2023-08-18, 12:55
Medlem
Sam.Boyds avatar
Lever vidare som vanligt.

Har man arbetat o levt på platser som London, Paris, Stockholm og New York så lär man sig att vara medveten men inte rädd.

Nu tycks folk fått panik.

Det som sker nu är inget nytt utan har funnits bland oss i över 20 års tid. Regeringar via stat o kommuner har under den tiden öst pengar o låtit hotet växa. Just nu ger stockholms stad 13 miljoner kronor till ett centrum som ska arbeta mot jämnställdhet mellan könen, där kvinnorna som deltar på mötena ska sitta längst bak bakom ett skynke. Centret arbetar även mot HBTQ frågor. Men är för att det ska bli lagligt att gifta sig med barn o ha sex med dem från att de fyllt 9 år. Även så har de krav på långtgående förändringar av lagar o samhälle. Utöver det så förespråkas våld s terror som en metod att få människor utanför deras grupp att vika sig o böja sig.

Nu är alla rädda. Men kulturvänstern vågade redan 2007 inte försvara Lars Vilks. Vissa av rädsla för stt själva bli hotade, andra av rädsla för att klassas som radister. Eller att både utsättas för muslimsk vrede o stämplas som rasist.

Svenska skattebetalare har röstat o betalt för den situation som råder.

När kommer kravet att stoppa att skattemedel går till islamistiska möteslokaler, skolor o föreningar.
Då islam är en våldsbejakande ideologi o muslimer har en värdegrund som inte är förenlig med det svenska samhället?
Senast redigerad av Sam.Boyd 2023-08-18 kl. 12:58.
Citera
2023-08-18, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lill-Ann
Över 1,5 miljoner medlemmar här på Flashback fick jag fram nu.
Dela med åtminstone fem så lär siffran vara mer korrekt.

Bor i en avkrok så jag känner inte alls någon oro. Ni som bor i större städer har mer att oroa er för. När som helst och var som helst kan ni bli dödade.
Citera
2023-08-18, 13:13
Medlem
1335991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olofwell
Bor i Stockholm och har vänner, familj, och flickvän som är beroende av kollektivtrafik och att vistas inom högtrafikerade områden för arbete och skola, samt jag själv såklart. Med tanke på det utvecklade terrorhotet, och med minnen från dådet på Drottninggatan 2017 ger detta mig en avgrundsdjup ångest som påverkar min vardag och min sinnesstämning något enormt.

Jag kan inte sluta tänka på att någon dag inom snar framtid, när jag minst anar det, så kan jag dö med rädsla i kroppen. Eller ännu värre; få veta att någon eller några av de jag älskar mest har skadat sig eller blivit dödade. Bara för att vi fortsatte leva våra liv, och av några lättkränkta idioter vars ilska inte ens är vårt fel!

Är det någon som känner igen sig i detta? Hur klarar ni vardagen, och finns det någon egentlig tröst?
/Olof

Jag bor i södra Stockholm,
och,jag kommer leva som jag
alltid har gjort.
Citera
2023-08-18, 13:16
Medlem
santos_devilles avatar
Bor och jobbar i malmö, är på festivalen och dricker öl. Tänkte inte byta livsstil för några musslor som vill sabba.
Citera
2023-08-18, 13:24
Medlem
Citat:
Bor i Stockholm och har vänner, familj, och flickvän som är beroende av kollektivtrafik och att vistas inom högtrafikerade områden för arbete och skola, samt jag själv såklart. Med tanke på det utvecklade terrorhotet, och med minnen från dådet på Drottninggatan 2017 ger detta mig en avgrundsdjup ångest som påverkar min vardag och min sinnesstämning något enormt.

Jag kan inte sluta tänka på att någon dag inom snar framtid, när jag minst anar det, så kan jag dö med rädsla i kroppen. Eller ännu värre; få veta att någon eller några av de jag älskar mest har skadat sig eller blivit dödade. Bara för att vi fortsatte leva våra liv, och av några lättkränkta idioter vars ilska inte ens är vårt fel!

Är det någon som känner igen sig i detta? Hur klarar ni vardagen, och finns det någon egentlig tröst?
/Olof

Större risk att din oro och ångest kommer döda dig än en terrorist, man kan inte gå runt och oro sig för sånt hela tiden och det är inte bra för din hälsa. Gå till en psykolog eller nått.
Citera
2023-08-18, 13:32
Medlem
Fortsätt att leva precis som vanligt, det blir inte farligare bara för att någon myndighet ändrar på en siffra. Allt det här med hotnivån är "much ado about nothing".

Om du ändrar ditt liv pga skräck, då har terroristerna vunnit.

Edit: Vad är det för fel på folk som får ångest över sådana här enkla grejer? Hur orkar man bry sig?
Citera
2023-08-18, 13:38
Medlem
Torsuss avatar
Ungefär så här:

Jag går upp och kollar nyheterna. Har det inte hänt något speciellt så tar jag mig en kopp kaffe och äter frukost. Jobbar jag hemifrån den dagen så går jag in på mitt hemmakontor.
Ska jag in på kontoret på jobbet så tar jag bussen in.

Om resan gick bra så jobbar jag...

När dagen är slut tar jag bussen hem. Gick det bra så sätter jag på TV:n och ser något på Netflix...
eller Disney+ ....
Citera
2023-08-18, 14:05
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:

/Olof

Tror inte musslorna vågar, opinionen skulle vända stenhårt mot dem. Så du kan andas ut.
Citera
2023-08-18, 14:14
Medlem
particulum1s avatar
Beställde en sån där bombdräkt som nationella bombskyddet använder, borde räcka för att inte förändra min vardag särskilt mycket, folk på mataffären kommer givetvis att kolla och ställa lite frågor, men det kan jag nog leva med.
Citera
2023-08-18, 14:17
Medlem
Idumeas avatar
Hm, har inte tänkt att man behöver göra nåt särskilt, nu när vi har haft en konstant trea i 10 år. Kommer väl puttra på som vanligt tänker jag.
Citera
2023-08-18, 14:43
Medlem
Reguluss avatar
Citat:

/Olof

Du kommer förr eller senare att dö, men sannolikheten att du dör av cancer, hjärtinfarkt eller i en trafikolycka är mycket mycket högre. Så det är i så fall det som du ska oroa dig för. Lyckligtvis finns det mycket som du själv kan göra för att minska dessa risker, till skillnad från risken för terrorattentat.
Citera
2023-08-18, 14:54
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Beställde en sån där bombdräkt som nationella bombskyddet använder, borde räcka för att inte förändra min vardag särskilt mycket, folk på mataffären kommer givetvis att kolla och ställa lite frågor, men det kan jag nog leva med.
Bombdräkt? Det är inte säkert att det är en bomb om det skulle hända något det kan lika gärna bli exrmpelvis förgiftat dricksvatten utslagen el eller vad somhelst
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in