igår bara. Det ska vara mot sömnsvårigheter och lite depression.

Nåja, får la ha svårt i svälja ett tag nu då till de har redit sig.

Om du börjar känna att det snarare är en allergisk reaktion så bör du kontakta 112 eller åka till akuten i alla fall. Men dysfagi och ytlig andning är inte helt ovanligt med insättning av psykofarmaka enligt min erfarenhet
Citera
2023-08-22, 13:09
Medlem
Domass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkungen
Om du börjar känna att det snarare är en allergisk reaktion så bör du kontakta 112 eller åka till akuten i alla fall. Men dysfagi och ytlig andning är inte helt ovanligt med insättning av psykofarmaka enligt min erfarenhet

Okej va bra då vet jag, tack så mycket.
Citera
2023-08-22, 13:20
Medlem
snooper123s avatar
Citat:
Okej, det stämmer säkert. Jag tog alimemazin för ett litet tag sen och sen kom det efter det. Tack för att du delade med dig.

Brukar det försvinna efter ett tag? Och i sånna fall hur många timmar typ?
Ja det brukar försvinna efter några minuter. Men jag har en inhalator som jag tar för jag har astma. Borde väll inte vara så svårt att få på recept?
Brukar du ha svårt att andas ibland?
Citera
2023-08-22, 13:38
Medlem
Domass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snooper123
Ja det brukar försvinna efter några minuter. Men jag har en inhalator som jag tar för jag har astma. Borde väll inte vara så svårt att få på recept?
Brukar du ha svårt att andas ibland?

Okej, det har suttit i typ två timmar nu. Började igår med mirtazapin krka så det kanske är därför det är lite färskt.

Yepp, svårt o andas med eller liksom någon konstig andning på nåt sätt, men det är nog alimazinet som gör det som du sa. Svalgproblem kom efter jag tagit det.
Citera
2023-08-22, 16:37
Medlem
Citat:
Okej, det har suttit i typ två timmar nu. Började igår med mirtazapin krka så det kanske är därför det är lite färskt.

Yepp, svårt o andas med eller liksom någon konstig andning på nåt sätt, men det är nog alimazinet som gör det som du sa. Svalgproblem kom efter jag tagit det.
Problem med magsyra varva med omaprazol och se om det blir bättre.
Citera
2023-08-22, 16:54
Medlem
Domass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lejonet1
Problem med magsyra varva med omaprazol och se om det blir bättre.

Tack!
Citera
2023-08-22, 16:54
Medlem
Man ska ju alltid ta problem med andnigsapparaten seriöst så det bästa rådet är väl egentligen att åka in till akuten, eller åtminstone höra av dig till 1177.
Med det sagt, har själv varit utbränd mm och ätit mirta men jag tog det endast för sömnen och då i dosen 7.5 -15mg (15 enligt läkare men det finns massor med info om verkningsmekanismen som visar att om i första hand vill åt dåsigheten så är det lägre doser som gäller. Högre kan tvärt om vara aktiverande och ges främst mot depression med en ångestkomponent.)
Det finns stor koppling mellan ångest och sväljsvårgigeter (se tex Globuskänsla, https://www.netdoktor.se/infektion/o...halsen-globus/)
Lekmannamässigt låter det såklart som att du är orolig för effekterna av medicinen och kroppen reagerar (omedvetet) därefter. Men som sagt, eftersom andingsproblem faktiskt kan finnas på riktigt också tycker jag verkligen du ska ta kontakt med sjukvården omgående! Lycka till!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in