2024-08-04, 11:44
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlatanery-end
Hur lång tid tror det du tar nu då, när de fått F-16, för Ukraina att bekämpa och köra ut ryssen från Ukraina?

Nej. Ukraina vinner givetvis inte kriget enbart pga F-16
Citera
2024-08-04, 12:08
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Hur lång tid tror det du tar nu då, när de fått F-16, för Ukraina att bekämpa och köra ut ryssen från Ukraina?

6st F-16 gör inte ett helt krig.

Det lät exakt likadant när HIMARS var på väg. De avgör inte kriget men även du fattar att de gjort en jävla skillnad.

Men tror du att 6st F-16 är så jävla betydelsefulla så förstår du också att Ryssland skulle vara helt kört mot Nato om de skulle möta 1000st F-16.

Men jag tror att du har fått för dig att Ryssland skulle lätt slå Nato så det blir lite av ett moment 22 i ditt huvud misstänker jag.

Men jag hoppas dessa F-16 jobbar aktivt nu.
Senast redigerad av Conception 2024-08-04 kl. 12:19.
Citera
2024-08-04, 17:51
Medlem
avcs avatar
De har väl Su-57 i tiofaldig kvantitet eller vad det var?
Strategiskt enklast är ju att blasta dädan skiten innan den ens lyft. Känns som Ryssia borde veta var grejerna finns med tanke på deras insyn i Western media.
Citera
2024-08-04, 18:01
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avc
De har väl Su-57 i tiofaldig kvantitet eller vad det var?
Strategiskt enklast är ju att blasta dädan skiten innan den ens lyft. Känns som Ryssia borde veta var grejerna finns med tanke på deras insyn i Western media.

Hur skriver du mänska?

Varför tror du media i Väst vet var Ukraina har sitt flyg? Media i väst är väl dessutom tillgänglig för alla? Det är väl tanken när man ger ut nyheter. Tänker du att det är en permanent parkeringsplats där bakom Zelensky?

Tro mig, Ryssland kommer försöka ta bort de här planen, men västmedia kommer nog inte vara stället de letar efter planen i.

Menar du att SU-57 är 10 gånger bättre än F-16. Så svårt att tolka det du skriver
Senast redigerad av Clay Allison 2024-08-04 kl. 18:04.
Citera
2024-08-04, 19:06
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avc
Känns som Ryssia borde veta var grejerna finns med tanke på deras insyn i Western media.
Detta kan vara dagens.

Ryssland vet exakt var dessa F-16 står uppställda för de har insyn i västerländsk eller "western" media.

Såklart de inte vet.

Gällade Su-57 så vet ingen hur många Ryssland har. Tror det handlar om ca 20 eller nåt sånt. Men det är inte många och de är inte så jävla bra som de tror. De är bara en jättedyr plattform för att avfyra missiler långt in över ryskt territorium. För över Ukraina lär vi aldrig se dem.

Vad har vi för nötter som diggar Ryssland egentligen?
Senast redigerad av Conception 2024-08-04 kl. 19:08.
Citera
2024-08-04, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
6st F-16 gör inte ett helt krig.

Det lät exakt likadant när HIMARS var på väg. De avgör inte kriget men även du fattar att de gjort en jävla skillnad.

Men tror du att 6st F-16 är så jävla betydelsefulla så förstår du också att Ryssland skulle vara helt kört mot Nato om de skulle möta 1000st F-16.

Men jag tror att du har fått för dig att Ryssland skulle lätt slå Nato så det blir lite av ett moment 22 i ditt huvud misstänker jag.

Men jag hoppas dessa F-16 jobbar aktivt nu.
Jag tror inte att 6st F16 gör någon skillnad, inte att 56st gör någon större skillnad heller.
Det jag undrar är, vad är syftet med 16-flygen från Väst?
Vad tror du och sedan vad tycker du att 16-flygen skall bidra med i detta krig?

Om inte för att kasta ut ryssen ur Ukraina så vad är syftet med att leverera dem?
- Är det för att Ukraina skall kunna "hålla stånd" mot ryssen så att de inte blir helt överkörda och konflikten hamnar i ett dödläge?
- Är det ett spel för galleriet och det inte kommer göra ett skvatt för att "rädda" Ukraina och förhindra att de förlorar mer landområden?
Senast redigerad av Charlatanery-end 2024-08-04 kl. 19:33.
Citera
2024-08-04, 19:38
Medlem
Citat:

F16 är väl bara en viktig pusselbit i Ukrainas försvar av sitt land. Vad kommer F16:s huvudsakliga uppgift att vara? Tror inte man tänker jaga ryssar på elcyklar ut ur Ukraina med planen. Rysk militär infratruktur, sänka ubätar kanske, ja inte vet jag.
Men en resurs ryssen fruktat är ju dessa plan så vi får hoppas dom åstadkommer största möjliga skada i försvaret av nationen Ukraina. Krim kanske lockar till stordåd.
Citera
2024-08-04, 19:54
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Jag tror inte att 6st F16 gör någon skillnad, inte att 56st gör någon större skillnad heller.

Om inte för att kasta ut ryssen ur Ukraina så vad är syftet med att leverera dem?
- Är det för att Ukraina skall kunna "hålla stånd" mot ryssen så att de inte blir helt överkörda och konflikten hamnar i ett dödläge?
- Är det ett spel för galleriet och det inte kommer göra ett skvatt för att "rädda" Ukraina och förhindra att de förlorar mer landområden?

Något verkar det ändå vara med de där flygplanen sett ur rysk vinkel, med tanke på hur ryssapologeterna fullständigt gått i spinn med att nedvärdera dem.
Citera
2024-08-04, 19:57
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
42 plan är inte så många.
Dessutom är väl de nederländska planen väldigt gamla?
De danska planen är något nyare.

En klar eskalering av kriget. Är det bra eller kommer det spilla över till grannländerna?
Vad händer när planen börjar flyga in över Ryssland?

Tror detta bara förlänger det oundvikliga slutet. Ryssland kommer inte att bli besegrat utan man offrar bara fler människor. Det är den enda skillnaden på slut nu eller slut sen.

Eskalering? Det är ett land här som försöker försvara sig mot en numerärt överlägsen fiende. Ukraina vill bara vara fred, hur kan ett försvar vara en eskalering?
Citera
2024-08-04, 20:13
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Det är självklart att de gör en skillnad.

Hur mycket tyckte du själv att de första 8st HIMARS som levererades till Ukraina ändrade kriget?

De kom sommaren 2022 och minns jag inte fel så flög en helvetes massa ryska ammo-depåer i luften strax efter det. Var det inte så?

Citat:
Det är ett komplement till andra vapensystem.

Citat:
Lär sig Ukraina att hantera ASC890 effektivt i samverkan med dessa F-16 så kan det bli ett väldigt effektivt vapen.

Tror du att Ryssland har samband i luften?

Det finns ingenting som visar på det överhuvudtaget. De agerar helt på eget bevåg. De får sina order på flygbasen och sedan utför de dessa. Som man gjorde för 80 år sedan.

Det är inte så ett modernt flygvapen ska fungera.

Citat:
Döda fler ryssar. Till slut kanske det finns ett stopp även för Ryssland.

Citat:
Vad händer om konflikten hamnar i ett dödläge tror du?

Varför tror du Ryssland avancerar? Är det för att de måste eller för att de vill det?

Citat:
Hur vet du detta?
Senast redigerad av Conception 2024-08-04 kl. 20:18.
Citera
2024-08-04, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Eskalering? Det är ett land här som försöker försvara sig mot en numerärt överlägsen fiende. Ukraina vill bara vara fred, hur kan ett försvar vara en eskalering?

Det är fler länder än Ukraina inblandat i denna soppa.
Om andra länder involverar sig så kommer även de bli indragna i konflikten. Därav ordvalet eskalering.
Kul att du citerar ett inlägg som är ett år gammalt.
Senast redigerad av 45Lokar 2024-08-04 kl. 21:31.
Citera
2024-08-04, 21:38
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Det är fler länder än Ukraina inblandat i denna soppa.
Om andra länder involverar sig så kommer även de bli indragna i konflikten. Därav ordvalet eskalering.

Varför skulle just de här flygplanen få kriget att spilla över till grannländer? Några av grannländerna är ju Natomedlemmar och har nog stor förståelse för om nåt plan råkar komma över gränsen.

Vitryssland lät ju Ryssland använda sitt territorium som anfallsbas, så de är redan inblandande.

Grannlandsaspekten tror i alla fall jag inte är så viktig.

Och Ukraina ska anfalla mål i Ryssland så fort det är möjligt, anser jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in