• 1
  • 2
2023-08-12, 14:24
Medlem
Kottkompotts avatar
Har ett litet dilemma, och det är att jag känner mig väldigt stressad, och rentav lite rädd, när det blåser.
Frun vill gärna vädra hela tiden, och så här års blåser det rätt mycket här, så det susar och tjuter konstant i fönstren.
Att sitta på inglasade balkongen känns jätteotrevligt när det tjuter extra högt, men jag kände inte sådana här problem när vi hade öppen balkong förra året.

Annars ogillar jag inte de vanliga högsta ljuden.
Åska, dynamitsprängning, fyrverkerier och rockkonserter gillar jag.
Men tjutande vind känns direkt obehagligt, ungefär i nivå med skrikande barn.
Känns lite som att jag sitter ensam och fattig i ett eländigt torp på någon frusen fjälltopp.

Vad kan det bero på?
Är det vanligt att man med åldern börjar bli känslig på det sättet?
Senast redigerad av Kottkompott 2023-08-12 kl. 14:59.
Citera
2023-08-12, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kottkompott
Har ett litet dilemma, och det är att jag känner mig väldigt stressad, och rentav lite rädd, när det blåser.
Fru vill gärna vädra hela tiden, och så här års blåser det rätt myket här, så ded susar och tjuter konstant i fönstren.
Att sitta på inglasade balkongen känns jätteotrevligt när det tjuter extra högt, men jag kände inte sådana här problem när vi hade öppen balkong förra året.

Känns lite som att jag sitter ensam och fattig i ett eländigt torp på någon frusen fjälltopp.

Vad kan det bero på?

Misofoni ?
Dvs. att vissa ljud ger dig en stark obehagskänsla.
Senast redigerad av Balderis 2023-08-12 kl. 14:33.
Citera
2023-08-12, 14:53
Medlem
EltonToilets avatar
Citat:
Fru vill gärna vädra hela tiden, och så här års blåser det rätt myket här, så ded susar och tjuter konstant i fönstren.

Vad kan det bero på?

Hmm intressant

Jag är inte rädd för vind men när det blåser åt alla håll samtidigt och man är ute går blir jag inta lite irriterad, jag blir rasande, svär förbannar och fräser …. Och det har blivit värre med åren 😅
Citera
2023-08-12, 15:03
Medlem
qvarne2s avatar
Samma här fan. Aldrig brytt mig innan. Men nu när man äger hus med diverse enorma träd överallt så får jag alltid lite panik när det blåser.
Citera
2023-08-12, 15:05
Medlem
Kottkompotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balderis
Misofoni ?
Dvs. att vissa ljud ger dig en stark obehagskänsla.
Kan vara.
Har starka versioner mot folk som kollar på tiktok på hög volym på luren också, men det kanske inte är lika ovanligt.
Citat:
Ursprungligen postat av EltonToilet
Hmm intressant

Jag är inte rädd för vind men när det blåser åt alla håll samtidigt och man är ute går blir jag inta lite irriterad, jag blir rasande, svär förbannar och fräser …. Och det har blivit värre med åren 😅
Eller hur?
Det känns lite som att man blir antastad från alla håll, bara för att man är utomhusm
Citat:
Ursprungligen postat av qvarne2
Samma här fan. Aldrig brytt mig innan. Men nu när man äger hus med diverse enorma träd överallt så får jag alltid lite panik när det blåser.
Ja vi har bara blomkrukor som blåser ikull i fönstret, men det är ju jobbigt med jord på golvet också.
Citera
2023-08-12, 19:46
Medlem
Fyndigt-namns avatar
Detta är ditt huvudbry i livet? Herre Gud.
Citera
2023-08-12, 20:12
Medlem
SwampDoggs avatar
Du kanske också känner en krypande farhåga av att vara född med fel kön? Din fru måste ju snart börja undra vad det är för fel på hennes karl.
Citera
2023-08-13, 08:54
Medlem
EltonToilets avatar
Citat:
Kan vara.
Har starka versioner mot folk som kollar på tiktok på hög volym på luren också, men det kanske inte är lika ovanligt.

Eller hur?
Det känns lite som att man blir antastad från alla håll, bara för att man är utomhusm

Ja vi har bara blomkrukor som blåser ikull i fönstret, men det är ju jobbigt med jord på golvet också.

Ja verkligen, det är extremt irriterande och man tänker direkt, det här är tillräckligt för att bosätta sig ett annat land, ett varmare liksom…

Nu gissar jag men, som exempel, södra spanien har väl inte några vidriga höstmånader då det piskregnar i sidled varje år ?!? 😏
Citera
2023-08-13, 08:58
Medlem
Citat:
Frun vill gärna vädra hela tiden, och så här års blåser det rätt mycket här, så det susar och tjuter konstant i fönstren.

Vad kan det bero på?

Jag vet inte men jag älskar din trådstart. Och idén om att bo på en frusen fjälltopp är hur bra som helst. Fyfan vad skönt!
Citera
2023-08-13, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EltonToilet
Hmm intressant

Hahahah det är inte bara alla i din omgivning som drar och sliter i dig och vill det ena och det andra. Det är naturen också! Ingen lugn stund kan man få
Citera
2023-08-13, 09:07
Medlem
EltonToilets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av springfittan
Hahahah det är inte bara alla i din omgivning som drar och sliter i dig och vill det ena och det andra. Det är naturen också! Ingen lugn stund kan man få

Det är lite så ja….helvete låt mig va ifred 🤣👍🏻😅
Citera
2023-08-13, 09:39
Medlem
WhereIsRussias avatar
är väl inte konstigare än att vara rädd för åska
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto