Citat:
Ursprungligen postat av
Grantoppen2
Både och tror jag. Har du någon typ av skiss över vart du vill i livet eller har vissa mål, om än lite luddiga, så kommer du röra dig ditåt. Oavsett om du missar en buss, träffar den eller den partnern osv. Tänk dig att du är i skogen och rör dig mot ett högt berg som du ser i fjärran. Det finns oändligt många vägar eller stigar och sätt att ta sig fram på för att komma dit. En del mycket svårare än andra. Och beroende på slump och erfarenhet kanske så kommer du välja en viss stig. Kanske får du ändra riktning hundratals gånger men så länge du har ett mål att ta sikte på så hamnar du i varje fall någorlunda rätt eller inom samma område. Även om en fjäril landar på din näsa… de små sakerna kan ha betydelse, ibland jättestor men oftast är de inte avgörande för de större sakerna, skulle jag tro. De förändrar i stunden men kanske inte helhetsbilden? Men de kan förstås göra det också.
Inte vad jag vill, det som är vad det nu är bryr sig inte om vad jag eller du vill, hoppas eller tror. Snälla inse att kan vi ta bort direkt vare sig vad du eller jag tycker om det. Tror du fysiken bryr sig vad du eller jag vill eller tror?
Ska någon kontrollera om du gjort "rätt" eller "fel" som någon slags "passagekontrolloant" när du död om du ska till "helvetet" eller "himmelen"? Nej självklart inte är det så. Universum skiter i dig men dina närstående (som universum också skiter i) gör det inte. Det är därför man sörjer släktingar.