2023-08-13, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nuggetslukaren84
Tjena! Så här ligger det till, jag och en kompis hittade vår nya lärare på Lexbase, dock är ingen av oss helt säker på hur Lexbase faktiskt fungerar och ingen av oss har ett medlemskap. Betyder det att man har begått ett brott ifall man är med på Lexbase, eller kan man ha varit ett vittne till ett brott? Det står offentliga handlingar på hemsidan men är inte helt hundra på vad det innebär.

Tack i förväg!

Vem bryr sig? Lärare får inte ha begått våldsbrott eller sexbrott, resten är inte grund för avsked enligt lag. Som lärare behöver du bara lämna utdrag på sådana brott om du ska börja på ny skola.

Det sagt, Lexbase registrerar mer än bara dömda, han kan vittnat tex. Dessutom kan man ta över någons brottregister om du flyttar till dennes lägenhet, Lexbase fungerar mindre bra.
Citera
2023-08-13, 14:32
Medlem
Angående lärare och sexualbrott. Fler lärare sätter på barn än präster. Men lärare hyllas som hjältar. Sigh.
Citera
2023-08-13, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Nej det är givetvis inget brott att bli dömd.

Domstolen kan ju döma att någon är oskyldig , döma ut skadestånd, ogilla åtal, etc. En dom är bara ett utslag, ett avgörande i ett fall som domstolen prövat. Ibland rör det inte ens ett brott utan en tvist.

Om du däremot blivit *fällld så har du befunnits skyldig.

Svårt att tolka hur du menar, det är "ett brott även om man inte är en brottsling"?

då är man skyldig då till vad det nu är man är dömd för
Citera
2023-08-13, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterZiipen
Det finns en Frågor & Svar sida på Lexbase:
Varför finns jag med i Lexbase rättsdatabas?
I Lexbase databas finns personer tilltalade i brottmål, personer med strafförelägganden och åtalsunderlåtelser, kärande och svarande i tvistemål/förenklade tvistemål.

Hms, jag undrar om det stämmer. Jag skulle tro att de begär ut i princip alla rättshandlingar och kör en regex med något liknande
Kod:
^\d{6}(?:\d{2})?[-\s]?\d{4}$
och sen slänger in referenser för alla träffar mot det relevanta rättsdokumentet?

Dvs, det kanske är:
Varför finns jag med i Lexbase rättsdatabas?
I Lexbase databas finns personnummer som förekommer i brottmål, i strafförelägganden och åtalsunderlåtelser, och i tvistemål/förenklade tvistemål.
Citera
2023-08-13, 17:53
Medlem
Proras avatar
Det kan vara bra att känna till att kravet på att visa upp ett utdrag från belastningsregistret, och detta begränsat till vissa brottskategorier, bara gäller för lärartjänster på grundskolenivå. Om vi antar att TS verkligen har fyllt 18 år, så torde han gå på gymnasiet. Om den som söker en tjänst har haft en massa fuffens för sig så är det sedan upp till den anställande rektorn att avgöra personens lämplighet.

Minns från min egen gymnasietid på 80-talet att det gick rykten om en lärare att denne suttit inspärrad på mentalsjukhus. Av någon anledning, som jag givetvis har glömt, framgick det senare att läraren ifråga avtjänat ett kortare straff för totalvägran av värnplikt. Så lätt skapas ett rykte och jag är mycket kluven till företag som Lexbase, där man kan bli uthängd som förment brottsling, fastän man lika gärna kan vara brottsoffer.
Citera
2023-08-13, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av waxwex
Angående lärare och sexualbrott. Fler lärare sätter på barn än präster. Men lärare hyllas som hjältar. Sigh.
Antalet är väl ointressant, men vad är andelen? Det finns tydligen 138000 lärare och 3300 präster i Sverige, efter en snabb sökning.
Citera
2023-08-13, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prora
Det kan vara bra att känna till att kravet på att visa upp ett utdrag från belastningsregistret, och detta begränsat till vissa brottskategorier, bara gäller för lärartjänster på grundskolenivå. Om vi antar att TS verkligen har fyllt 18 år, så torde han gå på gymnasiet. Om den som söker en tjänst har haft en massa fuffens för sig så är det sedan upp till den anställande rektorn att avgöra personens lämplighet.

Minns från min egen gymnasietid på 80-talet att det gick rykten om en lärare att denne suttit inspärrad på mentalsjukhus. Av någon anledning, som jag givetvis har glömt, framgick det senare att läraren ifråga avtjänat ett kortare straff för totalvägran av värnplikt. Så lätt skapas ett rykte och jag är mycket kluven till företag som Lexbase, där man kan bli uthängd som förment brottsling, fastän man lika gärna kan vara brottsoffer.
Fan att ha en sådan person till lärare!! Så grova brott måste eleverna och deras föräldrar få tillgång till.
Citera
2023-08-13, 18:55
Medlem
ashlozs avatar
Citat:
Tjena! Så här ligger det till, jag och en kompis hittade vår nya lärare på Lexbase, dock är ingen av oss helt säker på hur Lexbase faktiskt fungerar och ingen av oss har ett medlemskap. Betyder det att man har begått ett brott ifall man är med på Lexbase, eller kan man ha varit ett vittne till ett brott? Det står offentliga handlingar på hemsidan men är inte helt hundra på vad det innebär.

Tack i förväg!

Skriv namnet, ålder, ev adress maskat med * Sen får du dom om det finns.
Det finns även en tråd där du kan efterfråga såna här saker.
(FB) Domar och förundersökningsprotokoll (FUP)

Lycka till, din lärare har troligtvis styckmördat någon, sov gott.
Citera
2023-08-13, 19:19
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Serons
Kan finns hundra skäl till att läraren är med, allt i från IS-terrorism i Syrien till att han tvistat om en felaktig bil hen köpt.

Men om ni är nyfikna kan ni köpa handlingarna (som finns gratis hos staten!!) och sponsra barn-sexköparen som äger Lexbase
https://sakerhetsbloggen.net/2021/01...exkop-av-barn/

Stämmer. Ägaren av Lexbase är dömd för att köpt sex, och då av minderåriga (inklusive med förnedringssex, strypgrepp, slag, etc, som barnet lidit skada av).

Vidare så har bolaget även en koppling till kommunistpartiet i Kina.

https://sakerhetsbloggen.net/2020/10...derna-pa-kina/
Citera
2023-08-13, 19:32
Medlem
Djurmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Serons
Kan finns hundra skäl till att läraren är med, allt i från IS-terrorism i Syrien till att han tvistat om en felaktig bil hen köpt.

Men om ni är nyfikna kan ni köpa handlingarna (som finns gratis hos staten!!) och sponsra barn-sexköparen som äger Lexbase
https://sakerhetsbloggen.net/2021/01...exkop-av-barn/
Så lustigt, när man söker på Magnus Gröndal på lexbase får man ingen träff... hoppsan, det här borde media ta upp.
Citera
2023-08-13, 19:54
Medlem
Orcinus-orcas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuntertMongo
Du ska vara jävligt glad att du hittade honom där och inte på Grindr.

Fast är man på Grindr själv så är man också homofil. Så vad är problemet då?

Citat:

Tack i förväg!

Det kan vara vad som helst som flera tidigare svarat. Allt från fortkörning till hustrumisshandel. Mejla lokala tingsrätten och begär ut domen om ni är nyfikna.
Citera
2023-08-13, 20:30
Medlem
Jag fanns med i Lexbase när jag var misstänkt för ett brott, jag hade alltså inte blivit dömd och jag blev sedan frikänd men mitt namn fanns kvar i Lexbase. Jag hade mejl- och telefonkontakt i säkert 3-4 månader innan de till slut tog bort mig ur systemet. Så din lärare behöver inte ens ha blivit dömd för något, utan kan endast varit misstänkt i nåt skitbrott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in