Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2006-07-31, 19:02
  #1
Medlem
Jag är på jakt efter en hyresrätt i Stockholm, och jag vill endast bo i innerstan eller vissa södra förorter. Jag har förstått att kösystemet på www.bostad.stockholm.se fördelar de lägenheter som jag är intresserad av till folk med minst 10-15 års kötid. Detta är alltså inget alternativ för mig som vill flytta snarast. Jag undrar därför följande:

1. Vilka genvägar finns om man vill ha tag på ett förstahandskontrakt?

Jag har fast anställning, och kan möta de flesta krav på inkomst som vissa hyresvärdar ställer. Jag är inte heller främmande för att betala för en förtur till lägenhet. Jag söker framförallt en trea, även om en stor 2:a hade funkat också.

Tack på förhand,

Lipton
Citera
2006-07-31, 19:10
  #2
Medlem
Kupsans avatar
Om du kan tänka dig att betala svart så är det inte så svårt.
Citera
2006-07-31, 19:21
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kupsan
Om du kan tänka dig att betala svart så är det inte så svårt.

Vad bra! Men för mig som inte är insatt:

Vad, som inte är svårt, ska jag göra för att komma över ett hyreskontrakt?
Citera
2006-07-31, 23:13
  #4
Medlem
Det finns inte så mycket att göra... jag är själv infödd innerstadsbo som letar efter ett första boende, och det är inte "lätt" ens om man nöjer sig med närförorter. Jag har 16 års kötid i svenska bostäders internkö nu, och det har inte gett mig tillgång till något bra närmare än vällingby än så länge.

Utan kötid så finns det alternativ:

- Svartköp. Antingen via skenbyten eller direkt av en värd. Själv har jag kontanter som skulle kunna räcka, men anser det som närmast kapitalförstöring och har nästan övergett den tanken. En bit under 100k kanske skulle vara aktuellt, men det är i grunden något iaf jag helst inte gör.
- Snäll värd. Alltså att du lyckas leta upp en värd som inte bara har en ledig lägenhet utan som också är beredd att erbjuda dig kontraktet. Som det tidigare alternativet fast utan svarta pengar. Du lär isf dock inte vara ensam om att via kontakter eller på annat sätt plåga diverse privatvärdar i innerstan (kommunala bolag kör kösystem för oss vanliga dödliga) gällande det.
- Du övertar ett kontrakt på något sätt, antingen från någon som dör eller som lämnar över det frivilligt. Om inte värden är en kul typ så måste du dock ha varit skriven vid lägenheten i några år.

Det enda "enkla" (men inte billiga) sättet är att köpa en bostadsrätt.
Citera
2006-08-01, 09:16
  #5
Medlem
Chalices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bors
Det finns inte så mycket att göra... jag är själv infödd innerstadsbo som letar efter ett första boende, och det är inte "lätt" ens om man nöjer sig med närförorter. Jag har 16 års kötid i svenska bostäders internkö nu, och det har inte gett mig tillgång till något bra närmare än vällingby än så länge.

Snack, jag har ca. 3-års kötid och det är inga som helst problem att få en lgh i t ex rågsved, hökarängen mfl söderförorter. Med 16 år borde du utan större svårighet kunna få något innanför tullarna.
Citera
2006-08-01, 10:54
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chalice
Snack, jag har ca. 3-års kötid och det är inga som helst problem att få en lgh i t ex rågsved, hökarängen mfl söderförorter. Med 16 år borde du utan större svårighet kunna få något innanför tullarna.

Jag syftade på svenska bostäders internkö, dit de skickar ca en tredjedel av de lediga lägenheter de får. Resten går till stockholms kommuns kö.

Som hemmavarande barn hos en svebo-hyregäst kan jag stå i deras kö och söka ettor och små tvåor.
Citera
2006-08-01, 10:55
  #7
Medlem
Chalices avatar
Ahh, sorry trodde du menade sthlmskommuns kö. Hade mao varit betydligt smartare att ha stått där i 16 år...
Citera
2006-08-01, 10:56
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chalice
Ahh, sorry trodde du menade sthlmskommuns kö. Hade mao varit betydligt smartare att ha stått där i 16 år...

Hehe men i den kön kan jag inte tillgodoräkna mig den tid farsgubben bott i sin lägenhet.

Båda köerna har ju 18:års-gräns för att anmäla sig.
Citera
2006-08-01, 11:08
  #9
Awaiting Email Confirmation
shaolinmasters avatar
..

kötiden kan ju variera lite helt beroende på var man vill bo.
känner en kille som fick lägenhet efter 1 år i hagalund visserligen ett turkområde.
Men ligger ju för fan i solna helt ok.

hade varit värre om det legat i rinkeby heh.


Citat:
Ursprungligen postat av Bors
Hehe men i den kön kan jag inte tillgodoräkna mig den tid farsgubben bott i sin lägenhet.

Båda köerna har ju 18:års-gräns för att anmäla sig.
Citera
2006-08-01, 11:24
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shaolinmaster
kötiden kan ju variera lite helt beroende på var man vill bo.
känner en kille som fick lägenhet efter 1 år i hagalund visserligen ett turkområde.
Men ligger ju för fan i solna helt ok.

hade varit värre om det legat i rinkeby heh.

Sant... och hade jag nöjt mig med hässelby/rinkeby/akalla/bredäng så hade jag väl haft en lägenhet nu. Rågsved och hagsätra är inte heller några förstaval.

Givetvis står jag i stockholms kommunala kö också, men mitt intryck är att jag skulle behöva ha ca 5års kötid där för att ha samma möjligheter som i svebo:s kö.
Citera
2006-08-01, 11:32
  #11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Lipton83
Jag är på jakt efter en hyresrätt i Stockholm, och jag vill endast bo i innerstan eller vissa södra förorter. Jag har förstått att kösystemet på www.bostad.stockholm.se fördelar de lägenheter som jag är intresserad av till folk med minst 10-15 års kötid. Detta är alltså inget alternativ för mig som vill flytta snarast. Jag undrar därför följande:

1. Vilka genvägar finns om man vill ha tag på ett förstahandskontrakt?

Jag har fast anställning, och kan möta de flesta krav på inkomst som vissa hyresvärdar ställer. Jag är inte heller främmande för att betala för en förtur till lägenhet. Jag söker framförallt en trea, även om en stor 2:a hade funkat också.

Tack på förhand,

Lipton

Vad trött man blir på folk som bums ska bo i innerstan och som tror att det är hur lätt som helst att få ett lägenhetskontrakt där. I Stockholm finns tyvärr inga genvägar, så tillvida du inte vill köpa ett svartkontrakt men uppdagas det att du har gjort det mister du både pengarna och kontraktet. Varför inte ställa dig i bostadskön?
Jag har en bekant som fick en fin lägenhet i Johanneshov (nästan vid Gullmarsplan) efter bara 2,5 år i kötid hos Stockholm stads bostadsförmedling.
Citera
2006-08-01, 16:51
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klevis
Vad trött man blir på folk som bums ska bo i innerstan och som tror att det är hur lätt som helst att få ett lägenhetskontrakt där. I Stockholm finns tyvärr inga genvägar, så tillvida du inte vill köpa ett svartkontrakt men uppdagas det att du har gjort det mister du både pengarna och kontraktet. Varför inte ställa dig i bostadskön?
Jag har en bekant som fick en fin lägenhet i Johanneshov (nästan vid Gullmarsplan) efter bara 2,5 år i kötid hos Stockholm stads bostadsförmedling.

Jag står förstås redan i kön, har nästan 2 års kötid. Jag har heller itne sagt att jag bums ska bo i innerstan. Men jag är uppväxt i ytterförort, och har ingen lust att bo i vissa delar av stan.

Jag har gjort följande iakttagelser från kön:

En trea i Johanneshov vars annonseringstid slutar imorgon har 343 sökande. De första på listan har stått i kö sedan 1992. Jag är på plats 180. Din kompis måste alltså haft väldig tur.

För att få en trea i Bagarmossen, krävs just nu ca 7 års kötid.

Med mina två år får jag knappt lägenhet i Rinkeby eller Fittja.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback