• 1
  • 2
2023-08-20, 19:37
Medlem
Core.s avatar
Alla har vi väl läst om dubbelmordet i Linköping, Golden State Killer , med flera som gått från att vara omöjliga att lösa till att kunna ställa gärningsmannen till svars, på en öresvändning.

Fastnade i ett rabbit hole, och läste om utvecklingen i det här sättet att lösa brott. I USA blir nu fler och fler lågprofils-case lösta med denna metod, än så länge ned till misshandelsnivå utan sexuella inslag. När ser vi detta på småbrott?

Och vad händer, när vi har lagändring på plats som tillåter metoden i Sverige? Jag tycker att det är en otroligt spännande utveckling, och bra om det blir tillåtet, DNA teknik blir även den enklare och billigare med tiden, så snart löser vi fyra år gamla småbrott den här vägen.

Undrar om många som begått brott är beredda? Det lär ju bli förödande för vissa som kommit undan och kanske rätat upp sig, bildat familj, etc.

Vad har ni för tankar? Tycker ni att det inkräktar på den personliga integriteten, är det okej ur ett etiskt perspektiv?
Citera
2023-08-20, 19:50
Medlem
Det är ju rätt krävande och kostar resurser, så jag tror man håller denna typ av utredningsmetoder till de värsta brotten, dvs mord, sällsynt brutala våldtäkter (typ billdalsfallet) och liknande. Misshandel (ringa osv) samt ringa narkotikabrott lägger man inte ner lika mycket resurser på och därför har jag väldigt svårt att se att man nyttjar sig av släktDNA.
Citera
2023-08-20, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TageBanan
Det är ju rätt krävande och kostar resurser, så jag tror man håller denna typ av utredningsmetoder till de värsta brotten, dvs mord, sällsynt brutala våldtäkter (typ billdalsfallet) och liknande. Misshandel (ringa osv) samt ringa narkotikabrott lägger man inte ner lika mycket resurser på och därför har jag väldigt svårt att se att man nyttjar sig av släktDNA.
Inte om proverna redan är tagna och bearbetade av andra företag (släktforskningsföretag). Deras analyser är dessutom mycket mer avancerade än polisens och ger större möjlighet att hitta släktingar till brottslingar. Metoden har dock bromsats här i Sverige i nuläget.
Senast redigerad av VVVulpes 2023-08-20 kl. 19:56.
Citera
2023-08-20, 19:56
Medlem
Core.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VVVulpes
Inte om de redan är tagna och bearbetade av andra företag (släktforskningsföretag). Deras analyser är dessutom mycket mer avancerade än polisens och ger större möjlighet att hitta släktingar till brottslingar. Metoden har dock bromsats här i Sverige i nuläget.

Ja det ligger ju under olika utredningar just nu, men ett lagförslag lär finnas på plats inom några år.
Citera
2023-08-20, 20:04
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Core.
Och vad händer, när vi har lagändring på plats som tillåter metoden i Sverige?
För ett par månader sedan släpptes en utredning (SOU 2023:32). Den föreslår ett antal lagändringar som ska möjliggöra att metoden börjar användas rutinmässigt i Sverige. Här har det bara använts en gång, för att lösa dubbelmorden i Linköping. Strax efter det kom Integritetsskyddsmyndigheten fram till att metoden är i konflikt med gällande rätt. Därför tillsattes denna utredning för att föreslå de lagändringar som krävs.

Utredningen föreslog att det bara ska tillåtas för utredningar om mord, grov våldtäkt och grov våldtäkt mot barn. Den föreslår också att de relevanta ändringarna ska träda i kraft 1 januari 2025.

Det som händer just nu är att utredningen är ute på remiss. Det betyder att diverse intressegrupper ska tycka till om utredningen. Efter det skriver regeringen en proposition, som tar hänsyn till synpunkter som framkommit under remissen. Efter det tar Lagrådet en kik på regeringens förslag. Efter eventuella invändningar från deras sida har tagits hänsyn till, så skickas förslaget till riksdagen. När de godkänt det så blir förslaget en lag.

Jag tippar på att det kommer vara på plats 2025, enligt utredningens förslag.
Citera
2023-08-20, 20:11
Medlem
Core.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
För ett par månader sedan släpptes en utredning (SOU 2023:32). Den föreslår ett antal lagändringar som ska möjliggöra att metoden börjar användas rutinmässigt i Sverige. Här har det bara använts en gång, för att lösa dubbelmorden i Linköping. Strax efter det kom Integritetsskyddsmyndigheten fram till att metoden är i konflikt med gällande rätt. Därför tillsattes denna utredning för att föreslå de lagändringar som krävs.

Utredningen föreslog att det bara ska tillåtas för utredningar om mord, grov våldtäkt och grov våldtäkt mot barn. Den föreslår också att de relevanta ändringarna ska träda i kraft 1 januari 2025.

Det som händer just nu är att utredningen är ute på remiss. Det betyder att diverse intressegrupper ska tycka till om utredningen. Efter det skriver regeringen en proposition, som tar hänsyn till synpunkter som framkommit under remissen. Efter det tar Lagrådet en kik på regeringens förslag. Efter eventuella invändningar från deras sida har tagits hänsyn till, så skickas förslaget till riksdagen. När de godkänt det så blir förslaget en lag.

Jag tippar på att det kommer vara på plats 2025, enligt utredningens förslag.

Tack, Google men hittade bara att det var under utredning. Tack för kött!
Citera
2023-08-20, 20:12
Medlem
Polisen i Sverige har väl DNA topsat alla som har varit misstänkta och anhållna för ett brott dom senaste 20 åren..jag blev det iallafall och det va några år efter millenium...jag friades av misstanken redan efter några timmar och släpptes av åklagaren men snuten vägrade att förstöra mitt DNA trots att jag bad dom och göra så..hur används dom tusentals olika prover i framtiden?
Citera
2023-08-20, 20:13
Medlem
Det här är spännande. Se https://sv.wikipedia.org/wiki/DNA-släktforskning för hur det funkar. Se https://sv.wikipedia.org/wiki/DNA-sl...i_kriminalfall för lagar och konkreta svenska exempel på polisens användning. Saknas något i artikeln? Det mesta verkar vara skrivet 2019 - vad har hänt mycket sedan dess?

Polisen kallar sin användning av DNA-släktforskning för "familjesökning". Låter som en anglicism i mina öron. Det var förbjudet i Sverige fram till 1 januari 2019.

Händer det något mer från regeringens sida kring att tillåta "familjesökning" för brottsbekämpning? Det kom en utredning i juni: https://www.regeringen.se/pressmedde...tsbekampning1/

Citat:
Ursprungligen postat av TageBanan

En släktforskare som jobbar i några veckor ensam är bra mycket billigare än konventionellt polisarbete och tekniska undersökningar, t.ex. genom att DNA-testa massor av misstänkta utan att blanda in släktforskning, som man ibland tvingas göra idag.

Skälet till att familjesökning bara bör användas för riktigt grova brott, t.ex. mord, är inte ekonomiskt utan etiskt och om avtal. Vi som har DNA-testat oss är inte villiga att ladda upp vårt testresultatet till amerikanska sajter om det används för annat, utan då skulle vi begära att jänkarna tar bort oss ur databaser. T.ex. vill jag inte riskera att sätta dit min syssling som småtjuv. Men jag skulle inte ha problem om det visar sig att min femmäning är mördare eller serievåldtäktsman och blev avslöjad genom att jag har gjort en DNA-test. Andra vill inte ens att det används för det.

DNA-företagen har avtal som bara tillåter att polisen använder resultatet för att hitta riktigt grova brott. Det vanligast DNA-företaget bland svenskar har varit familytreedna.com (ftdna.com), och för några år sedan var det bara det DNA-företaget som tillät polisen att ladda upp DNA från brottsplatser i databasen. Är det fler företag nu som har samma typav villkor, eller hindras det fortfarande?

Folk från andra europeiska länder, t.ex. Frankrike och Tyskland, är förvånade att vi svenskar skickar vårt DNA så lättvindligt till en massa amerikanska företag. I Frankrike har DNA-släktforskning varit förbjudet och kanske fortfarande är det? Där anses att utomäktenskapliga barn bör få vara en hemlighet länge. Och i bl.a. Tyskland är man rädda för åsiktsregistrering och annan politisk övervakning, pga egna negativa erfarenheter i DDR och under naziregimen.
Senast redigerad av guru1966 2023-08-20 kl. 20:31.
Citera
2023-08-20, 20:21
Medlem
DNA forskningen kommer påverka våra liv ordentligt i framtiden.
Ju mer tekniker och metoder som framställs, ju mer raffinerande svar kan forskarna få.
T ex försäkringar, när du i framtiden måste lämna ett DNA prov innan din försäkring godkänns och premien fastställs eller om du ens får teckna en försäkring.
Även vid graviditeter så kommer många att välja bort foster med Downs Syndrom etc.
Så givetvis kommer brottsbekämpningen med att använda sig av den nya tekniken.
Citera
2023-08-20, 20:24
Medlem
Lär komma, gör ju polisens arbete mycket enklare, lämnade boven sitt dna på brottsplatsen så kollar de bara det mot nån av alla släktforskningssidor och ser då att denne tex har en syster som laddat upp sitt dna, kan ju inte bli lättare. Lär väl istället bli så att mördare inte bara bränner liket utan oxå rummet de begick mordet i. Blir nog svårt för de som i stunden begår ett brott att komma undan, som typ pga omständigheter har svårt att besinna sig där o då, är det planerade brott lär de ju se till att inte lämna sitt dna på brottsplatsen. Men sen tänker jag att så som utvecklingen går med övervakningssamhället (allt från övervakningskameror på allmän plats till platsfunktionen på mobilen) så lär de inom en inte alltför avlägsen framtid bara behöva gå in på nått sammankopplat övervakningssystem och "spola tillbaka bandet" för att se vem som begick inbrottet/mordet/ lämnade hotbrevet i brevlådan.
Senast redigerad av Mon81 2023-08-20 kl. 20:27.
Citera
2023-08-20, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raikkonen
Polisen i Sverige har väl DNA topsat alla som har varit misstänkta och anhållna för ett brott dom senaste 20 åren..jag blev det iallafall och det va några år efter millenium...jag friades av misstanken redan efter några timmar och släpptes av åklagaren men snuten vägrade att förstöra mitt DNA trots att jag bad dom och göra så..hur används dom tusentals olika prover i framtiden?
Perfekt att veta ditt DNA så att de kan ordna att du dör om de, tjuvarna, skulle vilja det.
Citera
2023-08-21, 01:58
Medlem
pn222jws avatar
Grövre brott kräver ju i Sverige starkare bevis..."bortom rimligt tvivel"...det garanterar ju en viss rätts-säkerhet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in