Citat:
Ursprungligen postat av
fido1986
Ett tecken på att någon är en idiot är att de envisas med att använda sig av facktermer när de pratar med lekmän.
Ditt inlägg intresserar mig, men jag förstår inte... Kan du förklara för en lekman?
Du kan väl iallafall inte påstå att jag som saknar utbildning är idiot baserat på att inlägget skulle vara för avancerat?
Jag vet inte hur jag bäst förklarar. Affektiv empati innebär att man kan känna in och dela en annan människas känslor. Du vet känslan när du ser någon bli skadad och det känns som om det sker i din kropp eller när du får en knut av obehag i magen när du hör om vad någon annan råkat ut för. Jag som exempel har svårt att inte börja gråta när andra gråter och måste hålla emot många gånger eller kan känna glädje av att bara se andra glada. Det är lite av affektiv empati.
Med affektiv empati tolkar vi andras känslor som något som smittar av sig lite på oss.
Andras känslor delas inte av en psykopat eftersom den inte är kapabel att känna det andra gör samtidigt. Med hjärnskador är det en sak, de är som de är. Antingen förvärvade skador eller en felaktig utveckling av hjärnan. Man tror att somliga med antisocial personlighetsstörning trängt bort förmågan till affektiv empati för att det hade minskat överlevnadsinstinkterna om de hade känt för mycket identifikation till deras förövare. Man tänker att affektiv empatisk förmåga kan ha slagits av under utvecklingen av personligheten för att minimera riskerna med att dela förövarens känslor.
Kognitiv empati handlar om att man via intelligensen använder sig av förmågan att beräkna hur människor mår, tänker och känner samtidigt som person kan vara avskärmad rent emotionellt. Den spelar för att kunna manipulera och göra såsom gynnar dem i situationen och från början hjälper det individen att minska en förövares övertag genom att avläsa genom kognitiv empati hur den kommer tänkas agera, uppfatta en situation etcetera. Sedan går det över till offer som den utan affektiv empati kan utsätta utan att stoppas av offrets känslor samtidigt som den räknar ut hur offret kan känna, tänka och agera.
Terapi är därför extremt dåligt när det är inriktat på hur offer känner eftersom du inte kan träna någon som skadar andra till att
förstå känslomässigt utan det blir en studie i kognitiv empati som efter terapin kan ha gjort psykopaten slugare, skickligare och framförallt
farligare.
Det är små barn vi lär att vara snälla genom att trösta dem när de är ledsna och ge dem utrymme för deras känslor samtidigt som vi stöttar men sätter gränser och även förklarar att
om du gör så blir hen ledsen. Den affektiva empatin är vad vi tränar barnet i bör vi tillåter dess känslor existera och delar dem genom att krama om dem och vara där med dem i situationen och bekräfta deras upplevelser. Sedan rättar vi dem i hur de agerar mot andra människor och djur. Med vuxna människor fungerar det inte.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3086821/