2024-08-05, 17:35
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KingHiss
Klart inte USA skänker dem. NATO länder som köpt dem av USA skänker dem. Jag hoppade bara över förklaringen. Trodde de var underförstått att alla NATO länder är USAs proxys.

För när dessa länder skänkt dem så måste de förnya sin luftflotta med F35. Eller ngt annat som Svenska plan.
Länderna som skickat F-16 är såna som redan innan kriget beställt F-35.
Citera
2024-08-05, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sidlinjen18
Jag bryter in när ryssapologeter häver ur sig massa BS, vilket händer precis hela jävla tiden. På hur långt håll hörs ett landande flygplan liksom, oavsett hastighet? Håll dig till fakta och nåt som liknar sanning så slipper du mig.

Vad är det som är BS menar du? Är det att flygplanen är stora? Eller är det att de låter som är BS?
Går det inte att se och/eller höra var ett flygplan är när det är i luften?

Vad tillför ditt inlägg:
Citat:
Ursprungligen postat av Sidlinjen18
Verkar som du missat innebörden av överljudshastighet. Kommer planen emot dig i fart över Mach 1.0 så hör du naturligtvis inte ett skit förrän de passerat.

Som att säga att när det regnar ute så kan du bli blöt.

Kom med något konkret då om du har invändningar mot mitt inlägg, istället för att rapa ur dig nonsens som att flygplan åker fort och då hör man dem inte förrän efteråt.

Du får ju fortfarande en position på flygplanen.
Kom med något som tillför tråden istället för personangrepp o rent trams.
Citera
2024-08-05, 18:53
Medlem
KingHisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Länderna som skickat F-16 är såna som redan innan kriget beställt F-35.

Troligen ja. Är inte så insatt i hur beställningskedjan ser ut.
Citera
2024-08-05, 19:04
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlatanery-end
Ja, det tror jag är en sak de också kan bidra med - att ha ihjäl fler ryska soldater. Dock kommer det inte stoppa ryssen (såvida det inre blir i hundratusentals mer än "kalkylerat". Då ställer nog ryssen till det sjuuuukt värre för Ukraina innan.
Detta inlägg var spännande.

Hur många tror du att ryssen "kalkylerat" med?

Detta är faktiskt intressant.

EDIT:
Citat:
Jag vet inte. Det kanske blir ett stillastående skyttegravskrig där det fortsatt dör folk på båda sidor - Ryssen har fler soldater = vinst?
Denna undrar jag också hur du kan veta. Hur många soldater mer har Ryssland som de kan avvara?

De saknar ju redan arbetare i skitlandet.
Senast redigerad av Conception 2024-08-05 kl. 19:23.
Citera
2024-08-05, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Detta inlägg var spännande.

Hur många tror du att ryssen "kalkylerat" med?

Detta är faktiskt intressant.

EDIT:

Denna undrar jag också hur du kan veta. Hur många soldater mer har Ryssland som de kan avvara?

De saknar ju redan arbetare i skitlandet.
Om nu F16 riskerar ställa till det rejält för ryssen så tror jag de säkert, om de inte redan gjort det, kompenserar för riskerna och följderna.

Kanske slängde ut mig "kalkylerat antalet avlidna" slentrianmässigt men jag menar visst bör de räknat med hur många soldater som "riskerar" att dö i konflikten, hur många de har etc innan/efter mobiliseringrar osv.

Sedan måste propagandaapparaten jobba hårdare ju fler avlidna det är. Se bara hur väst jobbar som svin för att hålla antalet avlidna och skadade ukrainare så diffust, luddigt och hemligt det bara går.
Samt hur det går på slagfältet får ju bara inte komma ut, om det inte är en drönarvideo om hur en soldat får en granat i huvudet eller en HIMARSrobot som spränger en pluton.
Det första "västmakten" gjorde vid inledning av konflikten var att stoppa rysk/östmedia för oss i väst, för risken att vi skulle få reda på "annan fakta" än den som väst styrde fick ju bara inte hända.
Citera
2024-08-05, 23:21
Medlem
Med ett antal F16 i luften så får säkert ryssen svårare att ta mark och det kommer gå än långsammare än det gör nu (vet inte hur fort/långsamt det går nu). Men ryssen kommer kompensera och få flytta fram sitt luftvärn med större risk för HIMARS/ATACAMS etc.

En undran jag har är dock, hur många piloter har Ukraina som kan flyga detta plan idag eller om det halvår? Jag tror inte det kommer vara ukrainska piloter, jag tror det kommer vara "frivilliga" polska, estniska/litauiska med mera. Och de kommer utföra ytterst begränsade operationer i luften. Möjligtvis kommer en eller ett par vara ukrainska med huvuddelen kommer vara tidigare experter på planet. Och kommer det att lyfta från andra EU-länder för mission i Ukraina då är EU ute på hejdlöst tunn farlig is. Men å andra sidan, de eu-politikerna tidigare och nu jobbar inte för oss utan för Globalistsvinets (unipolära drivkrafterna) agenda i vilket fall.

När ryssen kommer ha skjutit ner det första och andra kommer de inte flyga nämnvärt längre och framför allt inte nära fronten.

Det skall bli intressant att följa tråden igen om ett halvår/år och se hur våra inlägg "åldrats".
Citera
2024-08-06, 01:06
Medlem
DragonOnWall8s avatar
Citat:
Med ett antal F16 i luften så får säkert ryssen svårare att ta mark och det kommer gå än långsammare än det gör nu (vet inte hur fort/långsamt det går nu). Men ryssen kommer kompensera och få flytta fram sitt luftvärn med större risk för HIMARS/ATACAMS etc.

En undran jag har är dock, hur många piloter har Ukraina som kan flyga detta plan idag eller om det halvår? Jag tror inte det kommer vara ukrainska piloter, jag tror det kommer vara "frivilliga" polska, estniska/litauiska med mera. Och de kommer utföra ytterst begränsade operationer i luften. Möjligtvis kommer en eller ett par vara ukrainska med huvuddelen kommer vara tidigare experter på planet. Och kommer det att lyfta från andra EU-länder för mission i Ukraina då är EU ute på hejdlöst tunn farlig is. Men å andra sidan, de eu-politikerna tidigare och nu jobbar inte för oss utan för Globalistsvinets (unipolära drivkrafterna) agenda i vilket fall.

När ryssen kommer ha skjutit ner det första och andra kommer de inte flyga nämnvärt längre och framför allt inte nära fronten.

Det skall bli intressant att följa tråden igen om ett halvår/år och se hur våra inlägg "åldrats".

Såvitt jag har läst så är dom första 10 st piloterna klara ifrån Arizona, sen har följande länder träning med 6-10 st vardera.
UK
Norge
Danmark
Nederländerna
Rumänien (dubbla antalet)
USA tar in en ny batch
Så till årsskiftet kanske ett 30-40 tal.
Citera
2024-08-06, 02:19
Medlem
DeekinTTs avatar
F16 kommer inte göra någon skillnad. Det vet alla med lite eftertanke.
Citera
2024-08-06, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DragonOnWall8

Såvitt jag har läst så är dom första 10 st piloterna klara ifrån Arizona, sen har följande länder träning med 6-10 st vardera.
UK
Norge
Danmark
Nederländerna
Rumänien (dubbla antalet)
USA tar in en ny batch
Så till årsskiftet kanske ett 30-40 tal.
Är det samtliga av Ukrainas stidspiloter från deras flygvapen som flyger deras tidigare stridsflygplan?

Det är väl mer än anmärkningsvärt att man tar flertalet av de stridspiloter man har och skickar iväg dem så långt från kriget man kan, på en utbildning under ett år eller två. Detta mitt under brinnande kriget när man kunde haft dem utförandes motoffensiver eller försvar mot ryssen. Eller har Ukrainas stridsflygplan skjutits ner så det var lika bra att skicka dem alla på utbildning? I så fall bra att inga av piloterna dog och alla kunde skickas iväg på utbildningen.

Propagandamaskineriet när det är som bäst - eller?
Citera
2024-08-06, 08:14
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Om nu F16 riskerar ställa till det rejält för ryssen så tror jag de säkert, om de inte redan gjort det, kompenserar för riskerna och följderna.
Frågan är om de verkligen gör det. När HIMARS kom så visade det på enorma svagheter i den ryska krigsmakten. Nu har det blivit bättre men vi ser fortfarande svagheter i exempelvis kamouflering av sina fordon och förbandsplatser vilket inte verkar existera.

Citat:
Kanske slängde ut mig "kalkylerat antalet avlidna" slentrianmässigt men jag menar visst bör de räknat med hur många soldater som "riskerar" att dö i konflikten, hur många de har etc innan/efter mobiliseringrar osv.
Ett land som räknar hur länge man kan föra ett krig i sina förluster är verkligen ett riktigt ociviliserat land och där tror jag faktiskt inte ens Ryssland är. De måste ha passerat den gränsen för länge sedan med tanke på deras enorma manskapsbrist i landet. Jag tror snarare att det handlar om att de är i en rävsax de inte riktigt kan ta sig ur. De måste få till en fred på sina egna villkor för att kunna behålla ansiktet.

Citat:
Sedan måste propagandaapparaten jobba hårdare ju fler avlidna det är. Se bara hur väst jobbar som svin för att hålla antalet avlidna och skadade ukrainare så diffust, luddigt och hemligt det bara går.
Jag tror du fått detta runt bakfoten att västmedia på något sätt inte försöker rapportera sanningshaltiga förlustsiffror. Det är självklart att de gör så. Hade förlustsiffrorna för Ukraina varit skyhögt mycket mer än Ryssland så hade detta rapporterats. Om annat så hade det antagligen gjort att stödet för Ukraina hade ökat och inte minskat med tanke på uppoffringen de gör.

Nu är det inte så.

Citat:
Samt hur det går på slagfältet får ju bara inte komma ut, om det inte är en drönarvideo om hur en soldat får en granat i huvudet eller en HIMARSrobot som spränger en pluton.
Jag tycker det finns väldigt mycket i västmedia om att Ukraina har brist på soldater och får dra sig tillbaka på Donetsk-fronten. Men att offrandet av ryska soldater och fordon fortfarande är högre och att deras anfall är mer eller mindre helt tokigt genomförda.

Citat:
Det första "västmakten" gjorde vid inledning av konflikten var att stoppa rysk/östmedia för oss i väst, för risken att vi skulle få reda på "annan fakta" än den som väst styrde fick ju bara inte hända.
Vad är det för skitsnack? Jag kommer fortfarande åt både rysk media och ryska försvarsministeriets egna sida. Ingen idé att ljuga om detta.

Dock ser man att både rysk media samt deras försvarsministerie rapporterar lögner.
Citera
2024-08-06, 08:21
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Är det samtliga av Ukrainas stidspiloter från deras flygvapen som flyger deras tidigare stridsflygplan?

Det är väl mer än anmärkningsvärt att man tar flertalet av de stridspiloter man har och skickar iväg dem så långt från kriget man kan, på en utbildning under ett år eller två. Detta mitt under brinnande kriget när man kunde haft dem utförandes motoffensiver eller försvar mot ryssen. Eller har Ukrainas stridsflygplan skjutits ner så det var lika bra att skicka dem alla på utbildning? I så fall bra att inga av piloterna dog och alla kunde skickas iväg på utbildningen.

Propagandamaskineriet när det är som bäst - eller?
Många ukrainska maskiner har antagligen blivit utslagna på marken utan att piloterna satt i dessa så självklart har man fler piloter än man har flygplan.

Sedan är chansen stor att flygföraren klarar sig vid en nedskjutning i moderna flygplan. Det finns inga luftvärnsmissiler som spränger flygplan i luften utan de skadar dem ofta så pass så de inte kan flyga vidare och då skjuter piloten ut sig.
Citera
2024-08-06, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeekinTT
F16 kommer inte göra någon skillnad. Det vet alla med lite eftertanke.

Det där är inte ett korrekt användande av ordet ”eftertanke”, vatnik. Fixa till ditt översättningsprogram.

Att F-16 skulle göra en avgörande skillnad var det nog egentligen ingen som trodde eftersom de i det inledande skedet är så pass få och att de dessutom dyker upp väldigt sent i kriget.

Jag tror att denna ståndpunkt får revideras lite. Med tanke på att trollaktiviteten har gått upp en del och att det ständigt tjatas och bölas om F-16 så finns det väl egentligen bara en slutsats att dra. Ryzzen är livrädd för vad som komma ska. Det här var inte alls enligt planen. Väst skulle skrämmas från att alls leverera men det fungerade inte. Och nu kommer konsekvenserna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in