2024-08-05, 13:29
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KingHiss
För när dessa länder skänkt dem så måste de förnya sin luftflotta med F35. Eller ngt annat som Svenska plan.
Vilket länderna redan hade planerat innan invasionen av Ukraina.
Citera
2024-08-05, 13:33
Medlem
KingHisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Vilket länderna redan hade planerat innan invasionen av Ukraina.

Men ändå 61 flygplan är mkt cash. Väl uppenbart att USA redan planerat att sälja 35or till de som köpt 16 i massmängder, hur fan skulle annars USAs ekonomi gällande försvarsbudget gå runt?
Citera
2024-08-05, 13:42
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KingHiss
Men ändå 61 flygplan är mkt cash. Väl uppenbart att USA redan planerat att sälja 35or till de som köpt 16 i massmängder, hur fan skulle annars USAs ekonomi gällande försvarsbudget gå runt?
Vad kostar det att avveckla F-16 systemet tror du? Vad kostar det att skrota ett flygplan?

Ställ det i korrelation till vad det kostar att skänka bort dem till Ukraina. Det är ett nollsummespel det handlar om.

F-35 är ett fantastiskt flygplan. Varför får inte USA sälja det om de lagt miljarder på att utveckla det?
Citera
2024-08-05, 13:43
Medlem
KingHisss avatar
Citat:
Vad kostar det att avveckla F-16 systemet tror du? Vad kostar det att skrota ett flygplan?

Ställ det i korrelation till vad det kostar att skänka bort dem till Ukraina. Det är ett nollsummespel det handlar om.

F-35 är ett fantastiskt flygplan. Varför får inte USA sälja det om de lagt miljarder på att utveckla det?

Håller med dig
Citera
2024-08-05, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Lustigt att du bryter in i en konversation för att påpeka att flygplan faktiskt kan flyga jättefort.
Om du läser HELA mitt inlägg och även inlägget jag citerade så förstår du kanske i vilken riktning konversationen hade, eller var du bara för ivrig att delge din nyinförskaffade kunskap om flygplanens hastighet att du inte orkade läsa hela inlägget?

Ditt nonsensinlägg tillför ingenting.
Eftersom du inte förstod att läsa hela mitt inlägg så förklarar jag här i korta drag för dig vad allt gick ut på:
Personen jag svarade undrade hur ryssarna vet var flygplanen servas.
Då förklarade jag att det är väldigt svårt att gömma något som är så stort och låter som fan.
Det går alltså att se och höra var flygplanen åker och var de landar.

Jag bryter in när ryssapologeter häver ur sig massa BS, vilket händer precis hela jävla tiden. På hur långt håll hörs ett landande flygplan liksom, oavsett hastighet? Håll dig till fakta och nåt som liknar sanning så slipper du mig.
Citera
2024-08-05, 16:21
Medlem
DeekinTTs avatar
Citat:
F-16 är i luften...

Välkommen till världen.

Gör ingen skillnad. Ukraina har förlorat. Desto tidigare folk kan acceptera det desto bättre.
Citera
2024-08-05, 16:23
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeekinTT
Gör ingen skillnad. Ukraina har förlorat. Desto tidigare folk kan acceptera det desto bättre.

En stor skillnad är ju att du hade tokfel - igen
Citera
2024-08-05, 16:29
Medlem
DeekinTTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
En stor skillnad är ju att du hade tokfel - igen

Källa på det?
Citera
2024-08-05, 17:08
Medlem
Citat:
Det är självklart att de gör en skillnad.
.......
En viss skillnad - att dra ut på lidandet möjligtvis och försämra det än mer för oss i Sverige och övriga Europa.

Citat:
Döda fler ryssar. Till slut kanske det finns ett stopp även för Ryssland.
.......
Ja, det tror jag är en sak de också kan bidra med - att ha ihjäl fler ryska soldater. Dock kommer det inte stoppa ryssen (såvida det inre blir i hundratusentals mer än "kalkylerat". Då ställer nog ryssen till det sjuuuukt värre för Ukraina innan.

Citat:
Vad händer om konflikten hamnar i ett dödläge tror du?
Jag vet inte. Det kanske blir ett stillastående skyttegravskrig där det fortsatt dör folk på båda sidor - Ryssen har fler soldater = vinst?
........
Citat:
Varför tror du Ryssland avancerar? Är det för att de måste eller för att de vill det?
Ryssen har ett mål med kriget i Ukraina, därför avancerar de. Antingen fortsätter de att ta mark tills de anser att de är klara (de där "oblasten" de sagt de skall ta) samt tills de avsatt Zelensky (vad jag tror de är ute efter och sätta en egen marionettregering där).
Alternativt så kommer ryssen och Ukraina (inkl USA/Storbritannien och vissa av EUs stora) överens om en fred och Europa kan börja skuldsättas än mer för att betala för allt återuppbyggande i Ukraina. För jag kan lova dig Ryssen kommer nog inte bidra med ett piss till det annat ön i de län de tagit och kommer behålla.

Hur vet du detta?[/quote]
Jag vet ingenting, jag bara tror, tycker, reflekterar eller resonerar.
Är mest intresserade av vad andra tycker och diskutera kring det. Samt att övertygas att ändra mina åsikter och tyckande till det bättre.
Citera
2024-08-05, 17:17
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Men är det så då? Kommer planen operera från baser utanför Ukraina?
Kan nästan garantera att så inte kommer bli fallet. Om så sker är det en ganska rejäl upptrappning av engagement av tredje västerlänsk part. Att Belarus ställde sina baser till ryskt förfogade är ganska ojämförbart i sammanhanget.
Citera
2024-08-05, 17:18
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Kan nästan garantera att så inte kommer bli fallet. Om så sker är det en ganska rejäl upptrappning av engagement av tredje västerlänsk part.

Tycker också det skulle vara väldigt förvånande
Citera
2024-08-05, 17:20
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande
Det är en helt livsfarlig utveckling om F-16 ska operera ifrån flygbaser i Polen och Rumänien för att slå mot mål i kriget.

Iofs lite oklart för mig om artikel 5 gäller om Polen/Rumänien anfaller först med F-16 och Ryssland bombar sönder deras flygbaser?

Låter som sagt märkligt att du ska operera från tredje land, men jag tror också att det inte skulle vara några problem för Polen att ensamt slå Ryssland i ett krig. Behöver inte åberopa artikel 5.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in