Citat:
Ursprungligen postat av
Conception
Det är förvisso sant.
Men det känns ändå som att ukrainska flygvapnet ändå varit väldigt skyddat under kriget. De har fortfarande egna maskiner som flyger så här långt in i kriget och dessa flygplan borde ändå vara prio-mål för ryska attacker. Det är väldigt sällan vi ser dessa så min gissning är att flygmaskinerna flyttas väldigt ofta med väldigt få personer som vet om var de står parkerade.
Inget stridsflygplan i Ukraina flyger på 10000m. Ryssarna har ingen radar som ser långt in i Europa. De ser möjligtvis civila flygplan men ingenting som flyger max 1000m upp i luften.
Så är det säkert men att ryska attacker inte kunnat slå ut alla ukrainska flygplan på 2.5 år visar ändå att antingen är flygbaserna de kan landa på många samt att väldigt få personer vet om exakt var flygplanen står parkerade.
Jag ser det lite som Belarus involvering i konflikten. De låter ryska flygplan landa på deras flygbaser och jag har ännu inte sett någon ukrainska attack på en belarusisk installation. Antagligen för rädsla att de ska involvera sig mer.
Jag tror inte Ryssland hade vågat angripa Polen för risken att attacken går åt helvete är för stor. Så bra insikt i polska flygbaser tror jag inte att de har.
Jag har inte påstått att man flyger på 10 000 meters höjd.
Jag skrev att även på så hög höjd så låter de och de syns med blotta ögat. De syns mer och låter ännu högre på lägre höjder.
Klart man har radar som ser långt bort.
Sverige har radar som ser in en bit i Ryssland. Varför skulle de inte kunna se tillbaka menar du?
Till och med Peter Madsen ubåtsfärd på Östersjön gick ju att spåra via bland annat radarinspelningar.
Den lilla ubåten sträckte sig inte långt över ytan.
Det är en viss skillnad på flygplan som flyttas runt i krigstider och flygplan som servas i ett land som inte räknar med attacker.
Sedan om man väljer att eskalera det hela eller inte återstår att se.