2024-08-04, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Nej. Ukraina vinner givetvis inte kriget enbart pga F-16
Sant, men det talas om att man fått mycket effektivare robotar.
Citera
2024-08-05, 07:18
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avc
Så man flyger dom till Ykpaiha?? Då finns ju Radarapparatur som kan Utläsa position som Ryssia stör ut. Dom borde ju se exakt på var kartan finns. Skjuter man ner sattelit så är de krigshandling och hela usa förlorar. Klart dom spårar.
1: Ryssland har ingen radar som ser över hela Ukraina. Hela den västra delen är osynlig för dem så länge inte flygplanet flyger högt.

2: Satellitspaning för Ryssland är bristfällig. De har inte samma kapacitet att analysera satellitbilder som Nato har.
https://www.popularmechanics.com/military/a43444628/why-russian-satellites-are-failing-in-ukraine/

Citat:
“The Ukrainian army can use commercial systems to obtain images of any area in high detail at least twice a day in favorable weather conditions, whereas the Russian army can get an image of the same area approximately once in two weeks,”

Ett foto på två veckor. Det går fan inte att spåra något då.

Citat:
Ursprungligen postat av avc
Vi såg ju att nått flyg Stördes mot finska viken när ryssland var där. Flyg flyger man ju inte om risk för utstörning finns. Så vore jätte dumt att flyga dom dit.
Att störa GPS på ett civilflyg är inte samma sak som att störa ett stridsflyg. De använder inte samma system för navigering.
Senast redigerad av Conception 2024-08-05 kl. 07:41.
Citera
2024-08-05, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Varför skulle just de här flygplanen få kriget att spilla över till grannländer? Några av grannländerna är ju Natomedlemmar och har nog stor förståelse för om nåt plan råkar komma över gränsen.

Vitryssland lät ju Ryssland använda sitt territorium som anfallsbas, så de är redan inblandande.

Grannlandsaspekten tror i alla fall jag inte är så viktig.

Och Ukraina ska anfalla mål i Ryssland så fort det är möjligt, anser jag.

Kanske inte enbart planen men skänker man så tunga saker som stridsflygplan så kommer nog man få en annan respons jämfört med lättare vapen.
Flygplanen kommer operera i Ukraina men servas på baser utomlands.
Om Ukraina tillåts operera inne i Ryssland så kommer ryssarna börja bekämpa krigsmaterialet där det befinner sig.
Servas flygplanen på en bas i Polen så kan man lika väl slå ut dem där.
Det här är inte bra för freden.
Citera
2024-08-05, 09:24
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Servas flygplanen på en bas i Polen så kan man lika väl slå ut dem där.
Det här är inte bra för freden.
Hur vet Ryssland var flygplanen servas någonstans?

Tror du att de skulle våga slå mot en polsk flygbas bara för att de tror att ukrainska F-16 finns där?
Citera
2024-08-05, 09:36
Medlem
Perfect10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception

Tror du att de skulle våga slå mot en polsk flygbas bara för att de tror att ukrainska F-16 finns där?

Räcker med en person på marken med fungerande ögon.
Underskatta inte ryssarnas förmåga att rekrytera spioner och informatörer.
Citera
2024-08-05, 09:41
Medlem
Citat:

Flygplanen är väl 15 meter breda och låter som fan när de kommer.
Även på 10 000 meters höjd så syns de o du hör var de är.

Ryssarna har även radar som sträcker sig långt in i Europa.

Det är ingen hemlighet var planen kommer att landa och man har troligen redan agenter som bor utanför baserna och rapporterar in alla förflyttningar av trupper och materiell.

Det beror på hur de resonerar.
Att skicka in flygmaskiner från baser utomlands för att bomba inne i Ryssland och sedan fly till ett land utanför Ukraina o söka skydd där. Svår fråga. Jag skulle hävda att det då inte är ett neutralt land utan en part i konflikten och således okej att bomba.
Citera
2024-08-05, 09:52
Medlem
Citat:

Det är ingen hemlighet var planen kommer att landa och man har troligen redan agenter som bor utanför baserna och rapporterar in alla förflyttningar av trupper och materiell.

Att skicka in flygmaskiner från baser utomlands för att bomba inne i Ryssland och sedan fly till ett land utanför Ukraina o söka skydd där. Svår fråga. Jag skulle hävda att det då inte är ett neutralt land utan en part i konflikten och således okej att bomba.

Verkar som du missat innebörden av överljudshastighet. Kommer planen emot dig i fart över Mach 1.0 så hör du naturligtvis inte ett skit förrän de passerat.
Citera
2024-08-05, 10:14
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfect10
Räcker med en person på marken med fungerande ögon.
Underskatta inte ryssarnas förmåga att rekrytera spioner och informatörer.
Det är förvisso sant.

Men det känns ändå som att ukrainska flygvapnet ändå varit väldigt skyddat under kriget. De har fortfarande egna maskiner som flyger så här långt in i kriget och dessa flygplan borde ändå vara prio-mål för ryska attacker. Det är väldigt sällan vi ser dessa så min gissning är att flygmaskinerna flyttas väldigt ofta med väldigt få personer som vet om var de står parkerade.

Citat:

Inget stridsflygplan i Ukraina flyger på 10000m. Ryssarna har ingen radar som ser långt in i Europa. De ser möjligtvis civila flygplan men ingenting som flyger max 1000m upp i luften.

Citat:
Så är det säkert men att ryska attacker inte kunnat slå ut alla ukrainska flygplan på 2.5 år visar ändå att flygbaserna de kan landa på många samt att väldigt få personer vet om exakt var flygplanen står parkerade.

Citat:
Jag ser det lite som Belarus involvering i konflikten. De låter ryska flygplan landa på deras flygbaser och jag har ännu inte sett någon ukrainsk attack på en belarusisk installation. Antagligen för rädsla att de ska involvera sig mer.

Jag tror inte Ryssland hade vågat angripa Polen för risken att attacken går åt helvete är för stor. Så bra insikt i polska flygbaser tror jag inte att de har.
Senast redigerad av Conception 2024-08-05 kl. 10:25.
Citera
2024-08-05, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sidlinjen18
Verkar som du missat innebörden av överljudshastighet. Kommer planen emot dig i fart över Mach 1.0 så hör du naturligtvis inte ett skit förrän de passerat.

Lustigt att du bryter in i en konversation för att påpeka att flygplan faktiskt kan flyga jättefort.
Om du läser HELA mitt inlägg och även inlägget jag citerade så förstår du kanske i vilken riktning konversationen hade, eller var du bara för ivrig att delge din nyinförskaffade kunskap om flygplanens hastighet att du inte orkade läsa hela inlägget?

Ditt nonsensinlägg tillför ingenting.
Eftersom du inte förstod att läsa hela mitt inlägg så förklarar jag här i korta drag för dig vad allt gick ut på:
Personen jag svarade undrade hur ryssarna vet var flygplanen servas.
Då förklarade jag att det är väldigt svårt att gömma något som är så stort och låter som fan.
Det går alltså att se och höra var flygplanen åker och var de landar.
Citera
2024-08-05, 10:27
Medlem
Citat:
Det är förvisso sant.

Men det känns ändå som att ukrainska flygvapnet ändå varit väldigt skyddat under kriget. De har fortfarande egna maskiner som flyger så här långt in i kriget och dessa flygplan borde ändå vara prio-mål för ryska attacker. Det är väldigt sällan vi ser dessa så min gissning är att flygmaskinerna flyttas väldigt ofta med väldigt få personer som vet om var de står parkerade.

Inget stridsflygplan i Ukraina flyger på 10000m. Ryssarna har ingen radar som ser långt in i Europa. De ser möjligtvis civila flygplan men ingenting som flyger max 1000m upp i luften.

Så är det säkert men att ryska attacker inte kunnat slå ut alla ukrainska flygplan på 2.5 år visar ändå att antingen är flygbaserna de kan landa på många samt att väldigt få personer vet om exakt var flygplanen står parkerade.

Jag ser det lite som Belarus involvering i konflikten. De låter ryska flygplan landa på deras flygbaser och jag har ännu inte sett någon ukrainska attack på en belarusisk installation. Antagligen för rädsla att de ska involvera sig mer.

Jag tror inte Ryssland hade vågat angripa Polen för risken att attacken går åt helvete är för stor. Så bra insikt i polska flygbaser tror jag inte att de har.

Jag har inte påstått att man flyger på 10 000 meters höjd.
Jag skrev att även på så hög höjd så låter de och de syns med blotta ögat. De syns mer och låter ännu högre på lägre höjder.

Klart man har radar som ser långt bort.
Sverige har radar som ser in en bit i Ryssland. Varför skulle de inte kunna se tillbaka menar du?
Till och med Peter Madsen ubåtsfärd på Östersjön gick ju att spåra via bland annat radarinspelningar.
Den lilla ubåten sträckte sig inte långt över ytan.

Det är en viss skillnad på flygplan som flyttas runt i krigstider och flygplan som servas i ett land som inte räknar med attacker.
Sedan om man väljer att eskalera det hela eller inte återstår att se.
Citera
2024-08-05, 10:28
Medlem
glimmandes avatar
Det är en helt livsfarlig utveckling om F-16 ska operera ifrån flygbaser i Polen och Rumänien för att slå mot mål i kriget.

Iofs lite oklart för mig om artikel 5 gäller om Polen/Rumänien anfaller först med F-16 och Ryssland bombar sönder deras flygbaser?
Citera
2024-08-05, 10:41
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Klart man har radar som ser långt bort.
Men varför har de då inte slagit ut det ukrainska flygvapnet med långdistansmissiler om de ser var de startar och landar?

Citat:
Sverige har radar som ser in en bit i Ryssland. Varför skulle de inte kunna se tillbaka menar du?
Ryssland har såklart radar och kan säkert se all civil trafik över Europa. Men att de ska kunna se snabba lågt gående flygplan över Ukraina tror jag inte på.

Citat:
Till och med Peter Madsen ubåtsfärd på Östersjön gick ju att spåra via bland annat radarinspelningar.
Den lilla ubåten sträckte sig inte långt över ytan.
Ubåten befann sig väl bara några mil från dessa radarstationer på ett stilla hav utan några större vågor. Öresund är en av de mest välbevakade sjölederna i världen.

Citat:
Det är en viss skillnad på flygplan som flyttas runt i krigstider och flygplan som servas i ett land som inte räknar med attacker.
Varför skulle inte Polen räkna med attacker om de servar Ukrainas flygplan?

Jag är helt säker på att sekretessen skulle vara enorm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in