2023-08-21, 07:45
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Eftersom vi befinner oss i ekonomidelen av forumet är jag övertygad om att de som hänger här är mer intresserade av ekonomi än genomsnittet.
Jag är mindre övertygad om att det faktiskt är så, men håller med om att man bör förutsätta det ändå.
Citera
2023-08-21, 09:38
Medlem
nextdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Skulle säga att sitta med skulder i dessa tider vore stressande.

Lika stressande är det att ha tillgångar på börsen. Då det förväntas ett kraftigt fall.
Så du argumenterar för att spara i sparkonto eller amortera just nu?

Jag håller inte med om att det är stressande att ha tillgångar på börsen, även om det kommer ett kraftigt fall inom den närmsta tiden.
Citera
2023-08-21, 09:50
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nextday
Så du argumenterar för att spara i sparkonto eller amortera just nu?

Jag håller inte med om att det är stressande att ha tillgångar på börsen, även om det kommer ett kraftigt fall inom den närmsta tiden.

Nej.

Aktier.
Guld
Är de enda alternativen.

Men även om du tar ett kraftigt ras på börsen med ro, så finner jag det stressande.
Citera
2023-08-21, 09:55
Medlem
nextdays avatar
Svaret är likadant i alla dessa trådar som startas.

Simpelt räknat: Om avkastningen på investeringen (efter avgifter och skatter) överstiger räntekostnaden på bolånet (efter ränteavdrag) ska man investera och inte amortera.

Sen vad som gör att man sover bäst på kvällarna är en annan fråga.

Citat:
Ursprungligen postat av OscarDenStore2
Dessutom har vi ränteavdrag. Att vara skuldfri i Sverige är något pensionärer gör för en falsk känsla av trygghet. Alla lyckade människor har belånat sig. Det krävs en hävstång för att komma någon vart i livet.
Tack! 130+ inlägg och du är den enda som räknar in ränteavdraget i kalkylen.
Så länge ränteavdraget ligger så högt som det gör just nu är det oftast fördelaktigt att ha lån.
Citera
2023-08-21, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Det är svårt att låna när man blir gammal. Vansinne att ligga lägre än 40-50% belåning som det ser ut nu.
Varför skall man låna när man är gammal?
Jag är vansinnig som har noll i lån men äger flera fastigheter och har pengar på börsen, jag är så vansinnig så skulle inte ens byta med dig 😃
Du måste njuta var månad du pumpar in tusentals av dina kronor i räntor till banken 😊
Citera
2023-08-21, 10:10
Medlem
Citat:
Svaret är likadant i alla dessa trådar som startas.

Simpelt räknat: Om avkastningen på investeringen (efter avgifter och skatter) överstiger räntekostnaden på bolånet (efter ränteavdrag) ska man investera och inte amortera.

Sen vad som gör att man sover bäst på kvällarna är en annan fråga.

Tack! 130+ inlägg och du är den enda som räknar in ränteavdraget i kalkylen.
Så länge ränteavdraget ligger så högt som det gör just nu är det oftast fördelaktigt att ha lån.
Du som räknat ut formeln till hur man skall göra måste vara enormt rik?
Citera
2023-08-21, 10:49
Medlem
nextdays avatar
Citat:
Du som räknat ut formeln till hur man skall göra måste vara enormt rik?
Ja, och stor kuk har jag också. Livet är ändå rättvist till syvende och sist.

Privatekonomi och företagsekonomi har sina likheter med in- och utgifter och att man kan använda belåning till sin fördel.

Det skapas en sån här tråd i månaden och svaret blir alltid desamma. Känslomässigt är det individuellt och matematiskt går det att räkna ut.

https://www.flashback.org/sok/?query...8-21&so=weight
Citera
2023-08-21, 12:04
Medlem
Citat:
Ja, och stor kuk har jag också. Livet är ändå rättvist till syvende och sist.

Privatekonomi och företagsekonomi har sina likheter med in- och utgifter och att man kan använda belåning till sin fördel.

Det skapas en sån här tråd i månaden och svaret blir alltid desamma. Känslomässigt är det individuellt och matematiskt går det att räkna ut.

https://www.flashback.org/sok/?query...8-21&so=weight
Nu var ju inte frågan vad för fel din penis har utan att du måste vara enormt rik som knäckt koden på hur man gör.
Du har använt belåning till din fördel skriver du
Jag har betalat av mina lån
Så på sista raden var står det där (nu har ju ålder, alltså hur länge man levt en stor del i det hela)?
Citera
2023-08-21, 13:08
Medlem
nextdays avatar
Citat:
Nu var ju inte frågan vad för fel din penis har utan att du måste vara enormt rik som knäckt koden på hur man gör.
Du har använt belåning till din fördel skriver du
Jag har betalat av mina lån
Så på sista raden var står det där (nu har ju ålder, alltså hur länge man levt en stor del i det hela)?
Patetiskt med kukmätartävling vilket jag trodde var underförstått med mitt förra inlägg.

Helt okej att du dragit ner på risken, amorterat bort dina lån och fått den medföljande sinnesron!
Det är klart man kan bygga ett hus med hjälp av hårt arbete men det är svårare att bygga ett hus när man väljer bort vissa verktyg.
Citera
2023-08-21, 14:05
Medlem
Citat:
Patetiskt med kukmätartävling vilket jag trodde var underförstått med mitt förra inlägg.

Helt okej att du dragit ner på risken, amorterat bort dina lån och fått den medföljande sinnesron!
Det är klart man kan bygga ett hus med hjälp av hårt arbete men det är svårare att bygga ett hus när man väljer bort vissa verktyg.
Min sinnesro har inget med detta att göra, jag bryr mig tex inte det minsta om börsen rasar med flera hundra tusen på en dag (i min depå), eller om min villa skulle halveras i värde, eller min stuga eller mitt utlanssboende halverasi värde, en av anledningarna till att jag inte bryr mig är för att vare sig mina boende eller aktier är till salu så varför då bry mig av vad de är värda från ett år till ett annat
Att jag är skuldfri är pga att jag kan, jag har redan allt jag vill ha och behöver och äger aktier i företag jag tycker om att följa så ser det mer som ett intresse en hobby, så varför då sitta med en skuld om jag inte behöver
Citera
2023-08-21, 14:58
Medlem
nextdays avatar
Citat:
Min sinnesro har inget med detta att göra, jag bryr mig tex inte det minsta om börsen rasar med flera hundra tusen på en dag (i min depå), eller om min villa skulle halveras i värde, eller min stuga eller mitt utlanssboende halverasi värde, en av anledningarna till att jag inte bryr mig är för att vare sig mina boende eller aktier är till salu så varför då bry mig av vad de är värda från ett år till ett annat
Att jag är skuldfri är pga att jag kan, jag har redan allt jag vill ha och behöver och äger aktier i företag jag tycker om att följa så ser det mer som ett intresse en hobby, så varför då sitta med en skuld om jag inte behöver
Då har det 100% med din sinnesro att göra. Du är tillfreds.

För att sitta med en skuld som du inte behöver kan gynna dig ekonomiskt!
Båda valen är helt OK!

Känns som att jag skriver med en chatbot...
Senast redigerad av nextday 2023-08-21 kl. 15:06.
Citera
2024-11-20, 16:14
Medlem
Låna till bostad eller investera pengarna på börsen?

Sitter i en hygglig sits där jag kan betala min kommande bostad kontant.
Funderar på om det är värt att ta ett bolån på exempelvis 500tkr och på så sätt "få lös" 500tkr att investera i någon fond eller liknande.

Fonden behöver då "bara" prestera över min bolåneränta på ca 2,7% samtidigt som det känns skönt att leva skuldfri. Hur hade ni gjort?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in