2023-08-19, 18:10
Medlem
Kristendom, Jesus, islam, Muhammed.
Vad jag förstår det som så är man relativt säker på att båda dessa herrar har funnits och levt på jorden och dessutom uttryckt det som står i bibeln och koranen.
Frågan är då, var det dessa herrar påstått sant, var de mentalt inte okej och trodde på sina påhittade historier, eller blåljög dom?

Ponera att någon poppa upp idag som gubben i skinklådan och påstod saker som Jesus eller Muhammed gjorde.
Sektvibbar, psyket nästa!

Folk fann tröst och hopp i religonen oavsett vilken religon. En samhörighet ett syfte med livet. En typ av acceptans till alla frågor man inte hade svar på.

Sen kan man ju inte sticka under stolen med att inom tex kristendomen så hade präster maktposition förr i tiden.
Många kände nog ett tvång att tro. Lagar var reglerade efter religonen och de som inte var kristna var helt enkelt sämre människor.
Genom den kristna tron så kunde präster styra människor och ha makt över dom. Hur dom skulle leva, tycka och tänka och följde man inte bibeln så hade man redan skrämt skiten ur folket om de eftergifter som komma skall.
Folk visste helt enkelt inte bättre och vågade inte annat än att tro på gud och följa dess ord.
En typ av manipulation och ren hjärntvätt.

Detsamma gäller för andra religoner också.
Skillnaden idag är att kristendomen inte har någon makt i de flesta länder.

I gamla testamentet står det om brutala lagar som ex.
-Den som slår sin fader eller moder skall straffas med döden. (2 Mos 21:15)
- En nygift kvinna måste vara oskuld, annars skall hon stenas till döds. (5 Mos 22:13-14, 20-21)
- Om någon har en uppstudsig och trotsig son, som inte lyder sin far eller mor och inte lyssnar på dem trots att de tuktar honom, så skall hans föräldrar ta honom och föra honom till de äldste i staden vid stadens port. Då skall allt folket i staden stena honom till döds. (5 Mos. 21:18ff)
- Om du inte lyder Gud skall du straffas under livet. (3 Mos 26:14-17)

I efterhand har människor valt att tolka bibeln och på så vis göra det hela mer humant och mindre brutalt.

Vad gäller islam så är det många som väljer att tolka koranen på sitt sätt. Men många lever efter koranen och en del länder styrs av sharialagar.
Män och kvinnor är lika inför gud i andlig mening men enligt sharia så har kvinnor och män olika rättslig status, skyldigheter och rättigheter i samhället.

Jag har svårt att förstå hur människor kan tillägna sina liv till något som är så orimligt och inte speciellt trovärdigt.
Hur människor kan tro att gud har en mening och guds tankar och handlingar är outgrundliga.
Oskyldiga barn som dör i hemska sjukdomar, oskyldiga människor som blir brutalt misshandlade, våldtagna, torterade, mördade, svält, djur och människor som plågas.
Troende brukar då slänga fram det onda som svar på det. Satan!
Vad kan rättfärdiga guds passivitet när det dör över 10.000 barn på jorden varje dag?
Vart är gud då?

Religon är ett sätt att styra människor. Skrämma människor. Tukta människor. Skapa makt över människor och i samhället.
Citera
2023-08-19, 18:11
Medlem
Kan någon nämna ett västland där integration av muslimer har lyckats?
Citera
2023-08-19, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheSamePerson

Om straffen till exempel inte bör gälla idag därför att det är "andra tider" idag då bör det såklart framgå i religionen men att man ska komma som smålänning som aldrig levt utanför den egna byn och börja tycka en massa om islam och hur den bör vara så håller ju inte det.

Om man kommer från ett muslimskt land till Sverige så håller det inte att inte acceptera svenska lagar och sedvänjor.
Citera
2023-08-20, 10:14
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuxNex
Kan någon nämna ett västland där integration av muslimer har lyckats?
Vad är en muslim?
Vad är en god lyckad integration?

Vad går det ut på här i samhället? Vad är egentligen positivt?

Att mata besten tills den slukar oss alla?
Citera
2023-08-20, 13:19
Medlem
Citat:
Även om islam är till viss del som många känner till den så har folk såklart betydligt fler missuppfattningar om den än sanningar. Jag läser t.ex bara i denna tråd minst 4-5 gånger folk skriva att koranen uppmanar till att döda alla som inte är muslimer osv. Jag menar, hur dum får man vara för att ens säga något sådant egentligen?

Kan ju bero på att det står sådant i Koranen. Exempelvis kapitel 9.5: "När de helgade månaderna gått till ända skall ni döda avgudadyrkarna, var ni än träffar på dem; tag dem till fånga och omringa dem och lägg er i försåt för dem."
Citera
2023-08-20, 13:24
Medlem
SharpArrows avatar
Citat:
Alltså det här är intressant på riktigt. Har folk bestämt sig för att någonting är på ett visst sätt så blir det i princip omöjligt att få dem att tänka på ett annat sätt.

T.ex skrev jag en tråd igår och bevisade hur riktigt tunga namn i den muslimska världen, alltså de som vet bäst och som försöker följa islam till punkt och pricka, inte tycker att terrorism eller att jaga folk, bränna kyrkor, råna eller förolämpa osv är på något sätt tillåtet inom islam men nej, de som tycker att islam är på ett visst sätt blir aldrig övertygade utan för dem att vissa folkgrupper elle individer agerar på ett visst sätt betyder att det är islam som uppmuntrar till sånt. Spontant tänker jag att detta inte bör vara så svårt att förstå egentligen så vad är problemet? När vi muslimer t.ex ser västerlänningar leva på ett visst sätt inte väl går vi runt och säger att det är fel på kristendomen eller vad det nu kan vara?

För dessa spelar det alltså ingen roll vad ISLAM på riktigt står för eller vad de som förstår ISLAM säger utan hur vanligt folk agerar. Om jag säger att jag är kommunist och börja agera på vissa sätt så blir ju det inte kommunismens fel att jag gör det jag gör. Finns det mer basic matematik än detta egentligen?

Folk dömer islam, eller religion / politiska strukturer efter hur deras påstådda följare agerar. Så det är bättre du försöker övertyga muslimer om vad som är Islams rätta väg än oss svenskar om du vill se en skillnad i attityd från oss.

Problemet om du inte förstår det är att i den del Muslimska kulturer finns en ingrodd penalism som sprider sig via fäder->söner->samhället som inte är särskilt attraktiv.
Citera
2023-08-20, 14:47
Medlem
TheSamePersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DexterSinister
Kan ju bero på att det står sådant i Koranen. Exempelvis kapitel 9.5: "När de helgade månaderna gått till ända skall ni döda avgudadyrkarna, var ni än träffar på dem; tag dem till fånga och omringa dem och lägg er i försåt för dem."
Som vanligt måste jag börja med att säga att det känns lite orättvist att välja vissa svar och svara på dem när det finns andra (bättre) svar som hade förtjänat ett svar. Hursomhelst, hur kan du ens tro att det där är en generell uppmaning till alla muslimer alla tider? Jag blir så arg att jag blir lugn faktiskt. Det där är ett specifikt budskap till en specifik grupp som gällde vid en specifik tidpunkt. Det finns många andra verser som liknar denna men inte de heller gäller gemene muslimen. Staten under islam får göra vissa saker, och dödsstraffet är tillåtet inom islam men det absolut enda tillfället under vilket vanligt folk är tillåtna att döda är när det är självförsvar och det är "döda eller dö" son gäller. Jag kan gå ett steg längre, jag tror inte att någon annan religion eller ideologi uppmanar sina anhängare att ibland ge upp och acceptera att dö även när det är självförsvar men det gör faktiskt islam.
Citat:
Ursprungligen postat av SharpArrow
Folk dömer islam, eller religion / politiska strukturer efter hur deras påstådda följare agerar. Så det är bättre du försöker övertyga muslimer om vad som är Islams rätta väg än oss svenskar om du vill se en skillnad i attityd från oss.

Problemet om du inte förstår det är att i den del Muslimska kulturer finns en ingrodd penalism som sprider sig via fäder->söner->samhället som inte är särskilt attraktiv.

Jag är medveten om detta och har faktiskt påpekat det fleea gånger här på fb bl.a och vet att det är där vi måste lägga vårt fokus men jag vet också att det finns hopp I vissa västerlänningar och det är det kriget jag försöker vinna. Ingen kan göra allt men alla kan göra något och jag valde Flashbcak som ett av mina slagfält.
Citera
2023-08-20, 16:41
Medlem
Citat:
Hursomhelst, hur kan du ens tro att det där är en generell uppmaning till alla muslimer alla tider?

Nu är jag inte DexterSinister, men för egen del dömer jag islam efter vad dess företrädare säger och gör. För att inte i onödan upprepa mig själv kopierar jag in mitt tidigare inlägg i tråden:

Citat:
För min del är det enkelt: strax efter att ett gäng muslimer sprängde bomber i Londons tunnelbana (och någon buss vill jag minnas) såg jag en intervju på någon av de stora engelska satellit-TV-kanalerna. Journalisten intervjuade ledaren till en av UKs största muslimska organisationer, och samtalet kom in på bomberna. Journalisten frågade imamen (om han nu var det, jag vet inte) om det, enligt islam, är acceptabelt att döda oskyldiga.

Svaret var sådant att journalisten tappade hakan, på planettäckande live-TV: "De döda var inte oskyldiga, de är alla skyldiga till brottet att inte vara muslimer!"

Med sådana högsta företrädare behöver muslimer inte skapa sig fler fiender!
Citera
2023-08-20, 19:57
Medlem
Citat:
Som vanligt måste jag börja med att säga att det känns lite orättvist att välja vissa svar och svara på dem när det finns andra (bättre) svar som hade förtjänat ett svar. Hursomhelst, hur kan du ens tro att det där är en generell uppmaning till alla muslimer alla tider?
Jag har inte skrivit att jag tror det, det är din tolkning av mitt svar på ditt tidigare inlägg där du ställde nedanstående fråga:

Citat:
Jag läser t.ex bara i denna tråd minst 4-5 gånger folk skriva att koranen uppmanar till att döda alla som inte är muslimer osv. Jag menar, hur dum får man vara för att ens säga något sådant egentligen?

Personligen anser jag inte det så konstigt att folk säger så eftersom det ju faktiskt står så i Koranen. Vill man tolka det som står i Koranen som en faktiskt sanning eller om det som står där ska tolkas ha en annan innebörd är ju upp till var och en, men det ändrar ju inte faktum att det står så i Koranen. Jag svarade bara på din fråga, något annat har jag inte gjort, så ganska märkligt att du blir arg för det då du fick ett svar på din ställda fråga.
Citera
2023-08-20, 20:32
Medlem
Muhammed gick i krig mot en ny stam i snitt var sjätte vecka sedan migrationen till Medina och starten på Islams tideräkning. Han blev våldsammare ju större makt han fick. Koranen är, troligen för att förvilla motståndare, sorterad i huvudsak efter surornas längd. Sura 9 är kronologiskt sist och kontexten till suran är att han gjorde slut på polyteismen som innan Muhammeds militära brutalitet utgjorde majoriteten på den arabiska halvön.

Så för att svara på inläggen innan så nej den suran är inte en uppmaning till alla muslimer i alla tider utan handlar om situationer där muslimerna kan vinna och därmed expandera sin sexuella makt. I Sverige idag är det fortfarande mer läge att köra på som TS, dvs som Muhammed i Mecka innan Islams tideräkning börjar.
Citera
2023-08-22, 09:13
Medlem
Eller för tolkar, åklagare och avdokater m.m
Citera
2023-08-22, 09:15
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlartSur
Debatt mot vilka? Peka ut de människor som man skulle debattera mot? Då menar jag sunda människor, icke-religiösa.
Företrädare för Islam borde ha debatterat mot företrädare för kristenheten i Sverige, samt politiska och sekulära ledare också, om vad Islam innebär för svenska förhållanden och hur detta skall kunna samexistera på svensk mark.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in