• 1
  • 2
2023-08-13, 15:28
Medlem
Hej precis som jag skrev. Har påbörjat ett trt försök pga av dåligt mående och jäkligt taskig återhämtning. Och mina värden var lite för bra för att få hjälp.
Har tagit testosteron enchante 270 ml dom första 4 sprutorna runt dag 6-7 en gång i veckan och sen sista sprutan så bestämde jag mig för att sänka min dos till 200 mg för att sen gå ner till 150 som jag kom fram till att jag ville testa att ligga på några månader för att sen testa mig o se hur jag mår o så. O ta ett nytt test. Har sammanlagt 30 dagar som jag har varit på.
Kan tillägga att jag har inte tagit några AI eller serm alls. För att jag ville helst vara fri från alla dom biverkningarna och långsiktigt kändes dom inge bra att ta när jag hade tänkt o köra mycket länge (trt)
MEN var och testa mig i Fredags och nu kom svaren..

S-Östradiol 262 pmol/L
S-SHBG 23 nmol/L
S-Lutropin(LH) <0,1 (IE/L
S-Testosteron, total 38 nmol/L
S-Testosteron, bioakt 25 nmol/L

Mår rätt skit, och jag känner väl att min kropp inte verkar tycka om det här så vill nog helst avsluta men fattar inte hur jag ska klara jobb om mitt mående blir ennu sämre än redan.
Vad borde jag göra? Har inga gynokänningar alls. Bör jag uppsöka läkare och vad kan konsekvenserna bli då? Om jag ska avsluta rekomederad pct för en månads användande?
Vad säger ni behöver verkligen eran erfarenhet o expertis. Har aldrig testat förut eller tagit testosteron.
Otroligt tacksam för feedback! Kan tillägga att testet tog 2 dagar efter sista sticket på den lite lägre dosen 200mg
Senast redigerad av Elexius 2023-08-13 kl. 15:49.
Citera
2023-08-13, 15:40
Medlem
Typiskt okunniga personer som inte läst ett skit och inte kan ett smack och börjar mixtra med sina hormoner.
Vissa behöver tydligen lära sig den hårda vägen.

I vilket fall ska jag bara snäll och ge dig lite råd.
Ditt dåliga mående kan mycket väl vara pga ditt höga östrogen.
Citera
2023-08-13, 16:12
Medlem
Referensintervall män: 40 - 161 pmol/L, - Snabb googling.

Om du börjar med att köpa hem Aromasin och börjar med en dos på tex 1/4 tablett, 6mg, var tredje dag och se hur du mår.

Du behöver garanterat sänka ditt östrogen. Har du inte fått extra acne? Känt att dina känslor spökar(tex lättare att ryckas med i en "sorlig scen" på film/serie)? Finns en del biverkningar på högt östrogen att välja på..

Men du har nog värre biverkningar på högt östro än vad en AI på låg dos (troligtvis inte) kommer ge dig.
Citera
2023-08-13, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tehfuq
Referensintervall män: 40 - 161 pmol/L, - Snabb googling.

Om du börjar med att köpa hem Aromasin och börjar med en dos på tex 1/4 tablett, 6mg, var tredje dag och se hur du mår.

Du behöver garanterat sänka ditt östrogen. Har du inte fått extra acne? Känt att dina känslor spökar(tex lättare att ryckas med i en "sorlig scen" på film/serie)? Finns en del biverkningar på högt östrogen att välja på..

Men du har nog värre biverkningar på högt östro än vad en AI på låg dos (troligtvis inte) kommer ge dig.
Tack för svar! Aromasin har jag ser små ut, hoppas att dosen inte måste vara exakt varje gång. Jo har varit extra känslig har jag märkt när jag sätt på film o så. Ingen akne. Bara lite fetare hud i ansiktet. Haft svårt o somna och sovit mindre djupt. I början första 2-3 veckorna så var jag trött och blev lätt anfådd på gymmet. Det är bättre nu. Men grejen är att jag förstår att mitt östro är för högt och att det kan vara bra att sänka det. Men jag tänker att jag ger nog upp tanken på långsiktig Trt. Iallfall den här gången. Planen var att dela upp doserna på 2 gånger för att få ner östrot och få jämnare nivåer men nu känner jag ju att jag vet inte ens om jag ska ta mer? Om jag börjar med Aromasin och inte tar något mer testo, när ska jag ta något mer och hur skulle den pct´n se ut? Som sagt ganska exakt 1 månad har jag hållit på. Läst att aromasin och nolvidex går att kombinera.. Eller bör jag fortsätta ett tag till med teston? Sen undrar jag om LH värdet är det normalt? Tacksam för all fortsatt hjälp!
Senast redigerad av Elexius 2023-08-13 kl. 17:01.
Citera
2023-08-13, 17:45
Medlem
150 mg motsvarar ungefär en vanlig TRT-dos.
Kan behövas lite AI på det om man har otur.
Dock inte så mycket.

Utöver det så har du tagit bort din egna produktion av testo och istället ersatt med ungefär lika stor mängd från sprutor.
Om du hade låga värden från början, dvs 5-6 nmol så bör du känt en positiv effekt.
Nu vet vi iofs inte vad du hade för värden innan du började ta dessa.
Och dina höga värden 38 nmol kommer säkert från de höga doserna du började med.
Finns ingen anledning att börja med hög dos i tron att man ska "fylla på" med testo.

Om du ska fortsätta med ditt experiment så bör du införskaffa dig t.ex. Arimidex.
0,5 mg varannan dag kanske.

Högt östro kan göra dig lite gråtmild och nedstämd.

I övrigt bör du kunna sluta tvärt och din kropp kommer säkert utan problem återhämta sig efter bara en månad på dessa låga doser.
Citera
2023-08-13, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrstardust
150 mg motsvarar ungefär en vanlig TRT-dos.
Kan behövas lite AI på det om man har otur.
Dock inte så mycket.

Utöver det så har du tagit bort din egna produktion av testo och istället ersatt med ungefär lika stor mängd från sprutor.
Om du hade låga värden från början, dvs 5-6 nmol så bör du känt en positiv effekt.
Nu vet vi iofs inte vad du hade för värden innan du började ta dessa.
Och dina höga värden 38 nmol kommer säkert från de höga doserna du började med.
Finns ingen anledning att börja med hög dos i tron att man ska "fylla på" med testo.

Om du ska fortsätta med ditt experiment så bör du införskaffa dig t.ex. Arimidex.
0,5 mg varannan dag kanske.

Högt östro kan göra dig lite gråtmild och nedstämd.

I övrigt bör du kunna sluta tvärt och din kropp kommer säkert utan problem återhämta sig efter bara en månad på dessa låga doser.
Mina sämsta värden jag har haft är dom här men då Hade jag ätit lite och tränat mycket och åt ensidigt så tror min kropp sa ifrån. Men efter dom värderna som jag ska skriva så gick mitt testo upp till 16 igen. Tog inget östro test så vet inte vad jag hade där förr.
(LH) 10
S-testosteron,total 9,6
SHBG 38
S-Testosteron,bioakt 4,0
Men som sagt 16 verkar vara mitt vanliga värde. Fått det förr med när jag testat för några år sen.
Hur menar du med "Och dina höga värden 38 nmol " Menar du att det är högt värde? Är det högt om jag skulle ha fortsatt med 270 mg i veckan?
Och sen är det svårt det här med vilken man ska ta. Har Arimidex med hemma. Men har även läst att aromasin ska gå att köra på under kuren men att det mer ska döda östrot än hemma det. Nu valde jag att ta en lite större bit en 1/4 delar pga av att det var omöjligt att få till det.
Känner mig väldigt lätt stressad med, går upp i varv av bara att jag fick svaret. Och så här lätt stressad brukar jag inte vara. Tänker på det du sa att det bara är att sluta och att det skulle ta någon månad. Går det att snabba på den proccesen lite genom att ta typ nolvadex någon vecka efter eller 2? Dåligt mående är det jag vill komma ifrån så mycket som möjligt för att klara vardagen.
Citera
2023-08-13, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elexius
Tack för svar! Aromasin har jag ser små ut, hoppas att dosen inte måste vara exakt varje gång. Jo har varit extra känslig har jag märkt när jag sätt på film o så. Ingen akne. Bara lite fetare hud i ansiktet. Haft svårt o somna och sovit mindre djupt. I början första 2-3 veckorna så var jag trött och blev lätt anfådd på gymmet. Det är bättre nu. Men grejen är att jag förstår att mitt östro är för högt och att det kan vara bra att sänka det. Men jag tänker att jag ger nog upp tanken på långsiktig Trt. Iallfall den här gången. Planen var att dela upp doserna på 2 gånger för att få ner östrot och få jämnare nivåer men nu känner jag ju att jag vet inte ens om jag ska ta mer? Om jag börjar med Aromasin och inte tar något mer testo, när ska jag ta något mer och hur skulle den pct´n se ut? Som sagt ganska exakt 1 månad har jag hållit på. Läst att aromasin och nolvidex går att kombinera.. Eller bör jag fortsätta ett tag till med teston? Sen undrar jag om LH värdet är det normalt? Tacksam för all fortsatt hjälp!

Delar tabletterna med kniv, till 4 små stenar i någorlunda samma storlek. Sålänge du får till 4st hyfsade pluttar så är det lugnt.

Skulle du råka få för mycket aromasin, så kommer du känna dig typ febrig, lite oförklarligt snuvig. Men det går över när skiten går ur systemet. Har själv råkat göra det två gånger när jag räknade fel på dagarna :P
Citera
2023-08-13, 20:27
Medlem
Citat:
Mina sämsta värden jag har haft är dom här men då Hade jag ätit lite och tränat mycket och åt ensidigt så tror min kropp sa ifrån. Men efter dom värderna som jag ska skriva så gick mitt testo upp till 16 igen. Tog inget östro test så vet inte vad jag hade där förr.
(LH) 10
S-testosteron,total 9,6
SHBG 38
S-Testosteron,bioakt 4,0
Men som sagt 16 verkar vara mitt vanliga värde. Fått det förr med när jag testat för några år sen.
Hur menar du med "Och dina höga värden 38 nmol " Menar du att det är högt värde? Är det högt om jag skulle ha fortsatt med 270 mg i veckan?
Och sen är det svårt det här med vilken man ska ta. Har Arimidex med hemma. Men har även läst att aromasin ska gå att köra på under kuren men att det mer ska döda östrot än hemma det. Nu valde jag att ta en lite större bit en 1/4 delar pga av att det var omöjligt att få till det.
Känner mig väldigt lätt stressad med, går upp i varv av bara att jag fick svaret. Och så här lätt stressad brukar jag inte vara. Tänker på det du sa att det bara är att sluta och att det skulle ta någon månad. Går det att snabba på den proccesen lite genom att ta typ nolvadex någon vecka efter eller 2? Dåligt mående är det jag vill komma ifrån så mycket som möjligt för att klara vardagen.

38 nmol är högre än vad TRT tillåter.
Så du ligger högt.
Kanske inte bodybuilderdos men ändå högre än vad som är normalt.

Med 150 (eller 125) mg i veckan så kommer du garanterat sänka det värdet något.
Kan finnas anledning då att ta två gånger i veckan pga halveringstiden.
Dvs hälften vid varje injektion.
Men inte jättenödvändigt.

Normalt för TRT är att hamna på cirka 25 och däromkring.
Ska du sluta så kan HCG vara bra att ta, det stimulerar din egna produktion.
Kanske 500 iu var eller varannan dag.
Börja då kanske någon vecka innan du slutar med testo och fortsätt några veckor efter.
Men som sagt, en månad på den låga dosen är ingen större fara.

Sedan kan man fundera på om ditt mående verkligen beror på lågt testo.
16 nmol är inte jättelågt. Vet iofs inte hur gammal du är.
Vidare kan (troligt) psykiskt mående, stress och inre oro sänka ditt testo i kroppen.

Slutar du så kommer ditt östrogenvärde sjunka ganska snabbt.

Fortsätter du så tycker jag du ska ta 0,5 mg varannan dag, kanske bara 0,25 mg till och med.

Vet tyvärr för lite om nolvadex för att kunna uttala mig.

Testo är ingen mirakelprodukt som gör att man automatiskt mår bra.
Skulle tro att ditt mående har andra orsaker.
Om jag får gissa.

Att känna glädje, skratta och må bra påverkar även kroppen fysiskt.
Medan det omvända kan ge fysiska besvär.
Senast redigerad av Mrstardust 2023-08-13 kl. 20:34.
Citera
2023-08-13, 21:24
Medlem
Citat:
(LH) 10
S-testosteron,total 9,6
SHBG 38
S-Testosteron,bioakt 4,0

Aromasin sänker östrogenet, det dödar inte det. Minns inte namnet på AI't som totalt dödar östrogenet, Lastro(?), något i den stilen. Osäker men förutom den som helt nollar östrogenet så ska de andra bara sänka östrot jämnt emot hur man doserar. Såklart kan en fulldos Aromasin också totalt nolla dig, men det är inte syftet med den.

Min egen gissning så ska nog inte 4 veckor av din låga dos ha gjort nån stor påverkan. Så du bör studsa tillbaka på egen hand. Men både AI och nolva kan vara bra att ha till hands om du skulle få bieffekter av att hoppa av.
Citera
2023-08-13, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrstardust
38 nmol är högre än vad TRT tillåter.
Så du ligger högt.
Kanske inte bodybuilderdos men ändå högre än vad som är normalt.

Med 150 (eller 125) mg i veckan så kommer du garanterat sänka det värdet något.
Kan finnas anledning då att ta två gånger i veckan pga halveringstiden.
Dvs hälften vid varje injektion.
Men inte jättenödvändigt.

Normalt för TRT är att hamna på cirka 25 och däromkring.
Ska du sluta så kan HCG vara bra att ta, det stimulerar din egna produktion.
Kanske 500 iu var eller varannan dag.
Börja då kanske någon vecka innan du slutar med testo och fortsätt några veckor efter.
Men som sagt, en månad på den låga dosen är ingen större fara.

Sedan kan man fundera på om ditt mående verkligen beror på lågt testo.
16 nmol är inte jättelågt. Vet iofs inte hur gammal du är.
Vidare kan (troligt) psykiskt mående, stress och inre oro sänka ditt testo i kroppen.

Slutar du så kommer ditt östrogenvärde sjunka ganska snabbt.

Fortsätter du så tycker jag du ska ta 0,5 mg varannan dag, kanske bara 0,25 mg till och med.

Vet tyvärr för lite om nolvadex för att kunna uttala mig.

Testo är ingen mirakelprodukt som gör att man automatiskt mår bra.
Skulle tro att ditt mående har andra orsaker.
Om jag får gissa.

Att känna glädje, skratta och må bra påverkar även kroppen fysiskt.
Medan det omvända kan ge fysiska besvär.

Tack för förklaringen med TrTn Skulle ha börjat lägre. Blev lite tokig start på det hela. Men tog ett relativt snabb beslut om att köra någon vecka till, och dela upp det på 2 doser i hopp om att bli jämnare och att det kanske kunde vara bra för att få ner östrot som jag läst någonstans innan jag såg dit svar. Men allt känns lite desperat just nu pga av måendet. Antar att det är armidexen som du tycker jag ska ta 0,5 till 0,25 varanandag? Har hcg hemma men förstår inte riktigt hur jag ska ta den än, men ska jag kombinera armidexen och den då och hur länge ska jag fortsätta ta armidexen om jag börjar en vecka innan jag slutar med testot som du skrev?

Sen med måendet köper jag till 100% att det kan vara mycket annat som styr mitt mående o de. Har aldrig trott att det här skulle lösa alla mina problem men hade hoppats att få ett bättre mående än det här och att det skulle hjälpa mig mer att ta mig dit jag vill för att må ännu bättre i livet o så. Och jag började känna vissa fördelar innan jag sänkte dosen. Efter det har det bara känts skit.
Senast redigerad av Elexius 2023-08-14 kl. 00:21.
Citera
2023-08-14, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tehfuq
Aromasin sänker östrogenet, det dödar inte det. Minns inte namnet på AI't som totalt dödar östrogenet, Lastro(?), något i den stilen. Osäker men förutom den som helt nollar östrogenet så ska de andra bara sänka östrot jämnt emot hur man doserar. Såklart kan en fulldos Aromasin också totalt nolla dig, men det är inte syftet med den.

Min egen gissning så ska nog inte 4 veckor av din låga dos ha gjort nån stor påverkan. Så du bör studsa tillbaka på egen hand. Men både AI och nolva kan vara bra att ha till hands om du skulle få bieffekter av att hoppa av.

Svårt det här med vad man ska ta, när folk tycker olika och har olika erfarenheter. Var jag som hade läst det här när jag snacka typ döda..
"2. Aromasin – Stora fördelen med aromasin är att den fungerar på lite annat sätt än Letrozole och arimidex. Aromasin sänker inte östro, utan den “tar kål” på östro, den dödar östrot i kroppen. På något finurligt sätt så kan det inte
bli rebound effekt på aromasin p.g.a detta. När du går av aromasin behöver du inte bruka nolva för att undvika gynokänningar. Vilket du måste vid bruk av letro eller adex." Vet ej vart jag hitta just den. Hade kopierat och sparat i en text.

Sen läste jag även det här som jag inte gilla med aromasinet var det här
"En viktig anmärkning att göra med Aromasin är att en hel vecka (7 dagar) krävs innan blodplasmanivåerna av Aromasin har nått sin maximala toppnivå"

Det är all information som stressar gör det extra svårt att välja. Nu blev det så att jag valde innan jag såg era svar att ta en vecka till 2 doser samma vecka. Men om jag väljer att sluta vid nästa stick, vilket jag vill. Och om jag nu skulle känna något som inte står rätt till typ gynokäningar o vad det nu mer ska vara mer. Ska jag kombinera både aromasinet och nolvan? Det ända jag vet att jag läst flera flera gånger att man inte ska kombinera nolvan och arimadexen, dom typ paja varandra på något sätt och det kunde ge dåliga värden, kommer inte ihåg exakt vad det var. Men många sidor har skrivit det.
Citera
2023-08-14, 00:36
Medlem
Men det som jag reagera mest på när jag läste mina svar från werlabs imorse var att jag både hade högt
östro 261 och att jag hade oväntat lågt testo 38 nmol/L.. Alltså att det är noll balans mellan dom. Hade hoppats och trott på mycket högre än så. Sen blev jag nojig när jag såg att LH låg typ på minus= <0,1 vilket jag helt har missat och läsa på om var det brukar ligga? Allt det blev en stress/räddla.
Men någon mer som vet ungefär vart man brukar ligga på för testo på mina doser? Kanske inte äns är så lågt som jag tror?
Grejen var att jag var inte beredd på att jag skulle reagera negativt så här pass fort, tänkte att jag skulle läsa på och läsa på under resans gång. Och jag var alldeles för snabb in i det här. Blev så sjukt besviken när jag inte fick hjälp så jag tog det i egna händer innan jag var tillräckligt påläst. Dumt, ja mycket. Men här står jag.
Tänker att om det nu visar sig att det är en ganska normal testosteron värde på 38 med mina doser och att bara östrot är högt. Ja då är väl det ganska enkelt att lösa igenom att ta armidex, nolvadex, aromasin, clomid eller Letro. Vilken som är bäst verkar ju skit svårt att veta. Därför jag har dom flesta. För ha sen om det skulle behövas. Enda som jag fastnat på är att man inte får kombinera Armidex och Nolvadex. Och att Aromasin och Nolvadex skulle ge många fördelar på att kombinera. Även Novadex och clomid kunde vara bra till pct. Typ det jag tror mig veta... Armidex är den som lockar mest för att sänka östrot men det är för att den verkar mer känd en aromasinet. Och den verkar vara ett första hands val av många .
Senast redigerad av Elexius 2023-08-14 kl. 01:13.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in