Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-08-13, 02:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaptensvartpiller
men varför? du har ju fel, demonstrativt.

vad har jag i fel i? Du är ju dömd om du hamnar i Lexbase sen kan man ju diskutera vad man är dömd för eller hur?
Citera
2023-08-13, 07:37
Medlem
Medianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Vi ser ju återkommande att det sker en hel del sexualbrott inom skolans värld där lärare är förövare, så det kanske är bra att be föräldrarna betala och kolla upp den biten.

Är han nyanställd så har han precis lämnat in ett polisutdrag.
Citera
2023-08-13, 07:44
Medlem
Medianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fimbulramn
Är inte det minsta förvånad att dömda människor hamnar i vård, skola och omsorg. Har lärt mig de hårda vägen att företag inte kollar om den sökande är dömd. Jag fick namn på några från en rekryteringsfirma som de trodde var intressanta för mitt företag. Jag kollade upp dem på mrkoll. De hade alla domar på sig. Jag frågade rekryteringsfirman om de inte hade kollat upp detta. Det tänkte de inte göra. De ber bara den anställde (efter anställning!) att lämna in utdrag från polisen. Detta tar tid. Jag vet inte hur lätt dessa utdrag är att förfalska. Under tiden arbetar dessa personer med känsliga uppdrag.
.

Att få ett utdrag går fort och kommer i ett oöppnat kuvert från Polisen. Det lämnas självklart in INNAN anställningen börjar. Liksom inte svårt alls och har aldrig varit några problem.
Citera
2023-08-13, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Vid vårdnadstvist står man även där.
Kan väl vara en tvist med en hantverkare kring en faktura elle med en granne angående ett bygglov eller vad som helst.
Citera
2023-08-13, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jojje48
att bli dömd i domstol är ju ändå ett brott även om man inte är en brottsling så att säga. det framgår ju i belastningsregistret vad man blivit dömd för.
Nej det är givetvis inget brott att bli dömd.

Domstolen kan ju döma att någon är oskyldig , döma ut skadestånd, ogilla åtal, etc. En dom är bara ett utslag, ett avgörande i ett fall som domstolen prövat. Ibland rör det inte ens ett brott utan en tvist.

Om du däremot blivit *fällld så har du befunnits skyldig.

Svårt att tolka hur du menar, det är "ett brott även om man inte är en brottsling"?
Citera
2023-08-13, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nuggetslukaren84
Tjena! Så här ligger det till, jag och en kompis hittade vår nya lärare på Lexbase, dock är ingen av oss helt säker på hur Lexbase faktiskt fungerar och ingen av oss har ett medlemskap. Betyder det att man har begått ett brott ifall man är med på Lexbase, eller kan man ha varit ett vittne till ett brott? Det står offentliga handlingar på hemsidan men är inte helt hundra på vad det innebär.

Tack i förväg!

Bara att dennes namn finns i någon domstolshandling (dömd, frikänd, vittne, sökande i tvistemål, svarande i tvistemål, bestridet betalningsföreläggande, skilsmässa eller diverse annat som förr eller senare hamnar i domstol). Inget att hänga upp sig på.
Citera
2023-08-13, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety
Det är väl fortfarande gratis att bli medlem där? O man "får" en dom på köpet när man blir medlem, det fick jag? Testa o se, det är i.a.f. först när de vill ha ditt kortnummer det kostar pengar, möjligen kan man betala med Swish också.

Dom verkar köra lite olika driver, när jag gick med fick jag 3 gratis sedan efter att jag varit medlem en tid fick jag erbjudande att få 2 (eller om de va 3 ggr inbetalt belopp) vilket gav en del intressant läsning.

Såg nu kostar de 129:- att bli medlem sedan kostar de 129:- att köpa dom mot tidigare 89:-
Citera
2023-08-13, 10:27
Medlem
moderator-hatarens avatar
Lexbase hänger ut en innan dom vunnit laga kraft kan jag själv bekräfta.. har ett mål som ska upp i hovrätten men står på lexbase jag är "förekommande"
Citera
2023-08-13, 10:28
Medlem
moderator-hatarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2an
Dom verkar köra lite olika driver, när jag gick med fick jag 3 gratis sedan efter att jag varit medlem en tid fick jag erbjudande att få 2 (eller om de va 3 ggr inbetalt belopp) vilket gav en del intressant läsning.

Såg nu kostar de 129:- att bli medlem sedan kostar de 129:- att köpa dom mot tidigare 89:-

domar är gratis om du bara vet vilket ting du ska vända dej till...
Citera
2023-08-13, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moderator-hataren
domar är gratis om du bara vet vilket ting du ska vända dej till...

Jo jag vet men det skulle varit lika lätt att söka hos tingsrätten, inte behöva veta vilken tingsrätt
Citera
2023-08-13, 12:56
Medlem
withnonam3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nuggetslukaren84
Tjena! Så här ligger det till, jag och en kompis hittade vår nya lärare på Lexbase, dock är ingen av oss helt säker på hur Lexbase faktiskt fungerar och ingen av oss har ett medlemskap. Betyder det att man har begått ett brott ifall man är med på Lexbase, eller kan man ha varit ett vittne till ett brott? Det står offentliga handlingar på hemsidan men är inte helt hundra på vad det innebär.

Tack i förväg!

och? Där hamnar man också pga fortkörning och mindre skitärenden
Citera
2023-08-13, 13:54
Medlem
Hittade mina barns pappa på Lexbase ett tag efter att vi hade separerat. Köpte såklart dokumentet, men det visade sig enbart gälla en skuld till ett inkassobolag. Köp dokumentet, eller be dina föräldrar (vet inte hur gammal du är), så slipper du gå och undra. Som någon annan skrev så har det varit en del lärare som är fällda för sexualbrott. Skulle jag hitta att mina barns lärare är dömd för något liknande hade jag krävt en ny lärare! Räcker med att tt jag blev utsatt som barn!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in