• 1
  • 2
2023-08-12, 00:39
Medlem
Tjena! Så här ligger det till, jag och en kompis hittade vår nya lärare på Lexbase, dock är ingen av oss helt säker på hur Lexbase faktiskt fungerar och ingen av oss har ett medlemskap. Betyder det att man har begått ett brott ifall man är med på Lexbase, eller kan man ha varit ett vittne till ett brott? Det står offentliga handlingar på hemsidan men är inte helt hundra på vad det innebär.

Tack i förväg!
Citera
2023-08-12, 00:46
Medlem
Zaedrewss avatar
Det är hur Lexbase tjänar pengar. Du vet inte. Det kan vara läraren är skyldig till ett brott, det kan vara att läraren bara bevittnat ett brott. Betalar du får du veta!
Citera
2023-08-12, 00:46
Medlem
peterZiipens avatar
Det finns en Frågor & Svar sida på Lexbase:
Varför finns jag med i Lexbase rättsdatabas?
I Lexbase databas finns personer tilltalade i brottmål, personer med strafförelägganden och åtalsunderlåtelser, kärande och svarande i tvistemål/förenklade tvistemål.
Citera
2023-08-12, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nuggetslukaren84
Tjena! Så här ligger det till, jag och en kompis hittade vår nya lärare på Lexbase, dock är ingen av oss helt säker på hur Lexbase faktiskt fungerar och ingen av oss har ett medlemskap. Betyder det att man har begått ett brott ifall man är med på Lexbase, eller kan man ha varit ett vittne till ett brott? Det står offentliga handlingar på hemsidan men är inte helt hundra på vad det innebär.

Tack i förväg!

Läraren har då troligen blivit åtalad för någonting. Men att han finns på lexbase betyder ju inte att han var skyldig. Ni får köpa dokumenten eller begära ut från domstolen om ni är nyfikna.
Citera
2023-08-12, 01:05
Medlem
Och varför skulle detta vara viktig information? Ta inte upp detta med din lärare. Jag som själv är lärare blev irriterad av ditt inlägg.
Citera
2023-08-12, 01:16
Medlem
auruns avatar
Är läraren bra? Skit i det då. Kan lika gärna vara en fortkörningsbot.
Är läraren jävligt skum? Köp domen för nån ynka hundralapp eller maila tingsrätten (gratis) och gå vidare med era liv.
Citera
2023-08-12, 01:43
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterZiipen
Det finns en Frågor & Svar sida på Lexbase:
Varför finns jag med i Lexbase rättsdatabas?
I Lexbase databas finns personer tilltalade i brottmål, personer med strafförelägganden och åtalsunderlåtelser, kärande och svarande i tvistemål/förenklade tvistemål.

Hur är det exakt med svarande i brottmål? Kommer man bli sökbar på Lexbase om man varit offret i ett överfall eller ofredande?
Citera
2023-08-12, 01:46
Medlem
Merwinnas avatar
Du kan ju ringa närmaste tingsrätt (eller närmaste tingsrätt där han är inflyttad från, om det är så) och höra om de har något på honom. Det är offentliga handlingar och det är inget konstigt att ringa och fråga - personalen hanterar sådana förfrågningar varje dag.
Citera
2023-08-12, 04:40
Medlem
GormDenGamles avatar
Vid vårdnadstvist står man även där.
Citera
2023-08-12, 08:46
Medlem
Muppetys avatar
Det är väl fortfarande gratis att bli medlem där? O man "får" en dom på köpet när man blir medlem, det fick jag? Testa o se, det är i.a.f. först när de vill ha ditt kortnummer det kostar pengar, möjligen kan man betala med Swish också.

Som medlem på Lexbase ser man även om läkare o annan sjukvårdspersonal har någon anmärkning (och varför), gratis.

Eller gör som Merwinna säger, ringa, eller mejla, en tingsrätt (den tingsrätt där personen är åtalad i) o begär ut alla handlingar på YYMMDD-XXX, enstaka handlingar är gratis, o du kan även mejla från t.ex. en anonym proton-mejl utan att uppge ditt namn.
Citera
2023-08-12, 09:40
Medlem
Vi ser ju återkommande att det sker en hel del sexualbrott inom skolans värld där lärare är förövare, så det kanske är bra att be föräldrarna betala och kolla upp den biten.
Citera
2023-08-12, 10:34
Medlem
Prempions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Hur är det exakt med svarande i brottmål? Kommer man bli sökbar på Lexbase om man varit offret i ett överfall eller ofredande?
Åtmnstone var det så för några år sedan att en del offer och vittnen var med.

Men saker man uppfattar som brott kan i slutändan bli tvistemål. Jag blev lurad på pengar, men polisen ville inte ta i det utan uppmanade mig att vända mig till Kronofogden. Det skulle bli rättegång men skojaren hörde inte av sig till domstolen och jag vann därför målet. Fick pengarna och jag är numera på Lexbase.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in