Citat:
Ursprungligen postat av
fido1986
*ler* Tack för svar! Du vet mer om psykologi än jag i vart fall. Du kanske har studerat ämnet indirekt?
Måste psykopaten alltid vara ond?
För att över huvud taget fungera med andra människor måste du ju på något sätt lära dig interagera med dem. Även om det inkluderar att stå och krama, och trösta någon samtidigt som du inom dig tänker - Kan du sluta tjura någon gång, det här är tråkigt.
Det är inte ondska, det handlar om att fungera i samhället. Även om jag tror att dumma psykopater har en tendens att ganska snabbt hamna i fängelse. Det är lite halvsvårt att navigera utan kompass.
Jag har betyg på gymnasienivå iallafall.
Jag ser helt vanliga människor som lite småonda faktiskt. Antagligen har jag känt/mött rätt många psykopater då jag känt/mött många med antisociala beteenden och personlighetsdrag.
Somliga är närmare djur men med den kognitiva empatin och förmågan som djur saknar varpå djuren är mer oskuldsfulla. De flesta är kapabla att göra något ont mot andra men inte i samma utsträckning som psykopater och så har de fler spärrar. Men jag upplever att sannolikheten är mer ön hälften, ja kanske 8-9 av 10 är kapabla att begå djupt omoraliska handlingar som skadar någon/några illa. Ondska är måhända också på ett spektrum.
Man har ofta hört folk beskrivas som psykopater.
Det är med andra ord slit och släng uttryck. Så fort någon är annorlunda så vill människor kasta på dem epitet eller diagnoser.
Chansen är större att du känner någon som är psykopat än att du känner någon med min blodgrupp.
Människor med psykopatiska drag är trevliga och charmerande med visst avstånd. Som normalfungerande person så fäster man sig även vid psykopatiska människor. Johanna Möller är en typisk kvinnlig psykopat och framstår som ett monster men det finns många kvinnor likt hennes personlighet som lever för sex och att utan betänkligheter ha andra människor som ekonomiska resurser. Då är psykopati ovanligt bland kvinnor även om det verkar ärvas på mödernet.
Intelligenta psykopater uppvisar tidigare grövre våldsbeteenden än jämnåriga utan psykopati. Sedan finns en stark korrelation med upplevelser av våld och om psykopaten blir mer våldsutövande. Att det är människor med lägre intelligens som åker in mer generellt vet vi och att kriminaliteten bland andra psykopater är svårare att bedöma och i det finns även klasskillnader. Människor med resurser, goda kontakter etc kommer klara sig bättre som psykopater än den utan något skyddsnät alls. Psykopater stjäl gärna andras arbeten också så nog kan de klättra uppåt när de har möjlighet till det.
Ondska är trixigt. När jag läser på Flashback är mycket ondska i mina ögon om så bara trollande och hela vägen in i brottstrådar. Men psykopater/antisociala människor har många fördelar av att operera online eller dejta via nätet då de ofta saknar väsentliga saker som skulle synas via ansiktet, kroppspråk, ton mm om deras interaktioner var irl.
Den digitala revolutionen har inneburit att vi verkligen lever i psykopaterna/narcissistens värld. Se dig omkring. Internet om något är ett djävulskt påfund som innehåller otroligt många element av ondska riktat mot andra människor i olika sammanhang.