2023-08-19, 21:29
Medlem
Inte i närheten!

Jag hade trott och hoppats en gång i tiden att jag skulle tagit över min farsas hus och företag, samt varit gift och haft barn. Men allt efter åren gick insåg jag att farsan då aldrig skulle kunna släppa kontrollen, samt ville styra på ett sätt som blev allt mer otidsenligt och olönsamt utan utveckling. Där jag bodde tidigare utvecklades också på ett helt felaktigt sätt, så det bara började suga allt mer att bo kvar. Numera är jag anställd, har visserligen ett hyfsat ok it/handels jobb, men lönen kunde vara bättre. Familj blev det aldrig, saknar vet jag väl inte om jag gör, men det hade varit trevligt att bo och ha det lite som jag hade förr dvs. hus lite utanför stan, odla lite i trädgården och haft ett hyfsat stabilt familjeliv, men man får liksom göra det bästa av det man har och hur det blivit, innan det blir dags för en själv att också kasta in handduken.
Citera
2023-08-19, 21:30
Medlem
bunjackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JesusLeverIgen
Tror ingen liv blev som de trodde eftersom allting bygger på sannolikheter och slump.
Ditt liv kommer bli helt annorlunda vilka du möter och hur ditt liv tar en väg om du kommer på att du kommit på att du glömt mjölken i kön om du väljer gå ur kön eller strunta i mjölken när du på ICA som ett exempel. Du inser kanske inte det men så är det. Samma sak när du springer för hinna med bussen. Det kommer bli en helt annat väg i ditt liv om du hann den eller om du fick vänta på nästa buss.

Jasså det är väl en sanning med modifikation liksom att varje liten händelse påverkar hela livet det blir väl lite nollställt ibland till nästa dag.

Tex jag ska ta bussen 7.00 till Kalmar som tar 1 timme då är jag i Kalmar 8.00 missar jag den och nästa buss går 7.30 och kommer till Kalmar 8.30

Endast möjliga utfall

1. Jag träffar andra människor än jag skulle gjort om jag tagit andra bussen

2. Sällsynt kan det rädda mitt liv men kan också döda mig menar såklart bussolycka osv

Men hur påverkar det mig nästa dag hur det blev med bussen igår?
Citera
2023-08-19, 21:37
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av JesusLeverIgen
Tror ingen liv blev som de trodde eftersom allting bygger på sannolikheter och slump.
Ditt liv kommer bli helt annorlunda vilka du möter och hur ditt liv tar en väg om du kommer på att du kommit på att du glömt mjölken i kön om du väljer gå ur kön eller strunta i mjölken när du på ICA som ett exempel. Du inser kanske inte det men så är det. Samma sak när du springer för hinna med bussen. Det kommer bli en helt annat väg i ditt liv om du hann den eller om du fick vänta på nästa buss.

Finns ingen slump, allt är ett resultat av tidigare händelser. Det är bevisat att beslut tas innan man blir medveten om dem, medvetandet kan mer ses som en efterhandskonstruktion.

Nej som svar på topic men det hade inte kunnat bli annorlunda, det är bara en illusion att vi skulle ha flera alternativ.
Senast redigerad av Sopnisse 2023-08-19 kl. 21:40.
Citera
2023-08-19, 21:48
Medlem
När jag tog examen efter mycket om och men för ca tio år sedan var framtiden oviss. Började på låga 22 000 kr/m brutto och under ca åtta års tid var det någonstans där jag stampade. Idag har jag en högt uppsatt position och är höginkomsttagare. Jag är på den fronten exakt där jag vill vara, det har till och med gått bättre.

Vad gäller relationer trodde jag inte att jag skulle vara fortsatt singel fem år efter senaste förhållandet, så där har livet inte varit enkelt.

Jag mår dock bra och njuter av livet men saknar vissa moment. Men så är det, man kan inte få allt i livet.
Citera
2023-08-19, 21:50
Medlem
Bra fråga, jag har bra jobb, barn o familj. Utbildat mig, är vältränad, bra ekonomi. Jag har fler vänner nu än när jag vart barn
Jag har rest mycket och reser mycket. Det negativa- min karriär har totalstannat o jag vet inte om jag ens vill vidare, den internationella karriären jag ville ha som ung förstod jag vart skit- typ bara supa ensam på hotelrum så det släppte jag. Jag kan ofta känna mig uttråkad så träning är viktigt. Mitt äktenskap har börjar svaja, likt så många i min ålder
Citera
2023-08-19, 21:54
Medlem
Amazon-mannens avatar
Nej.

Och lite Ja.
Citera
2023-08-19, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bunjacken
Jasså det är väl en sanning med modifikation liksom att varje liten händelse påverkar hela livet det blir väl lite nollställt ibland till nästa dag.

Tex jag ska ta bussen 7.00 till Kalmar som tar 1 timme då är jag i Kalmar 8.00 missar jag den och nästa buss går 7.30 och kommer till Kalmar 8.30

Endast möjliga utfall

1. Jag träffar andra människor än jag skulle gjort om jag tagit andra bussen

2. Sällsynt kan det rädda mitt liv men kan också döda mig menar såklart bussolycka osv

Men hur påverkar det mig nästa dag hur det blev med bussen igår?

Du tänker händelser som diskreta , det är också jag tänker.

Alla händelser påverkar givetvis i kvantmekanisk nivå, men jag ville inte bli så vetenskaplig i onödan.

Man kan då ställa sig en fråga, är tiden kontinuerlig? Om den är det så kommer det finnas oändligt många riktningar i alla punkter vilket då naturligt oss leder oss in till frågan om det är så att det finns oändligt många universum som inte har någon gemensam händelse ? Men om tiden är diskret så kan det dock förklara att det bara finns ett universum.
Senast redigerad av JesusLeverIgen 2023-08-19 kl. 22:04.
Citera
2023-08-19, 21:58
Medlem
Ulf-Knulldells avatar
Nej, men sen hade jag aldrig någon klar bild eller vision över hur och vart jag skulle hamna heller..
Det blev dock rätt bra till slut!
Man har haft sina motgångar, man har haft vind i seglen under en tid, man har gått på sina minor och man har fått uppleva stor sorg men samtidigt haft turen att få uppleva den stora kärleken och härliga vänskaper.
Samt allehanda vackra ting..
På det stora hela är jag jävligt tacksam!
Citera
2023-08-19, 22:00
Medlem
Kottkompotts avatar
Nja, tvek på den.
Är inte i närheten av så duktig på Wow som jag hade önskat, har inget jobb relevant till mina utbildningar, har inte så mycket sex som jag hade hoppats att man kunde ha som gift.

Men på den positiva sidan så har jag som vuxen lärt mig att gilla öl, vin, kaffe, viss mögelost och rönnbär.

Inget är faktiskt som jag trodde det skulle vara för fem år sedan.
Trodde jag skulle bli predikant och knacka dörr, men det fick jag inte bli, så istället sitter jag hemma och spenderar tiden på att försöka fuska effektivt på onlinespel i brist på vettigare saker att göra.
Eller, det vore väl ganska vettigt att umgås med barnen, men det är jag inte så jättesugen på för att de är bråkiga ibland, och för att jag är less på fortnite.
Citera
2023-08-19, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SexgalenZombie
Ja som rubriken, blev ditt liv så som det ser ut idag, så som du trodde eller hoppades att det skulle se ut då du var yngre och drömde om framtiden? Eller blev det rentav bättre, eller sämre?

Om nej, på vilket sätt skiljer sig verkligheten idag från drömmen du hade som ung?

Strävar du fortfarande mot den dröm du hade om livet som ung, eller har du gett upp hoppet?

Ni som givit upp, känner ni sorgsenhet över det som aldrig blev, eller har ni accepterat läget?

Nej, mitt liv blev inte som jag hade trott. Det blev mycket bättre!

1. Jag blev förälder! Till två underbara barn! Det hade jag faktiskt aldrig trott. När jag var ung ville jag ha barn, men var någonstans inställd på att jag inte skulle bli förälder. Och när jag passerat 30 år så började jag tänka "det blir inga barn, jag är för gammal, men det blir ett bra liv ändå!". Så träffade jag mitt livs stora kärlek några år senare. Och vi har fått två barn ihop! Barn är livet!

2. Jag har levt längre än vad jag hade trott att jag skulle göra (har haft mycket allvarlig sjukdom som kunde ha kostat mig livet, varit med om trafikolycka, varit i ett svårt läge där en person kunde ha berövat mig livet). Så. Att jag fortfarande lever är häftigt och bra!

3. Jag trodde som ung att jag skulle fortsätta jobba inom bygg och avancera till egen firma. Men efter en arbetsrelaterad ryggskada så fick jag helt tänka om. Plugga. Och jobbar nu inom ett annat område. Det blev riktigt bra när allt kommer omkring! Även om det var en sorg att ge upp drömmen om egen byggfirma.

Så. Livet blev annorlunda än vad jag trott. Och det blev så mycket bättre!

Hur är det för dig då? Blev ditt liv som du trott? Bättre eller sämre?
Senast redigerad av TomatKungen 2023-08-19 kl. 22:07.
Citera
2023-08-19, 22:14
Medlem
Nej

Trodde jag skulle ha ett ganska lugnt och fridfullt liv, när jag var riktigt ung trodde jag inte jag skulle ha barn lite senare så trodde jag kanske.

Jag trodde jag skulle gifta mig med en svenska men det blev en utländska med en hel del kulturkrockar. Vi har 2 underbara barn eller oftasts i alla fall.
Jobbar i om den sektor jag trodde men på motsatt sida och inte med det jag trodde. Har inga nära vänner nästa, men många bekanta, jag trodde jag skulle ha fler nära men det är självvalt efter att familjen kom till.
Mina hobbys är inte vad jag trodde de skulle vara för det finns ibte tid eller pengar till det. Min ekonomi eller i alla fall inkomst är långt högre än vad jag någonsin kunnat tro men enda är det i te tillräckligt vilket oroar hela tiden.
Jag trodde det skulle vara lugnt och skönt men det är motsatsen.
Citera
2023-08-19, 22:22
Medlem
Blot-Svens avatar
Haha, nej, inte alls. Jag hade framför allt aldrig trott att jag skulle bli far, men så blev det. Det var nog mest otippat av allt. Tack till mitt livs kärlek. Den där gamla klyschan om att det ändå aldrig blir som man tänkt sig stämmer i mitt fall.

Ja, vad ska jag mer säga... Det har varit både svårare och lättare än jag kunde tro. Lätt med trista vuxengrejer. Svårt med relationer. Ibland jobbigt till vardags med 9-17-kneg. You live and you learn.
Senast redigerad av Blot-Sven 2023-08-19 kl. 22:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in