2023-08-16, 10:50
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lill-Ann
Jo, men vi är väl bara varandra till låns.

Är vi inte?

Det bestämmer vi väl själva?
Citera
2023-08-16, 10:51
Medlem
Lill-Anns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Det bestämmer vi väl själva?

En del är födda till fjärilar.

Ej ämnade att stanna.
Citera
2023-08-16, 10:54
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dafwid
Hade du frågat mig för 10-15 år sedan vad jag ansåg om det här med att hitta en partner, stadga sig och sedan hålla ihop livet ut, ja då hade svaret varit ett rungande ja! Men nu har jag ändrat åsikt i ämnet.

Jag tror inte på livslång kärlek längre. Visst finns det undantag, folk som håller ihop och som klarar av vardagens lunk. Men å andra sidan har jag hört historier där allt verkar lugnt på ytan men där båda parterna bedrar varandra. Därför tror jag inte att man är skapt för att vara med en och samma människa hela livet ut.

För mig skulle det vara omöjligt känner jag; det finns alldeles för många snygga och läckra killar där ute för att jag skulle kunna välja endast en och vara tillsammans med. Jag vill känna mig fri att kunna välja och vraka ur livets meny utan att känna skuld och skam för det.

Vad anser ni? Kan man hitta en person när man är typ 20-25 år och sedan vara varandra trogna? Eller tror ni liksom jag att människan inte är ämnad för en och samma person livet ut?

Tja, du besvarar ju frågan själv.
Du har vissa saker du vill, och prioriterar det framför en och samma partner.

Att du startar en tråd i ämnet för att få reda på andras åsikt är lite märkligt, för du vet väl själv hur du tänkte när du tyckte tvärtom.?
Citera
2023-08-16, 10:56
Citat:
Ursprungligen postat av jjujju
Det finns människor som inte lyfter ett ögonbryn för att någon är snygg, där personligheten är det som gjort en kär och där man känner att man har ett band på en själslig nivå. Tror det är mycket svårt att ett sådant förhållande inte håller livet ut.

Tror att törsten efter andra handlar om att man inte vet vad man söker eller har funnit det ens själ vill ha. Det är en mognadsfråga.

Jag vill inte ha någon när jag går på stan och ser snygga män. Jag känner inte dom så jag är inte intresserad. Men jag märker att dom är intresserade av mig men jag tror inte att det bara är för att jag är ”snygg”. Tror jag utstrålar något extra. Som gör dom nyfikna. Man ser när en intressant själ passerar en. Man känner det. Speciellt om man letar efter det!

Men jag kan ha fel. Jag kanske bara var snygg.

En gång blev jag kär i en man utan att känna honom. Men det var för att jag kände hans energi på något sätt. Så kärlek vid första ögonkastet existerar. Han såg bra ut men det var inte utseendet som utlöste känslorna jag kände. Han var speciell
Det sista påminner mig om en gång på en fest. Jag och en kille bara typ gick förbi varandra och såg varandra lite men båda stannade och vände sig om och snackade som vi känt varandra hela livet

Vet inte vad sånt beror på
Citera
2023-08-16, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fruntimmerskarl
Knepet lan vara: hitta varandra tidigt, vid 15-16 samt bägge se högst mediokra ut. Då kommer frestelserna vara färre.

Mannen måste vara snyggare än kvinnan för kvinnan har alltid mera alternativ.
Citera
2023-08-16, 10:58
Medlem
tnems avatar
Citat:
Hade du frågat mig för 10-15 år sedan vad jag ansåg om det här med att hitta en partner, stadga sig och sedan hålla ihop livet ut, ja då hade svaret varit ett rungande ja! Men nu har jag ändrat åsikt i ämnet.

Jag tror inte på livslång kärlek längre. Visst finns det undantag, folk som håller ihop och som klarar av vardagens lunk. Men å andra sidan har jag hört historier där allt verkar lugnt på ytan men där båda parterna bedrar varandra. Därför tror jag inte att man är skapt för att vara med en och samma människa hela livet ut.

För mig skulle det vara omöjligt känner jag; det finns alldeles för många snygga och läckra killar där ute för att jag skulle kunna välja endast en och vara tillsammans med. Jag vill känna mig fri att kunna välja och vraka ur livets meny utan att känna skuld och skam för det.

Vad anser ni? Kan man hitta en person när man är typ 20-25 år och sedan vara varandra trogna? Eller tror ni liksom jag att människan inte är ämnad för en och samma person livet ut?

Generellt så är det i den åldern kvinnor har som störst "värde" på dejtingmarknaden.
Om 5-10 år kan du troligen inte välja och vraka bland killarna. Då har det kommit ny snygga 20-25 åriga tjejer. Inget varar för evigt.
Citera
2023-08-16, 11:03
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Då finner du dig samtidigt att vara en av många rätter på någon annans meny. En handelsvara, ett tillfälligt nöje, en hora. Om du lyckas att inte må dåligt av den livsstilen, så blir du också en skamlös hora. Lycka till!

Inne på samma sak. Om TS accepterar att han/hon själv bara är en relationsmässigt slit och slängvara och det gör honom/henne lycklig, go for it.

Jag tror dock, lite som TS nämner, vår uppfattning om vad vi tror på och vill ha, varierar med vår ålder. Som ung är det lätt att vara idealist (och naiv).

Citat:
Ursprungligen postat av NitzerAc3
Knepet är att välja en kvinna från en kultur som värdesätter starka relationer och kärnfamilj

+1 Därav att trenden med s.k. "passportbros" ökar. Allt fler män i Väst väljer att söka en partner i ett annat (oftast mer traditionellt) land. Dock måste man själv vara av samma "stam" för att det ska fungera.

// CC
Citera
2023-08-16, 11:07
Medlem
Livslång kärlek finns om du har den inom dig själv i överflöd och kan dela med dig utav den till andra utan oro att den sinar.
Om man som vissa hämtar sin kärlek från andra är man en parasit, när du sugit ur ditt offer emotionellt är det nödvändigt att hitta nya jaktmarker för att finna mer av resursen.

Kärleken tog slut brukar höras, en accepterad ursäkt för att man släppte taget och gick vidare.
Fästingen släpper också när den sugit ut allt blod.
Citera
2023-08-16, 11:13
Medlem
CC75s avatar
Med tanke på hur Västvärlden idag ser ut vad gäller värderingar, polarisering inom alla områden (även mellan könen), det stora stödet från samhället, HBTQI, den allt mindre sociala kontakten IRL m.m. tror jag det är svårt. Vi har inte "rätt" mix för livslånga relationer eller hitta en livspartner. Än mindre - vilket är viktigt att poängtera - att vara en själv.

Dejtandet minskar, färre barn föds, allt fler mår psykiskt dåligt (en livslång relation kräver oftast två starka personer som mår bra i sig själva). Tillsammans med att allt färre killar dejtar allt fler tjejer gör att chanserna att hitta en livslång partner är mindre än någonsin idag.

Svaret på TS fråga är således att chansen finns men den är mycket mycket liten.

// CC
Citera
2023-08-16, 11:16
Medlem
pn222jws avatar
Jag känner väl några hundra individer åtminstone - bara en av dom gifte sig (och är tillsammans med) med sin första - ovanligt i dagens samhälle.
Citera
2023-08-16, 11:28
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Det är i det fetade du går käpprätt fel. Den saken har inget som helst med en långvarig relation att göra.
Citera
2023-08-16, 11:50
Medlem
Hackenbush55s avatar
Fann min fru när jag var 22 år, vi gifte oss några år senare och är idag när jag är 67 år fortfarande gifta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in