Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-08-12, 21:58
Medlem
1335991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Det är hur Lexbase tjänar pengar. Du vet inte. Det kan vara läraren är skyldig till ett brott, det kan vara att läraren bara bevittnat ett brott. Betalar du får du veta!

Ingen hamnar i Lexbase om man har
bevittnat ett brott.

Man hamnar där om man fått en
dom som har vunnit laga kraft.
Citera
2023-08-12, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jojje48
Det är att du är dömd för brott.
Varför känner idioter som inte vet ändå ett totalt ohejdbart behov av att skriva svar?
Detta är ett mysterium för mig. Jag kommer nog aldrig begripa det.
En del verkar helt enkelt tycka att det är viktigare att käften (eller tangentbordet) går än att något vettigt sägs.
Citera
2023-08-12, 23:10
Medlem
Haha, jävla tönt som bara vill ha icke-rebelliska Gunvor 70 utan liv som lärare. Du lär säkert lära dig en hel del (av vad som står i kursböckerna). 😂 Tror för övrigt att jag vet vem användaren är, och har mejlat en liten screenshot till högre makter (men stäng för fan inte av mig admin, kommer inte skriva ut namnet på tönten här)
Citera
2023-08-12, 23:37
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1335991
bevittnat ett brott.

Citat:
Ursprungligen postat av Lexbase
I Lexbase databas finns personer tilltalade i brottmål,
personer med strafförelägganden och åtalsunderlåtelser,
kärande och svarande i tvistemål/förenklade tvistemål.
https://www.lexbase.se/site/faq/68?title=Varf%C3%B6r+finns+jag+med+i+Lexbase+r%C3% A4ttsdatabas?+&type=js
Senast redigerad av Korv-Bajs 2023-08-12 kl. 23:39.
Citera
2023-08-12, 23:45
Medlem
1335991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs
https://www.lexbase.se/site/faq/68?title=Varf%C3%B6r+finns+jag+med+i+Lexbase+r%C3% A4ttsdatabas?+&type=js

Skillnad på tilltalad och brott,
om man hamnar i Lexbase för
att man har bevittnat ett brott
skulle aldrig jag ens rapportera
till polis vad jag sett.
Citera
2023-08-13, 00:11
Medlem
Prempions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaptensvartpiller
Varför känner idioter som inte vet ändå ett totalt ohejdbart behov av att skriva svar?
Detta är ett mysterium för mig. Jag kommer nog aldrig begripa det.
En del verkar helt enkelt tycka att det är viktigare att käften (eller tangentbordet) går än att något vettigt sägs.
I detta fall är det inte helt ologiskt då privatpersoner som hamnar i Lexbase pga tvistemål oftast gör det pga obetalda räkningar som ej är ett brott i lagens mening. Dock anser många människor att det är ett ”brott” att dra på sig skulder man ej kan betala och förmodligen drar arbetsgivare öronen till sig om det inte är ett bristyrke.

Men som jag skrev så hamnade jag på Lexbase då jag som privatperson krävde en betalning, vilket ledde till tredskodom. Har fått intrycket att det är betydligt ovanligare än att ett företag kräver betalt. Vet inte hur det påverkar mina jobbchanser då jag inte bytt jobb sen dess.
Citera
2023-08-13, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jojje48
du nu lugnar du ner dig
men varför? du har ju fel, demonstrativt.
Citera
2023-08-13, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prempion
I detta fall är det inte helt ologiskt då privatpersoner som hamnar i Lexbase pga tvistemål oftast gör det pga obetalda räkningar
Det har inget att göra med det inlägg som jag citerade. Jag är ledsen för att du har blivit svindlad på pengar, men det har inget med saken att göra.
Citera
2023-08-13, 01:41
Medlem
Fimbulramns avatar
Är inte det minsta förvånad att dömda människor hamnar i vård, skola och omsorg. Har lärt mig de hårda vägen att företag inte kollar om den sökande är dömd. Jag fick namn på några från en rekryteringsfirma som de trodde var intressanta för mitt företag. Jag kollade upp dem på mrkoll. De hade alla domar på sig. Jag frågade rekryteringsfirman om de inte hade kollat upp detta. Det tänkte de inte göra. De ber bara den anställde (efter anställning!) att lämna in utdrag från polisen. Detta tar tid. Jag vet inte hur lätt dessa utdrag är att förfalska. Under tiden arbetar dessa personer med känsliga uppdrag.

Det här landet skyddar ingen så hårt som kriminella. Konflikträdda svenskar vill absolut inte ta i frågan om någon är kriminell. De är rädda att bli stämda. De skyller på GDPR, risken att bli stämd för förtal osv. Saker som är helt irrelevanta.

I Sverige ska kriminella skyddas till varje pris. Vidrigt.
Citera
2023-08-13, 02:10
Medlem
Pruttmuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1335991
bevittnat ett brott.

Nej, man hamnar på lexbase om man fått en friande dom också.
Citera
2023-08-13, 02:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fimbulramn
Är inte det minsta förvånad att dömda människor hamnar i vård, skola och omsorg. Har lärt mig de hårda vägen att företag inte kollar om den sökande är dömd. Jag fick namn på några från en rekryteringsfirma som de trodde var intressanta för mitt företag. Jag kollade upp dem på mrkoll. De hade alla domar på sig. Jag frågade rekryteringsfirman om de inte hade kollat upp detta. Det tänkte de inte göra. De ber bara den anställde (efter anställning!) att lämna in utdrag från polisen. Detta tar tid. Jag vet inte hur lätt dessa utdrag är att förfalska. Under tiden arbetar dessa personer med känsliga uppdrag.

Det här landet skyddar ingen så hårt som kriminella. Konflikträdda svenskar vill absolut inte ta i frågan om någon är kriminell. De är rädda att bli stämda. De skyller på GDPR, risken att bli stämd för förtal osv. Saker som är helt irrelevanta.

I Sverige ska kriminella skyddas till varje pris. Vidrigt.

jag vet själv att det finns människor som fått jobb i skolans värld och ändå varit dömda för allvarliga saker
Citera
2023-08-13, 02:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prempion
I detta fall är det inte helt ologiskt då privatpersoner som hamnar i Lexbase pga tvistemål oftast gör det pga obetalda räkningar som ej är ett brott i lagens mening. Dock anser många människor att det är ett ”brott” att dra på sig skulder man ej kan betala och förmodligen drar arbetsgivare öronen till sig om det inte är ett bristyrke.

Men som jag skrev så hamnade jag på Lexbase då jag som privatperson krävde en betalning, vilket ledde till tredskodom. Har fått intrycket att det är betydligt ovanligare än att ett företag kräver betalt. Vet inte hur det påverkar mina jobbchanser då jag inte bytt jobb sen dess.

att bli dömd i domstol är ju ändå ett brott även om man inte är en brottsling så att säga. det framgår ju i belastningsregistret vad man blivit dömd för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in