• 1
  • 2
2023-08-18, 17:13
Medlem
Tjena FB vänner

Har ätit Duloxetin i snart 8 veckor och jag har så kraftiga svettningar till och från, det rinner verkligen över kroppen.
Är detta något som kommer avta med tiden eller har det med vilken dos man står på?
Jag är ordinerad den p.g.a. ångest/depression.
Bör jag avvakta eller kontakta psykiatrin om att ev byta medicin?

Tack på förhand
Citera
2023-08-18, 17:32
Medlem
Det kommer tyvärr inte att gå över, förutom möjligen delvis om du sänker dosen.

Har den inte hjälpt i övrigt så skulle jag säga sluta helt istället. Att byta preparat kommer inte att hjälpa heller isåfall. Är min åsikt.

Det tråkiga lösningen är att man ändrar på sin livsstil så att man orkar med utan att bli utbränd.
Citera
2023-08-18, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Det kommer tyvärr inte att gå över, förutom möjligen delvis om du sänker dosen.

Har den inte hjälpt i övrigt så skulle jag säga sluta helt istället. Att byta preparat kommer inte att hjälpa heller isåfall. Är min åsikt.

Det tråkiga lösningen är att man ändrar på sin livsstil så att man orkar med utan att bli utbränd.

Jag äter 60 mg just nu och har trappat upp från 30 mg efter 4 veckor. Men jag hade samma symptom vid insättningen.
Den hjälper mig att klara min vardag men just det här med svettningarna gör att jag gärna vill se över möjligheten att ev byta medicin. Alla som äter SSRI/SNRI borde inte ha dom här problemen?
Citera
2023-08-19, 01:20
Medlem
Fittmagnetens avatar
Hade samma problem när jag ökade dosen. Löste det med att använda "Absolut torr", efter ett tag så tröttnade jag och slutade med Duloxetin.
Citera
2023-08-19, 02:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fittmagneten
Hade samma problem när jag ökade dosen. Löste det med att använda "Absolut torr", efter ett tag så tröttnade jag och slutade med Duloxetin.

Jag svettas över hela kroppen alltså, började du med någon annan medicin eller vad hände i ditt fall?
Citera
2023-08-19, 22:24
Medlem
Fittmagnetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Armeklubb
Jag svettas över hela kroppen alltså, började du med någon annan medicin eller vad hände i ditt fall?

Aha, jag svettades mest i ansiktet. Slutade med medicinen då jag inte tyckte den hjälpte något. Åt för övrigt inte den för depression.
Citera
2023-08-19, 22:35
Medlem
Har ätit den sen i april. Har 60 mg. Men sover NADA pga den. Men den hjälper mot min smärta i kroppen.
Har faktiskt på eget bevåg sen i förrgår gått ner till 30 mg. Sover fortfarande inte, och smärtan ökar.
Vet inte vad jag ska prioritera, hyfsat smärtfri eller sömn.
Citera
2023-08-20, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrilladMakrill
Har ätit den sen i april. Har 60 mg. Men sover NADA pga den. Men den hjälper mot min smärta i kroppen.
Har faktiskt på eget bevåg sen i förrgår gått ner till 30 mg. Sover fortfarande inte, och smärtan ökar.
Vet inte vad jag ska prioritera, hyfsat smärtfri eller sömn.

Har du några problem med svettningar eller är det bara sömnen du har problem med?
Jag sover bra då jag kombinerar med sömntabletter.
Citera
2023-08-20, 20:37
Moderator
fredrik686s avatar
Medicin och hälsa --> Psykiatri och psykofarmaka
/Moderator
Citera
2023-08-20, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Armeklubb
Har du några problem med svettningar eller är det bara sömnen du har problem med?
Jag sover bra då jag kombinerar med sömntabletter.

Jag äter också sömntabletter, men sover knappt ändå. Men får nog inte öka dom för läkaren.

Jo, jag svettas Ibland, men jag är mera varm hela tiden.
Citera
2025-03-13, 19:37
Medlem
En fråga angående 'brain zaps':

Har klarat mig ganska bra från dem överlag. De har endast visat sig om jag glömt ta min medicin på morgonen eller vid enstaka tillfällen. Men nu när jag blivit sjuk har det eskalerat något extremt - kommer stötar hela tiden. Någon annan som varit med om detta?
Citera
2025-07-23, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
En fråga angående 'brain zaps':

Har klarat mig ganska bra från dem överlag. De har endast visat sig om jag glömt ta min medicin på morgonen eller vid enstaka tillfällen. Men nu när jag blivit sjuk har det eskalerat något extremt - kommer stötar hela tiden. Någon annan som varit med om detta?

Jag har fått dom vid ökad ångestnivå. Alltså inte vid utsättning. Fick även mer när jag höjde Escitalopram till 20 mg.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in